M/S. |
”Argentina” |
Hjemsted: |
København. |
Kaldesignal: |
OUHI. |
|||||||
Byggeår: |
1943. |
Byggested: |
Helsingørs Jernskibs-og Maskinbyggeri, Helsingør, Danmark. |
|||||||||
Byggenr: |
267. |
Besætning: |
|
|||||||||
Køl lagt: |
13/5-1942. |
Antal TEU’s: |
|
|||||||||
Søsat: |
14/11-1942. |
Antal
reefers: |
|
|||||||||
Længde: |
114,00 m. |
Brt: |
3.556. |
Hovedmaskine: |
1 stk. B&W type: 850-VF-90. |
|||||||
Bredde: |
15,42 m. |
Nrt: |
2.086. |
HK: |
2.550 bhk. |
KW: |
|
|||||
Dybgang: |
7,04 m. |
Tdw: |
5.660. |
Fart i knob: |
12,0. |
|||||||
Prøvetur: |
23/7-1945. |
Periode i fart: |
1945 – 1964. |
Ex. Navne: |
|
|||||||
Leveret: |
23/7-1945. |
Sidste tur: |
|
|
||||||||
Indsat: |
24/7-1945. |
Salgsår: |
1964. |
|
||||||||
Rederi:
DFDS, København.
IMO-nummer: 5023198. |
||||||||||||
Skibets videre historie: |
||||||||||||
1945: |
Afsejlede 2/8 fra København for rejse Vest Afrika – Vestlige Middelhav. |
|||||||||||
1945: |
-1946 og 1954: I fart København – Syd Amerika |
|||||||||||
1946: |
-1964: Fart hovedsalig København – Nord Amerika. |
|||||||||||
1960: |
En rejse for Nordana Line. |
|||||||||||
1964: |
Ankom 15/10 til København, derefter oplagt. |
|||||||||||
1964: |
Solgt 10/11 til Triton Tramping Corp. (Overland Trust Bank), Monrovia. Overtaget 13/11 og omdøbt til ”Triton Tramper”. |
|||||||||||
1971: |
Solgt Cia. Maritima Marina S.A. (Alex Athanassiades), Monrovia og omdøbt til ”Santa Anthousa II” |
|||||||||||
1971: |
Hjemhavn ændret til Piræus. |
|||||||||||
1975: |
Solgt til Nikolas shipping Co. S.A., Piræus og omdøbt til “Nikolas”. |
|||||||||||
1975: |
Under rejse 12/12 mellem Zhdanov og Piræus med en last kul udbrød der brand ombord nær Theodosia. Slæbt på grund 14/12 for at udgå forlis. |
|||||||||||
1975: |
Bjærget og 22/12 slæbt til Zhdanov, hvor det blev erklæret CTL. |
"Argentina" Widar Krogstad´s arkiv. |