M |
”Marsk
Stig”. |
Hjemsted: |
Grenaa. |
Kaldesignal: |
OZGI. |
|||||||
Byggeår: |
1940. |
Byggested: |
Aalborg Værft A/S, Danmark. |
|||||||||
Byggenr: |
65. |
Antal
passagerer: |
700. |
|||||||||
Køl lagt: |
2/8-1939. |
Antal køretøjer: |
65 personbiler. |
|||||||||
Søsat: |
14/3-1940. |
Antal
jernbanevogne |
0. |
|||||||||
Længde: |
64,50 m. |
Brt: |
1.107. |
Hovedmaskine: |
2
stk. 8 cyl. B&W 2SA. |
|||||||
Bredde: |
11,50 m. |
Netto: |
532. |
HK: |
4.100. |
KW: |
|
|||||
Dybgang: |
4,00 m. |
Tdw: 377. |
Fart i knob: |
16,0. |
||||||||
Prøvetur: |
|
Periode i
fart: |
1947-1964. |
Ex. Navne: |
|
|||||||
Leveret: |
8/5-1940. |
Sidste tur: |
|
|
||||||||
Indsat: |
7/7-1947. |
Salgsår: |
1964. |
|
||||||||
Rederi:
Grenaa – Hundested Færgefart A/S, Grenaa. |
||||||||||||
Skibets videre
historie: |
||||||||||||
1940: |
Leveret 8/5 til Grenaa – Hundested Færgefart A/S. Pga. krigsudbruddet lægges færgen op i Grenaa, hvor den bl.a. anvendes til beboelse. |
|||||||||||
1942: |
Rekvireret 10/4 af Oberkommando der Kriegsmarine, Kiel og sat under tysk flag som troppetransportskib. |
|||||||||||
1942: |
Prøvetur 8/7 mellem Sassnitz - Trelleborg. |
|||||||||||
1942: |
I fart 1/9 Gedser - Warnemünde for den tyske marine. |
|||||||||||
1943: |
I fart /3 for Rederi Rudolf Chr. Gribel, Stettin på foskellige Østersø havne. |
|||||||||||
1943: |
Under havneophold /7 i Warnemünde, bliver færgen offer for et luftangreb og beskadiges. Bugseret til Neptun Werft i Rostock for reparation. |
|||||||||||
1944: |
Kæntret 23/6 i Helsingfors under losning av bl.a. tanks. |
|||||||||||
1944: |
Vraget bjerget 10/8, bugseret til Danzig, siden til Kiel, hvor færgen findes efter krigsafslutningen. |
|||||||||||
1945: |
Ved årsskiftet 1945-46 tilbageleveres vraget til det danske krigsforsikringsselskab. Tilbagekøbes af GHF og slæbes til Svendborg Værft for genopbygning. |
|||||||||||
1947: |
Indsat 7/7 på ruten Grenaa – Hundested efter gennemgribende genopbygning. |
|||||||||||
1947: |
Udchartret 9/8 til 13/12 til A/S Larvik – Frederikshavnferjen. Indsat i fart på føgende havne: Hundested – Arendal – Larvik – Grenaa – Frederikshavn. |
|||||||||||
1947: |
I fart 14/12 Grenaa – Hundested. |
|||||||||||
1959: |
Udchartret til Rederi Ab Göteborg - Frederikshavn Linjen, Göteborg (Sessan Linjen). I fart Gøteborg - Frederikshavn i nogle uger. |
|||||||||||
1964: |
Solgt /6 til Europafergen Service A/S, Grenaa, Danmark. Omdøbt til ”Varberg”. |
|||||||||||
1964: |
I fart 27/6 Grenaa – Varberg. |
|||||||||||
1964: |
Udchartret nogle uger i efteråret til Lion Ferry, Sverige. I fart Halmstad – København. |
|||||||||||
1964. |
I vinterhalvåret 1964-65, oplagt i Grenaa med fuld bemanding og anvendtes som reservefærge når bookningen af lastbiler på Grenåaa– Varberg rutens normale færge ”Europaferjen” oversteg færgens kapacitet. |
