M/F.

”Marsk Stig”.

Hjemsted:

Grenaa.

Kaldesignal:

OZGI.

Byggeår:

1940.

Byggested:

Aalborg Værft A/S, Danmark.

Byggenr:

65.

Antal passagerer:

700.

Køl lagt:

2/8-1939.

Antal køretøjer:

65 personbiler.

Søsat:

14/3-1940.

Antal jernbanevogne:

0.

Længde:

64,50 m.

Brt:

1.107.

Hovedmaskine:

2 stk. 8 cyl. B&W 2SA.

Bredde:

11,50 m.

Netto:

532.

HK:

4.100.

KW:

 

Dybgang:

4,00 m.

Tdw:     377.

Fart i knob:

16,0.

Prøvetur:

 

Periode i fart:

1947-1964.

Ex. Navne:

 

Leveret:

8/5-1940.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

7/7-1947.

Salgsår:

1964.

 

Rederi:  Grenaa – Hundested Færgefart A/S, Grenaa.

Skibets videre historie:

1940:

Leveret 8/5 til Grenaa – Hundested Færgefart A/S. Pga. krigsudbruddet lægges færgen op i Grenaa, hvor den bl.a. anvendes til beboelse.

1942:

Rekvireret 10/4 af Oberkommando der Kriegsmarine, Kiel og sat under tysk flag som troppetransportskib.

1942:

Prøvetur 8/7 mellem Sassnitz - Trelleborg.

1942:

I fart 1/9 Gedser - Warnemünde for den tyske marine.

1943:

I fart /3 for Rederi Rudolf Chr. Gribel, Stettin på foskellige Østersø havne.

1943:

Under havneophold /7 i Warnemünde, bliver færgen offer for et luftangreb og beskadiges. Bugseret til Neptun Werft i Rostock for reparation.

1944:

Kæntret 23/6 i Helsingfors under losning av bl.a. tanks.

1944:

Vraget bjerget 10/8, bugseret til  Danzig, siden til Kiel, hvor færgen findes efter krigsafslutningen.

1945:

Ved årsskiftet 1945-46 tilbageleveres vraget til det danske krigsforsikringsselskab. Tilbagekøbes af GHF og slæbes til Svendborg Værft for genopbygning.

1947:

Indsat 7/7 på ruten Grenaa – Hundested efter gennemgribende genopbygning.

1947:

Udchartret 9/8 til 13/12 til A/S Larvik – Frederikshavnferjen. Indsat i  fart på føgende havne:  Hundested – Arendal – Larvik – Grenaa – Frederikshavn.

1947:

I fart 14/12 Grenaa – Hundested.

1959:

Udchartret til Rederi Ab Göteborg - Frederikshavn Linjen, Göteborg (Sessan Linjen). I fart Gøteborg - Frederikshavn i nogle uger.

1964:

Solgt /6 til Europafergen Service A/S, Grenaa, Danmark. Omdøbt til ”Varberg”.

1964:

I fart 27/6 Grenaa – Varberg.

1964:

Udchartret nogle uger i efteråret til Lion Ferry, Sverige. I fart Halmstad – København.

1964.

I vinterhalvåret 1964-65, oplagt i Grenaa med fuld bemanding og anvendtes som reservefærge når bookningen af lastbiler på Grenåaa– Varberg rutens normale færge ”Europaferjen” oversteg færgens kapacitet.

1965:

Udchartret i foråret til norske udstillere for anvendelse som udstillingsskib langs den norske kyst fra Tønsberg til Bodø.

1965:

Udchartret 1/5 til /8 til Rederi Ab Gøteborg-Frederikshavn Linjen, Gøteborg (Sessan Linjen). I fart Gøteborg – Frederikshavn under ”artistnavnet” ”Sessan”.

1965:

Udchartret /10 til Gram Sørensen, Ebeltoft, Danmark. I fart som flydende indkøbscenter mellem Ystad - Rønne. Bildækket blev anvendt som supermarked. Efter kort tid, blev farten dog indstillet.

1965:

Udchartret /12 til Grenaa - Hundested Færgefart.  Anvendt som afløserskib på ruten.

1966:

I fart fra foråret på ruten Grenaa – Varberg.

1966:

Under dokning på Falkenberg Værft  kæntrer færgen i dokken. Senere erklæret totalforlist.

1966:

Vraget overtaget af Sjöförsäkrings A/B Hansa-Mälaren, Stockholm.

1966:

Bjerget 6/6.

1966:

Solgt 7/6 til et selskab i Ystad med henblik for ophugning.

1966:

Vraget solgt 12/9 til Rederi Ab Sally, Mariehamn, Finland.

1966:

Ankommer 19/10 til Algot Johansson værft, Mariehamn, Finland for genopbygning.

1967:

Overført 29/4 til Rederi Ab Solstad, Mariehamn, Finland. Omdøbt til ”Viking 2” Indsat i Viking Lines trafik mellem Kapellskär – Mariehamn. Under tiden også anløb af Nädendal.

1970:

Påsejlet 23/4 af ”Kapella” under vinteroplægning. Skaderne er så store, at færgen går til bunds. Bjerges hurtigt og bugseres til Algot Johansson værft, Mariehamn, Finland for reparation.

1971:

I fart /5 Mariehamn - Kapellskär.

1977:

Overført /12 til Rederi Ab Sally, Mariehamn, Finland.

1978:

Under vinteroplægning ved Algot Johansson Værft, udbrød der 11/2 kl. 6.50 brand ombord.  Brandslukningsudstyret ombord er afbrudt pga. den strenge frost, så færgen udbrænder totalt.

1978:

Vraget solgt /3 til Loviisan Metalli ja Kone Oy, Lovisa, Finland for ophugning.

1979:

Ophugningen påbegyndt 4/6.



"Marsk Stig"
Foto: Svend Erik Christensens arkiv.

"Marsk Stig"
Foto: Per Jensens arkiv.

"Marsk Stig"
Foto: J-B Jensen.

"Marsk Stig"
Foto: Martin Jensens arkiv.

"Marsk Stig"
Foto: Postkort fra Martin Jensens arkiv.
marsk_stig_1940_06.jpg (109377 byte)
"Marsk Stig & "Korshage" i Hundested
Foto: Postkort.

"Varberg"
Foto: J-B Jensen.

"Varberg"
Foto: Svend Erik Christensens arkiv.

"Varberg"
Foto: J-B Jensen.

"Varberg"
Foto: J-B Jensen.

"Varberg" - kæntret i dokken i Falkenberg
Foto: Svend Erik Christensens arkiv.

"Varberg"
Foto: Svend Erik Christensens arkiv.

"Viking II"
Foto: Micke Asklanders arkiv.

Ex. "Viking II"
Foto: Svend Erik Christensens arkiv.

Tilbage til Grenaa-Hundested