M/S.

”Belgien”

Hjemsted:

København.

Kaldesignal:

OYTG.

Byggeår:

1953.

Byggested:

Helsingør Skibsværft og Maskinbyggeri A/S, Helsingør, Danmark.

Byggenr:

315.

Besætning:

 

Køl lagt:

 

Antal TEU’s:

 

Søsat:

9/10-1953.

Antal  reefers:

 

Længde:

125,58 m.

Brt:

3.654.

Hovedmaskine:

1 stk. B&W 862-VTF-115.

Bredde:

16,31 m.

Nrt:

1.837.

HK:

5.400 ihk.

KW:

 

Dybgang:

6,89 m.

Tdw:

6.200.

Fart i knob:

15,0.

Prøvetur:

 

Periode i fart:

1954 – 1973.

Ex. Navne:

 

Leveret:

28/12-1953.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

1/1-1954.

Salgsår:

1973.

 

Rederi: A/S Det Dansk-Franske Dampskibsselskab, København.                               IMO-nummer:  5039551.

Skibets videre historie:

1962:

Midlertidig omdøbt til ”Cap Ray”, mens skibet var i charter til Hamburg S¨damerikanische Dampfschiffahrt AG. Senere på året atter omdøbt til ”Belgien”

1973:

Solgt 14/8 til Santo I Cia Naviera S.A., Piræus, Grækenland. Omdøbt til ”Philippias”.

1979:

Solgt 8/5 til Murri Fréres, Karachi. Ankom 24/5 i slæb til Gadani Beach for ophugning.

 


"Belgien"
Foto: Gert Pedersen´s arkiv.


"Belgien" i canadisk farvand 1967
Foto: Wm. Scholl. Malcolm Granfield´s arkiv.

"Belgien" på St. Lawrence River v/ Varennes 1973
Foto: John Low / Marc Piché´s arkiv.

Tilbage til Det Danske-Franske Dampskibsselskab