20.feb.1934: |
Aktieselskabet bag Grenå-Hundested Færgefart stiftet.Selskabets stiftere var rutebilejerne Jens Peder Pedersen, Valby. J. Strandgaard, Århus. P. Brix, Løkken. Emanuel Nielsen, Undløse. Holger Salomon, Helsingør. M.G. Hermansen, Sønderborg. Fru Inge Spohr, Sorø, og redaktør N.K. Nielsen, Randers. |
14.jul.1934: | Sejladsen indledt. |
1.apr.1967: | Driftselskab med Juelsminde-Kalundborg Linien indledt. |
1.jan.1970: | Fusioneret med Juelsminde-Kalundborg-Linien. Det nye selskab fik navnet Jydsk Færgefart A/S. |
1.jan.1979: | Pool samarbejde med Mols Linien indledt. |
jan.1979: | Moderselskabet Dansk-Fransk Dampskibsselskab erklæres konkurs. Det lykkedes dog at videreføre Jydsk Færgefart. |
jan.1981: |
Aktiemajoriteten i Dansk-Fransk Dampskibsselskab overtaget af DFDS. Da DFDS ikke ønskede at overtage Juelsminde-Kalundborg ruten, blev Juelsminde-Kalundborg og Grenå-Hundested nu igen to selvstændige rederier. |
5.apr.1984: | Rederiet J.Lauritzen A/S overtager den af DFDS ejede aktiemajoritet i både Grenå-Hundested Linien A/S og Mols Linien A/S. Begge færgeselskaber bliver hermed datterselskaber af Rederiet J.Lauritzen A/S. |
aug.1988: | Grenå-Hundested Linien A/S og Mols Linien A/S solgt til Difko, som satte de to selskaber på anparter. |
23.apr.1992: | Difko meddeler at Grenå-Hundested Linien skal nedlægges senest 1.nov.1992. Forhandlinger mellem Difko, Hundested Havn, Grenå Havn, Hundested Kommune og Grenå Kommune førte til at ruten skulle fortsætte uændret, i hvert fald 18 mdr. Samtidig med at ruten fik forlænget sin levetid blev et nyt selskab med b.la. Grenå og Hundested Kommuner som aktiver dannet. Dette selskab sikrede det fornødne kapital grundlag til at man kunne videreføre ruten efter de 18 mdr. var gået. |
30.apr.1994: | Difko indstiller sejladsen på Grenå-Hundested Linien. |
28.maj.1994: | Ruten genåbnet af det nye driftselskab. Sejladsen skulle vare tages af den indchartrede DSB færge "Prinsesse Anne-Marie". |
okt.1994: | Efter en række uheld og besværligheder indstilles sejladsen indtil leveringen af den nye fregatfærge som var kontraheret på værtet Mjellem & Karlsen, Bergen, Norge. |
12.jun.1995: | Ruten genåbnet. |
9.mar.1996: | Sejladsen indstillet. To dage senere blev selskabet bag færgen erklæret konkurs. |
|
|