M |
”Grenaa”. |
Hjemsted: |
Hundested. |
Kaldesignal: |
OZJP. |
|||||||
Byggeår: |
1964. |
Byggested: |
Schiffbau-Gesellschaft
Unterweser AG, Bremerhaven, Vesttyskland. |
|||||||||
Byggenr: |
439. |
Antal
passagerer: |
1.500. |
|||||||||
Køl lagt: |
17/7-1963. |
Antal køretøjer: |
165 personbiler. |
|||||||||
Søsat: |
17/12-1963. |
Antal
jernbanevogne |
0. |
|||||||||
Længde: |
97,41 m. |
Brt: |
3061,87 |
Hovedmaskine: |
2 stk.
10 cyl. MAN diesel type: GV 52/74. |
|||||||
Bredde: |
17,76 m. |
Netto: |
1.437,42. |
HK: |
7.980. |
KW: |
|
|||||
Dybgang: |
4,39 m. |
Tdw: 850. |
Fart i knob: |
18,0. |
||||||||
Prøvetur: |
|
Periode i
fart: |
1964 - 1974. |
Ex. Navne: |
|
|||||||
Leveret: |
18/4-1964. |
Sidste tur: |
21/11-1974. |
|
||||||||
Indsat: |
21/4-1964. |
Salgsår: |
1974. |
|
||||||||
Rederi: Grenaa-Hundested
Færgefart A/S, Grenaa. |
||||||||||||
Skibets videre
historie: |
||||||||||||
1964: |
I fart 21/4 Grenaa - Hundested. |
|||||||||||
1971: |
Omdøbt 5/11 til ”Kalle”. |
|||||||||||
1972: |
Overført til Juelsminde - Kalundborg Linien. I fart fra 7/8. |
|||||||||||
1974: |
Solgt 21/11 til Olau Line A/S, Hellerup. Omdøbt til ”Olau West”. |
|||||||||||
1974: |
I fart 21/12 til 5/1 1975 Aalborg - København. |
|||||||||||
1975: |
I fart 19/1 Vlissingen - Sheerness. |
|||||||||||
1976: |
Udchartret til Larvik Line A/S. i sommersæsonen I fart Frederikshavn-Larvik. Senere indsat på ruten Portsmouth-St. Malo for det franske rederi Brittany Ferries |
|||||||||||
1976: |
I charter 1/10 til 1/11 til Nordisk Færgefart. I fart Fåborg - Gelting. |
|||||||||||
1977: |
I fart 1/1 til første uge i /3 Grenaa - Hundested. Herefter kortvarig i fart Dunkerque - Sheerness for Olau line. |
|||||||||||
1977: |
Solgt /11 til Corsica Ferries, Italien. Omdøbt til "Corsica Marina". I fart Bastia - Livorno. |
|||||||||||
1990: |
Solgt til Rodriques-gruppen, Messina, Italien. Omdøbt til "Kelibia" I fart for rederiet Alimar mellem Napoli - Trapani - Tunis. Efter skiftende charteropgaver solgt pga. økonomiske problemer i dele af Rodriques-koncernen (Alimar), Overtaget af Kelibia Shipping, Malta, et selskab der også var ejet af Rodriques. |
|||||||||||
1998: |
Solgt til: Carretel Malta Shipping Ltd. Chartret ud til det nye selskab Eurolines, Italien. Omdøbt til "Scent of Sea". Planlagt indsat på ruten La Spezia - Bastia, men kom dog aldrig i fart. Oplagt i La Spezia bugten, Italien. |
|||||||||||
1999: |
Solgt til Etruria Shipping, Malta. Omdøbt til "Northia". I fart fra maj 2000 på ruten Livorno - Portoferrario (Elba). Efter få måneders drift brød maskinerne igen sammen. Herefter oplagt i Livorno, for siden hen at blive slæbt til Genua for videre oplægning. |
|||||||||||
2001: |
Solgt /6 til ASC Ltd., Kingstown, Saint
Vincent. Omdøbt til "Azzurra". I fart Bari-Dubrovnik, Bari-Hvar
og Bari-Bar. |
Unterweser AG.,No. 439. Foto: Svend Erik Christensen´s arkiv. |
"Grenaa" Foto: Svend Erik Christensen´s arkiv. |
"Grenaa" Foto: Svend Erik Christensen´s arkiv. |
"Grenaa" Foto: Postkort. |
"Kalle" ankommer til Juelsminde Foto: Ole Ryolf. |
"Kalle" Arkivbillede. |
"Kalle" Foto: J-B Jensen. |
"Kalle" Foto: Jan Vinther Christensen´s arkiv. |
"Kalle" Foto: Postkort/Martin Jensen´s arkiv. |
"Prinsesse Margrethe" & "Olau West" Foto: J-B Jensen. |
"Olau West" & "Prinsesse Margrethe" Foto: J-B Jensen. |
"Olau West" på vej over den engelske kanal Foto: Postkort. |
"Egnatia" & "Corsica Marina" Foto: Postkort. |
"Corsica Marina" Foto: Arkivbillede. |
"Kelibia" Foto: Frank Heine. |
"Kelibia" Foto: Frank Heine. |
"Kelibia" Foto: Svend Erik Christensen´s arkiv. |
"Scent of Sea" Foto: Svend Erik Christensen´s arkiv. |
"Northia" Foto: Rob de Visser. |
"Northia" Foto: Jan Vinther Christensen. |
"Northia" Foto: Frank Lose. |
"Azzurra" Foto: Jan Vinther Christensen. |
Tilbage til Grenaa-Hundested
Tilbage til Juelsminde-Kalundborg
Tilbage til
Fåborg-Gelting