M/F.

”Hundested”.

Hjemsted:

Grenaa.

Kaldesignal:

OYZI.

Byggeår:

1965

Byggested:

Unterweser Schiffbau-Gesellschaft, Bremerhaven, Tyskland.

Byggenr:

444.

Antal passagerer:

1.500.

Køl lagt:

10/7-1964. 

Antal køretøjer:

165 personbiler.

Søsat:

1712-1964. 

Antal jernbanevogne:

0.

Længde:

97,30 m.

Brt:

3.071.

Hovedmaskine:

2 stk. 10 cyl. MAN/Augsburg 4SA (520x740).

Bredde:

17,70 m.

Netto:

1.464,86.

HK:

8.000

KW:

5.870.

Dybgang:

4,30 m.

Tdw:     850.

Fart i knob:

19,0.

Prøvetur:

 

Periode i fart:

1965 - 1974

Ex. Navne:

 

Leveret:

30/4-1965. 

Sidste tur:

 

 

Indsat:

4/5-1965

Salgsår:

1974

 

Rederi: A/S Grenaa-Hundested Færgefart.                                                                      IMO-nummer: 6506434.

Skibets videre historie:

1965:

I fart 4/5 Grenaa - Hundested.

1972.

Overført 4/11 til Juelsminde - Kalundborg Linien. Omdøbt til ”Julle”.

1974:

Solgt 21/11 til Olau-Line A/S, Hellerup. Omdøbt til ”Olau East”. I fart Vlissingen - Sherness.

1975:

I charter1 6/3 til 24/11 til Conferry Consilada de Ferry, Pampatar, Venezuela. Omdøbt til ”Aldonza Manriques”. I fart på forskellige ruter med udgangspunkt i Pampatar.

1977:

Solgt til det venezuelanske rederi. Fortsætter sejladsen på samme ruter.

1982:

Efter voldsom brand 14/12 i Punta de Piedas på Isla Margarita, blev færgen erklæret uegnet til genopbygning.

1984:

Ophugning tilendebragt.



"Hundested" i Hundested
Foto: Postkort.

"Hundested" i Aarhus
Foto: Postkort.

"Hundested" i Grenaa
Foto: Postkort.

"Julle"
Foto: Jan Vinther Christensens arkiv.

"Julle" & "Mille" i Kalundborg
Foto: J-B Jensen.

"Olau East"
Foto: Widar Krogstads arkiv.

"Aldonza Manriques"
Foto: Arkivbillede.

Tilbage til Grenå-Hundested
Tilbage til Juelsminde-Kalundborg