|||||||||||
1965: |
Udchartret i foråret til norske udstillere for anvendelse som udstillingsskib langs den norske kyst fra Tønsberg til Bodø. |
|||||||||||
1965: |
Udchartret 1/5 til /8 til Rederi Ab Gøteborg-Frederikshavn Linjen, Gøteborg (Sessan Linjen). I fart Gøteborg – Frederikshavn under ”artistnavnet” ”Sessan”. |
|||||||||||
1965: |
Udchartret /10 til Gram Sørensen, Ebeltoft, Danmark. I fart som flydende indkøbscenter mellem Ystad - Rønne. Bildækket blev anvendt som supermarked. Efter kort tid, blev farten dog indstillet. |
|||||||||||
1965: |
Udchartret /12 til Grenaa - Hundested Færgefart. Anvendt som afløserskib på ruten. |
|||||||||||
1966: |
I fart fra foråret på ruten Grenaa – Varberg. |
|||||||||||
1966: |
Under dokning på Falkenberg Værft kæntrer færgen i dokken. Senere erklæret totalforlist. |
|||||||||||
1966: |
Vraget overtaget af Sjöförsäkrings A/B Hansa-Mälaren, Stockholm. |
|||||||||||
1966: |
Bjerget 6/6. |
|||||||||||
1966: |
Solgt 7/6 til et selskab i Ystad med henblik for ophugning. |
|||||||||||
1966: |
Vraget solgt 12/9 til Rederi Ab Sally, Mariehamn, Finland. |
|||||||||||
1966: |
Ankommer 19/10 til Algot Johansson værft, Mariehamn, Finland for genopbygning. |
|||||||||||
1967: |
Overført 29/4 til Rederi Ab Solstad, Mariehamn, Finland. Omdøbt til ”Viking 2” Indsat i Viking Lines trafik mellem Kapellskär – Mariehamn. Under tiden også anløb af Nädendal. |
|||||||||||
1970: |
Påsejlet 23/4 af ”Kapella” under vinteroplægning. Skaderne er så store, at færgen går til bunds. Bjerges hurtigt og bugseres til Algot Johansson værft, Mariehamn, Finland for reparation. |
|||||||||||
1971: |
I fart /5 Mariehamn - Kapellskär. |
|||||||||||
1977: |
Overført /12 til Rederi Ab Sally, Mariehamn, Finland. |
|||||||||||
1978: |
Under vinteroplægning ved Algot Johansson Værft, udbrød der 11/2 kl. 6.50 brand ombord. Brandslukningsudstyret ombord er afbrudt pga. den strenge frost, så færgen udbrænder totalt. |
|||||||||||
1978: |
Vraget solgt /3 til Loviisan Metalli ja Kone Oy, Lovisa, Finland for ophugning. |
|||||||||||
1979: |
Ophugningen påbegyndt 4/6. |
"Marsk Stig" Foto: Svend Erik Christensen´s arkiv. |
"Marsk Stig" Foto: Per Jensen´s arkiv. |
"Marsk Stig" Foto: J-B Jensen. |
"Marsk Stig" Foto: Martin Jensen´s arkiv. |
"Marsk Stig" Foto: Postkort fra Martin Jensens arkiv. |
"Marsk Stig & "Korshage" i Hundested Foto: Postkort. |
"Varberg" Foto: J-B Jensen. |
"Varberg" Foto: Svend Erik Christensen´s arkiv. |
"Varberg" Foto: J-B Jensen. |
"Varberg" Foto: J-B Jensen. |
"Varberg" - kæntret i dokken i Falkenberg Foto: Svend Erik Christensen´s arkiv. |
"Varberg" Foto: Svend Erik Christensen´s arkiv. |
"Viking II" Foto: Micke Asklander´s arkiv. |
Ex. "Viking II" Foto: Svend Erik Christensen´s arkiv. |