S/S. |
”Alexandra” |
Hjemsted: |
København. |
Kaldesignal: |
NJGB/OZDE. |
|||||||
Byggeår: |
1931. |
Byggested: |
A/S Helsingørs Jernskibs-og Maskinbyggeri, Helsingør, Danmark. |
|||||||||
Byggenr: |
200. |
Antal passagerer: |
12. |
|||||||||
Køl lagt: |
17/9-1930. |
Antal TEU’s: |
|
|||||||||
Søsat: |
20/12-1930. |
Antal
reefers: |
|
|||||||||
Længde: |
85,34 m. |
Brt: |
1.463. |
Hovedmaskine: |
1 stk. 4 cyl. dampmaskine type: L.E.S. 10. |
|||||||
Bredde: |
11,89 m. |
Nrt: |
766. |
HK: |
1.770 ihk. |
KW: |
|
|||||
Dybgang: |
5,39 m. |
Tdw: |
1.700. |
Fart i knob: |
12,0. |
|||||||
Prøvetur: |
26/2-1931. |
Periode i fart: |
1931 – 1964. |
Ex. Navne: |
|
|||||||
Leveret: |
26/2-1931. |
Sidste tur: |
|
|
||||||||
Indsat: |
|
Salgsår: |
1964. |
|
||||||||
Rederi:
DFDS, Esbjerg.
IMO-nummer: 5010309. |
||||||||||||
Skibets videre historie: |
||||||||||||
1930: |
”Alexandra” var det sidste dampskib DFDS satte i ordre, da kontrakten med værftet blev underskrevet 15/5. |
|||||||||||
1931: |
Afsejlede 28/2 fra Helsingør mod Esbjerg, hvortil skibet ankom 2 dage senere. |
|||||||||||
1931: |
Fra 3/3 til 1964: Fart hovedsalig Esbjerg – Grimsby. |
|||||||||||
1939: |
I Malteser Kors Flåden (Se: http://faergejournalen.dk/handelsskibe/dfds/moskov_1914.html). |
|||||||||||
1939: |
Fra /9 til /4-1940: I fart Esbjerg – Tilbury / Grimsby /Newcastle / Manchester / Glasgow. |
|||||||||||
1940: |
I fart Danmark – Hamburg. |
|||||||||||
1940: |
Oplagt 21/8 i Esbjerg. |
|||||||||||
1941: |
Afsejlede 19/9 fra Esbjerg mod Frederikshavn via Kielerkanalen |
|||||||||||
1941: |
Ankom 24/9 til Frederikshavn for oplægning. |
|||||||||||
1941: |
Afsejlede 22/11 fra Frederikshavn mod København, hvortil skibet ankom næste dag. Derefter oplagt. |
|||||||||||
1943: |
Afsejlede 21/1 fra København mod Danzig. I fart Danmark – Danzig / Gotenhafen / Stettin. |
|||||||||||
1943: |
Oplagt 24/12 til 5/11-1944 i København. |
|||||||||||
1944: |
Fra 5/11 til 16/11: En retur rejse København – Assens. |
|||||||||||
1944: |
Fra 4/12 til 13/2-1945: I fart Stettin – Danmark med kul. |
|||||||||||
1945: |
Beslaglagt 25/3 i Svendborg af den tyske besættelses magt. |
|||||||||||
1945: |
Returneret til DFDS 8/4. |
|||||||||||
1945: |
-1951: Periodevis i fart København / Aarhus / Aalborg / Esbjerg – Le Havre. |
|||||||||||
1945: |
1946 og 1957 til 1961: Periodevis i fart København / Aarhus – London. |
|||||||||||
1945: |
Periodevis i fart København – Antwerpen. |
|||||||||||
1945: |
En tramp rejse: Menstad – Bandholm. |
|||||||||||
1946: |
1948 og 1951: Periodevis
i fart København / Aarhus / Aalborg – Hull. |
|||||||||||
1950: |
-1958: Periodevis i fart Esbjerg – London. |
|||||||||||
1956: |
I perioden 19/6 til 13/8: Ombygget til oliefyring i Aarhus. |
|||||||||||
1956: |
-1961: Periodevis i fart København – Aarhus – Aalborg – Newcastle – Middelsbrough. |
|||||||||||
1961: |
-1963: Fart hovedsalig Esbjerg – Harwich. |
|||||||||||
1964: |
Ankom 30/8 til Esbjerg fra Grimsby, derefter oplagt. |
|||||||||||
1964: |
Solgt 3/12 til
Dionysios Vassilatos (12%), Solon Condos (28 %), Ilias Condos (10%),
Ilias Coumas (15%), Gerassimos Moriatis (12%), Vassilliki Wdow
Dionyssioy Valianatou (15%) og Ourania Widow Dionyssios Messary (8 %),
Piræus, Grækenland. |
|||||||||||
1964: |
Overtaget 5/12 af de nye ejere uden navneændring. |
|||||||||||
1965: |
Strandet 21/2 under rejse Piræus – Tripoli. Efterfølgende hævet og slæbt til Piræus, hvortil det ankom 8/3. Solgt til Jugoslavien for ophugning. |
|||||||||||
1965: |
Afgik 31/7 i slæb fra Piræus mod Split. |
|||||||||||
1965: |
Ophugning påbegyndt /9 hos BRODOSPAS. |
"Alexandra" Foto: Widar Krogstad´s arkiv. |