M |
”Travemünde
Link”. |
Hjemsted: |
Nassau. |
Kaldesignal: |
C6DX3. |
|||||||
Byggeår: |
1975. |
Byggested: |
Schichau-Unterweser,
Bremen-Vegesack,
Tyskland. |
|||||||||
Byggenr: |
2256. |
Antal
passagerer: |
1.100. |
|||||||||
Køl lagt: |
|
Antal køretøjer: |
400 personbiler, eller 58 lastvognstog. |
|||||||||
Søsat: |
20/12-1974. |
Antal
jernbanevogne |
0. |
|||||||||
Længde: |
133,46 m. |
Brt: |
4.263. |
Hovedmaskine: |
2
stk. 8 cyl. 4SA. Stork Werkspoor |
|||||||
Bredde: |
20,27 m. |
Netto: |
1.291. |
HK: |
11.400. |
KW: |
|
|||||
Dybgang: |
5,8 m. |
Tdw: 3.949. |
Fart i knob: |
18,5. |
||||||||
Prøvetur: |
|
Periode i
fart: |
1988 - 1999. |
Ex. Navne: |
”European
Express”, ”European Gateway”, ”Flavia”. |
|||||||
Leveret: |
4/6-1975. |
Sidste tur: |
30/12-1999. |
|
||||||||
Indsat: |
9/6-1975. |
Salgsår: |
2000. |
|
||||||||
Rederi:
GT-Link A/S, Gedser. |
||||||||||||
Skibets videre
historie: |
||||||||||||
1974: |
Søsat 20/12 under navnet ”European Express”. |
|||||||||||
1975: |
Leveret
4/6 til Townsend Car Ferries Ltd., Dover, England, under navnet
”European Gateway”. |
|||||||||||
1975: |
Indsat 9/6 i Townsend Thoresen trafik mellem Felixstove - Europort. |
|||||||||||
1980: |
I fart fra 17/3 Cairnryan - Larne. |
|||||||||||
1980: |
Forlænget /9 med 15,7 m. ved Werft Amsterdamsche Droogdok Mij., Amsterdam., Holland. |
|||||||||||
1980: |
I fart Cairnryan - Larne. |
|||||||||||
1980: |
I fart fra /11 Felixstove - Europort. |
|||||||||||
1982: |
Kollideret 19/12 med Speedlink Vanguard” . Skibet tog hurtigt vand ind og sank efter nogen tid med styrbord side nedad. Havde 35 passagerer og 35 besætningsmedlemmer ombord. 6 personer omkom |
|||||||||||
1983: |
Bjærget 26/2 af det hollandske selskab Wijsmuller BV. Bugseret ind til Felixstove. |
|||||||||||
1983: |
Solgt 3/5 til Clorinda Navigation Co, Limassol, Cypern som bugserede skibet til Alliance Navigation S.A. værft i Perama, Grækenland for genopbygning. |
|||||||||||
1984: |
Omdøbt /8 til ”Flavia”. I fart for Anco Ferries mellem Ancona - Igoumenitsa - Patras. |
|||||||||||
1987: |
Rederiet erklæret konkurs. Oplagt. |
|||||||||||
1988: |
Solgt /6 til GT-Link, Nassau, Bahamas (Rederi Sea Link Ab, Nacka). Omdøbt til ”Travemünde Link I”. |
|||||||||||
1988: |
Ankommer /6 til Nakskov Skibsværft for ombygning til ny fart. |
|||||||||||
1988: |
Omdøbt 27/11 til ”Travemünde Link”. I fart Gedser-Travemünde. |
|||||||||||
1990: |
Sejler sidste tur 23/12. Oplagt fra 5/1 1991 i Nakskov. |
|||||||||||
1992: |
Solgt
til R-L Shipping Ltd, Douglas, Isle Of Man. (R-L shipping = Rostock Link). |
|||||||||||
1992: |
I fart for Europa Linien A/S |
|||||||||||
1992: |
Omdøbt 6/2 til ”Rostock Link”. I fart Gedser-Rostock. |
|||||||||||
1993: |
I fart som fragtfærge fra 8/2 til 11/2 mellem Gedser - Travemünde. |
|||||||||||
1993: |
I fart fra 12/2 Gedser-Rostock. |
|||||||||||
1996: |
Grundstøder 16/2 på sandbanke nær Gedser med 874 passagerer ombord. |
|||||||||||
1996: |
Med hjælp fra bugserbåde, lykkedes det
17/2 at få færgen fri af grunden. Slæbt
til Kværner Warnow-Werft,
Rostock for reparation. |
|||||||||||
1996: |
Genindsat fra 2/3 Gedser-Rostock. |
|||||||||||
1996: |
Europa Linien overtages 1/6 af DSB Rederi A/S. Udchartret til DSB Rederi A/S. |
|||||||||||
1997: |
DSB Rederi A/S ændrer navn til Scandlines. |
|||||||||||
1998: |
Sejler sidste tur 26/3, derefter oplagt i Nakskov. |
|||||||||||
1998: |
I fart for Scandlines Baltic A/S fra /5 (Amber Line) som fragtfærge mellem Aarhus - Liepaja. |
|||||||||||
1999: |
Ombygget ved Bladt Industries, Aalborg. |
|||||||||||
1999: |
Udchartret til Mols Linien A/S. |
|||||||||||
1999: |
I fart fra 14/6 Aarhus-Kalundborg. Markedsført under navnet ”Kalundborg Link”. |
|||||||||||
1999: |
Sejler sidste tur 30/12. |
|||||||||||
2000: |
Solgt til Agoudimos Lines, Piræus, Grækenland. (Registeret hos Okeanos Naftiliaki Trading SA, Nassau, Bahamas). |
|||||||||||
2000: |
Oplagt fra 2/1 i Nakskov. |
|||||||||||
2000: |
Overtaget af de nye ejere 12/1. Omdøbt til ”Penelope A”. |
|||||||||||
2000: |
I fart fra 1/3 for Agoudimos Lines mellem Igoumenitsa
- Brindisi. |
"Travemünde Link" Foto: Postkort. |
"Rostock Link" Foto: Postkort. |
"Rostock Link" i Aarhus 8/10-1999 Foto: Bernt Skjøtt. |
"Penelope A" Foto: Jan Vinther Christensen. |
"Penelope" i Samos havn 30/7-2006 Foto: Bernt Skjøtt. |
"Penelope" ankommer til Samos 3/8-2006 Foto: Bernt Skjøtt. |
"Express Athina" & "Penelope" i Samos havn 5/8-2006 Foto: Bernt Skjøtt. |