M/F. |
”Sprogø”. |
Hjemsted: |
Korsør. |
Kaldesignal: |
OWPY. |
||||||||
Byggeår: |
1962. |
Byggested: |
Helsingør Skibsværft og Maskinbyggeri, Danmark. |
||||||||||
Byggenr: |
360. |
Antal
passagerer: |
1.200. |
||||||||||
Køl lagt: |
|
Antal køretøjer: |
172 personbiler. |
||||||||||
Søsat: |
5/1-1962. |
Antal
jernbanevogne |
30 godsvogne. |
||||||||||
Længde: |
109,16 m. |
Brt: |
3.836. |
Hovedmaskine: |
2 stk. B&W type DM 750 VBF 90. |
||||||||
Bredde: |
17,70 m. |
Netto: |
1.294. |
HK: |
8.700. |
KW: |
|
||||||
Dybde: |
4,60 m. |
Tdw: |
1.280. |
Fart i knob: |
16,0. |
||||||||
Prøvetur: |
/6-1962. |
Periode i
fart: |
1962-1998. |
Ex. Navne: |
|
||||||||
Leveret: |
30/6-1962. |
Sidste tur: |
14/2-1998. |
|
|||||||||
Indsat: |
|
Salgsår: |
2000. |
|
|||||||||
Rederi: Danske
Statsbaner, København. |
|||||||||||||
Skibets videre
historie: |
|||||||||||||
1962: |
I fart på Storebælt. Færgen har sejlet på begge overfarter, men dog mest som bilfærge på Halsskov – Knudshoved. |
||||||||||||
1995: |
Overført 1/1 til DSB Rederi. |
||||||||||||
1997: |
Overført til Scandlines. |
||||||||||||
1997: |
Oplagt standby i Korsør. |
||||||||||||
1998: |
Sejler sidste tur på Storebælt 14/2. |
||||||||||||
1998: |
Storebæltsbroen åbnes for biler 14/6, samme dag nedlægges Halsskov-Knudshoved overfarten. Færgen bliver efter et kort værftsbesøg i Svendborg lagt op i Nakskov. |
||||||||||||
2000: |
Solgt 12/2 til Tabuk Shipping, Jeddah, Saudi Arabien.
Omdøbt til ”Duba 2000”. Inden afrejsen mod Suez, var færgen en tur
omkring Grenaa, hvor den fik påmonteret bovporten fra den skrottede Østersøfærge,
”Danmark”.
|
"Sprogø" Foto: Postkort. |
"Sprogø" ankommer til Knudshoved Foto: Bernt Skjøtt. |
"Sprogø" oplagt i Nakskov 20/3-1999 Foto: Bernt Skjøtt. |
"Duba 2000" Foto: Dirk Stachely. |