S/S.

”Alexandra”

Hjemsted:

København.

Kaldesignal:

NJGB/OZDE.

Byggeår:

1931.

Byggested:

A/S Helsingørs Jernskibs-og Maskinbyggeri, Helsingør, Danmark.

Byggenr:

200.

Antal passagerer:

12.

Køl lagt:

17/9-1930.

Antal TEU’s:

 

Søsat:

20/12-1930.

Antal  reefers:

 

Længde:

85,34 m.

Brt:

1.463.

Hovedmaskine:

1 stk. 4 cyl. dampmaskine type: L.E.S. 10.

Bredde:

11,89 m.

Nrt:

766.

HK:

1.770 ihk.

KW:

 

Dybgang:

5,39 m.

Tdw:

1.700.

Fart i knob:

12,0.

Prøvetur:

26/2-1931.

Periode i fart:

1931 – 1964.

Ex. Navne:

 

Leveret:

26/2-1931.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

 

Salgsår:

1964.

 

Rederi:  DFDS, Esbjerg.                                                                                                    IMO-nummer: 5010309.

Skibets videre historie:

1930:

”Alexandra” var det sidste dampskib DFDS satte i ordre, da kontrakten med værftet blev underskrevet 15/5.

1931:

Afsejlede 28/2 fra Helsingør mod Esbjerg, hvortil skibet ankom 2 dage senere.

1931:

Fra 3/3 til 1964: Fart hovedsalig Esbjerg – Grimsby.

1939:

I Malteser Kors Flåden (Se: http://faergejournalen.dk/handelsskibe/dfds/moskov_1914.html).

1939:

Fra /9 til /4-1940: I fart Esbjerg – Tilbury / Grimsby /Newcastle / Manchester / Glasgow.

1940:

I fart Danmark – Hamburg.

1940:

Oplagt 21/8 i Esbjerg.

1941:

Afsejlede 19/9 fra Esbjerg mod Frederikshavn via Kielerkanalen

1941:

Ankom 24/9 til Frederikshavn for oplægning.

1941:

Afsejlede 22/11 fra Frederikshavn mod København, hvortil skibet ankom næste dag. Derefter oplagt.

1943:

Afsejlede 21/1 fra København mod Danzig. I fart Danmark – Danzig / Gotenhafen / Stettin.

1943:

Oplagt 24/12 til 5/11-1944 i København.

1944:

Fra 5/11 til 16/11: En retur rejse København – Assens.

1944:

Fra 4/12 til 13/2-1945: I fart Stettin – Danmark med kul.

1945:

Beslaglagt 25/3 i Svendborg af den tyske besættelses magt.

1945:

Returneret til DFDS 8/4.

1945:

-1951: Periodevis i fart København / Aarhus / Aalborg / Esbjerg – Le Havre.

1945:

1946 og 1957 til 1961: Periodevis i fart København / Aarhus – London.

1945:

Periodevis i fart København – Antwerpen.

1945:

En tramp rejse: Menstad – Bandholm.

1946:
1946:
1946:

1948 og 1951: Periodevis i fart København / Aarhus / Aalborg – Hull.
Hjemhavn ændret til Aalborg 28/6.
Hjemhavn ændret til Esbjerg 18/11.

1950:

-1958: Periodevis i fart Esbjerg – London.

1956:

I perioden 19/6 til 13/8: Ombygget til oliefyring i Aarhus.

1956:

-1961: Periodevis i fart København – Aarhus – Aalborg – Newcastle – Middelsbrough.

1961:

-1963: Fart hovedsalig Esbjerg – Harwich.

1964:

Ankom 30/8 til Esbjerg fra Grimsby, derefter oplagt.

1964:

Solgt 3/12 til Dionysios Vassilatos (12%), Solon Condos (28 %), Ilias Condos (10%), Ilias Coumas (15%), Gerassimos Moriatis (12%), Vassilliki Wdow Dionyssioy Valianatou (15%) og Ourania Widow Dionyssios Messary (8 %), Piræus, Grækenland.

1964:

Overtaget 5/12 af de nye ejere uden navneændring.

1965:

Strandet 21/2 under rejse Piræus – Tripoli. Efterfølgende hævet og slæbt til Piræus, hvortil det ankom 8/3. Solgt til Jugoslavien for ophugning.

1965:

Afgik 31/7 i slæb fra Piræus mod Split.

1965:

Ophugning påbegyndt /9 hos BRODOSPAS.

 


"Alexandra"
Foto: Widar Krogstads arkiv.

Tilbage til DFDS