M/F. |
”Knudshoved”. |
Hjemsted: |
Korsør. |
Kaldesignal: |
OYND. |
|||||||
Byggeår: |
1961. |
Byggested: |
Helsingør Skibsværft og Maskinbyggeri, Danmark. |
|||||||||
Byggenr: |
352. |
Antal
passagerer: |
1.200. |
|||||||||
Køl lagt: |
30/4-1960. |
Antal køretøjer: |
200 personbiler. |
|||||||||
Søsat: |
7/10-1960. |
Antal
jernbanevogne |
30 godsvogne. |
|||||||||
Længde: |
109,16 m. |
Brt: |
3.882 |
Hovedmaskine: |
2 stk.
B&W 750VBF90. |
|||||||
Bredde: |
17,70 m. |
Netto: |
1.233 |
HK: |
8.700. |
KW: |
5.819. |
|||||
Dybde: |
4,60 m. |
Tdw: 1.053 |
Fart i knob: |
16,0 |
||||||||
Prøvetur: |
9/3-1961. |
Periode i
fart: |
1961 - 1997. |
Ex. Navne: |
|
|||||||
Leveret: |
15/3-1961. |
Sidste tur: |
13/7-1997. |
|
||||||||
Indsat: |
15/3-1961. |
Salgsår: |
1997. |
|
||||||||
Rederi: Danske
Statsbaner, København. |
||||||||||||
Skibets videre
historie: |
||||||||||||
1961: |
Afleveret 15/3 til DSB, og i fart Korsør-Nyborg. Færgen er konstrueret, således at den kunne sejle som 2 dæks bilfærge på Halsskov-Knudshoved ruten og som jernbanefærge mellem Korsør og Nyborg, idet Knudshoved på det nederste vogndæk havde 3 jernbanespor. |
|||||||||||
1963: |
Ombygget på Helsingør Værft, således at den også kunne benyttes på Rødby-Puttgarden overfarten. Rulleportene I agterenden blev gjort bredere, og sporarrangementet ændret, så det blev muligt at rangere vogne ind og ud over agterenden, hvilket var nødvendigt i Puttgarden. Desuden blev den agterste salon på promenadedækket udvidet, idet en del af soldækket blev inddraget, så der kunne indrettes et supermarked med toldfri varer. Senere blev denne salon yderligere udvidet. |
|||||||||||
1994: |
Fik monteret en ny “klap” bovport og en intern rampe mellem øverste og nederste bildæk, hvilket var nødvendigt da færgen blev indsat på Gedser-Rostock. |
|||||||||||
1997: |
Sejlede 13/7 sin sidste officielle tur som bilfærge Knudshoved-Halsskov, herefter oplagt standby i Korsør. |
|||||||||||
1997: |
Solgt/ 12 til det engelske selskab Regent Sea Projects. |
|||||||||||
1997: |
Afsejler 24/12 fra Nyborg mod Indien for ophugning. |
"Knudshoved" søsættes fra Helsingør Skibsværft 7/10-1960 Foto: Postkort. |
"Knudshoved" som nybygning Foto: Postkort. |
"Knudshoved" ankommer til Knudshoved Færgehavn netop som "Broen" afsejler Foto: Postkort. |
"Knudshoved" på vej over Storebælt Foto: Postkort. |
"Knudshoved" på vej ind i Halsskov Færgehavn Foto: Postkort. |
"Knudshoved" - nu med toldfri supermarked agter Foto: Postkort. |
"Knudshoved" Foto: Postkort. |
"Knudshoved" med guillotine port fra 1994 Foto: Postkort. |
Herover: "Knudshoved" oplagt ved fæstningen i Korsør
11/10-1997 Foto: Bernt Skjøtt. |
Tilbage til Halsskov-Knudshoved
Tilbage
til Rødby-Puttgarden