M/S. |
”Alabama” |
Hjemsted: |
København. |
Kaldesignal: |
OWRU. |
|||||||
Byggeår: |
1957. |
Byggested: |
Helsingør Skibsværft og Maskinbyggeri A/S, Helsingør, Danmark |
|||||||||
Byggenr: |
334. |
Besætning: |
|
|||||||||
Køl lagt: |
20/12-1956. |
Antal TEU’s: |
|
|||||||||
Søsat: |
7/5-1957. |
Antal
reefers: |
|
|||||||||
Længde: |
137,40 m. |
Brt: |
5.506. |
Hovedmaskine: |
1 st. B&W type: 762-VTBF-115. |
|||||||
Bredde: |
17,86 m. |
Nrt: |
2.889. |
HK: |
5.750 bhk. |
KW: |
|
|||||
Dybgang: |
7,73 m. |
Tdw: |
9.266. |
Fart i knob: |
15,0. |
|||||||
Prøvetur: |
12/9-1957. |
Periode i fart: |
1957 – 1971. |
Ex. Navne: |
|
|||||||
Leveret: |
12/9-1957. |
Sidste tur: |
|
|
||||||||
Indsat: |
13/9-1957. |
Salgsår: |
1971. |
|
||||||||
Rederi:
DFDS, København.
IMO-nummer: 5007742. |
||||||||||||
Skibets videre historie: |
||||||||||||
1956: |
Var tiltænkt navnet ”Peru” men blev søsat under navnet ”Alabama”. |
|||||||||||
1957: |
Afsejlede 13/9 fra Købehavn på jomfrurejse til Syd Amerika. |
|||||||||||
1957: |
-1966: fart hovedsalig København – Syd Amerika. |
|||||||||||
1963: |
-samt 1966 – 1968: I fart for Nordana Line. |
|||||||||||
1965: |
-1967: Periodevis i fart København – Nord Amerika. |
|||||||||||
1967: |
I time charter /6 for fart USA – Fjern Østen. |
|||||||||||
1968: |
I timecharter /6 for en rejse Ilichevsk – Mexico. |
|||||||||||
1968: |
I timecharter /7 til P.V. Christensen A/S for en rejse U.S. Gulf – Guayaquil. |
|||||||||||
1968: |
I timecharter /8 for Armement Deppe S.A., Antwerpen for fart Houston – Antwerpen/Rotterdam. |
|||||||||||
1968: |
I timecharter /10 for Koninklijke Nederlandsche Stoomboots-Maaatschappij N.V., Amsterdam for fart Hamburg/Bremen – Vest Indien. |
|||||||||||
1970: |
I timecharter /5 for rejse Canada – USA – Syd Afrika. |
|||||||||||
1970: |
I timecharter /6 for fart Syd Afrika – London. |
|||||||||||
1970: |
I timecharter /8 for fart Bremen – Hamburg – Rotterdam – Antwerpen – Vest Indien. |
|||||||||||
1970: |
I timecharter /10 for rejse U.S. Gulf – Skotland. |
|||||||||||
1970 |
I timecharter /11 for fart Liverpool – Vest Indien. |
|||||||||||
1970: |
I timecharter /12 for rejse U.S. Gulf – Skotland. |
|||||||||||
1971: |
Ankom 24/1 til Frederikshavn fra Grangemouth for salgsdokning. |
|||||||||||
1971: |
Solgt 12/5 til Pioneer Carriers (Liberia), Inc., Monrovia. |
|||||||||||
1971: |
Overtaget 19/5 af de nye ejere og omdøbt til ”Unistate”. |
|||||||||||
1971: |
Solgt til Gesuri Lloyd (Liberia) Inc., Monrovia og omdøbt til ”Gelora I”. |
|||||||||||
1971: |
Overtaget af Asia Africa Shiping Co. Ltd., Monrovia uden navneændring. |
|||||||||||
1973: |
Overtaget af P.T. Perusahaan Pelayaren Samudera ”Gesuri Lloyd”, Jakarta unden navneændring. |
|||||||||||
1984: |
Ankom 25/1 til Kaohsiung for ophugning hos Chi Hsiang Steel Enterprise Co. Ltd. |
"Alabama" Foto: Postkort. |
"Gelora I" i Singapore Foto: Chris Howell´s arkiv. |