M/F.

”Travemünde Link”.

Hjemsted:

Nassau.

Kaldesignal:

C6DX3.

Byggeår:

1975.

Byggested:

Schichau-Unterweser, Bremen-Vegesack, Tyskland.

Byggenr:

2256.

Antal passagerer:

1.100.

Køl lagt:

 

Antal køretøjer:

400 personbiler, eller 58 lastvognstog.

Søsat:

20/12-1974.

Antal jernbanevogne:

0.

Længde:

133,46 m.

Brt:

4.263.

Hovedmaskine:

2 stk. 8 cyl. 4SA. Stork Werkspoor

Bredde:

20,27 m.

Netto:

1.291.

HK:

11.400.

KW:

  8.385.

Dybgang:

5,8 m.

Tdw:     3.949.

Fart i knob:

18,5.

Prøvetur:

 

Periode i fart:

1988 - 1999.

Ex. Navne:

”European Express”, ”European Gateway”, ”Flavia”.

Leveret:

4/6-1975.

Sidste tur:

30/12-1999.

 

Indsat:

9/6-1975.

Salgsår:

2000.

 

Rederi: GT-Link A/S, Gedser.                                                                                          IMO-nummer: 7400261.

Skibets videre historie:

1974:

Søsat 20/12 under navnet ”European Express”.

1975:

Leveret 4/6 til Townsend Car Ferries Ltd., Dover, England, under navnet ”European Gateway”.

1975:

Indsat 9/6 i Townsend Thoresen trafik mellem Felixstove - Europort.

1980:

I fart fra 17/3 Cairnryan - Larne.

1980:

Forlænget /9 med 15,7 m. ved Werft Amsterdamsche Droogdok Mij., Amsterdam., Holland.

1980:

I fart Cairnryan - Larne.

1980:

I fart fra /11 Felixstove - Europort.

1982:

Kollideret 19/12 med Speedlink Vanguard” . Skibet tog hurtigt vand ind og sank efter nogen tid med styrbord side nedad. Havde 35 passagerer og 35 besætningsmedlemmer ombord. 6 personer omkom

1983:

Bjærget 26/2 af det hollandske selskab Wijsmuller BV. Bugseret ind til Felixstove.

1983:

Solgt 3/5 til Clorinda Navigation Co, Limassol, Cypern som bugserede skibet til Alliance Navigation S.A. værft i Perama, Grækenland for genopbygning.

1984:

Omdøbt /8 til ”Flavia”. I fart for Anco Ferries mellem Ancona - Igoumenitsa - Patras.

1987:

Rederiet erklæret konkurs. Oplagt.

1988:

Solgt /6 til GT-Link, Nassau, Bahamas (Rederi Sea Link Ab, Nacka). Omdøbt til ”Travemünde Link I”.

1988:

Ankommer /6 til Nakskov Skibsværft for ombygning til ny fart.

1988:

Omdøbt 27/11 til ”Travemünde Link”. I fart Gedser-Travemünde.

1990:

Sejler sidste tur 23/12. Oplagt fra 5/1 1991 i Nakskov.

1992:

Solgt til R-L Shipping Ltd, Douglas, Isle Of Man. (R-L shipping = Rostock Link).

1992:

I fart for Europa Linien A/S

1992:

Omdøbt 6/2 til ”Rostock Link”. I fart Gedser-Rostock.

1993:

I fart som fragtfærge fra 8/2 til 11/2 mellem  Gedser - Travemünde.

1993:

I fart fra 12/2 Gedser-Rostock.

1996:

Grundstøder 16/2 på sandbanke nær Gedser med 874 passagerer ombord.

1996:

1996 02 17. Med hjælp fra bugserbåde, lykkedes det 17/2 at få færgen fri af grunden. Slæbt til  Kværner Warnow-Werft, Rostock for reparation.

1996:

Genindsat fra 2/3  Gedser-Rostock.

1996:

Europa Linien overtages 1/6 af DSB Rederi A/S. Udchartret til DSB Rederi A/S.

1997:

DSB Rederi A/S ændrer navn til Scandlines.

1998:

Sejler sidste tur 26/3, derefter oplagt i Nakskov.

1998:

I fart for Scandlines Baltic A/S fra /5 (Amber Line) som fragtfærge mellem Aarhus - Liepaja.

1999:

Ombygget ved Bladt Industries, Aalborg.

1999:

Udchartret til Mols Linien A/S.

1999:

I fart fra 14/6 Aarhus-Kalundborg. Markedsført under navnet ”Kalundborg Link”.

1999:

Sejler sidste tur 30/12.

2000:

Solgt til Agoudimos Lines, Piræus, Grækenland. (Registeret hos Okeanos Naftiliaki Trading SA, Nassau, Bahamas).

2000:

Oplagt fra 2/1 i Nakskov.

2000:

Overtaget af de nye ejere 12/1. Omdøbt til ”Penelope A”.

2000:
2005:
2005:

2013:
2013:

I fart fra 1/3 for Agoudimos Lines mellem Igoumenitsa - Brindisi.
Overtaget 6/7 af Penelope Maritime Company, Piræus, Grækenland. Omdøbt til "Penelope"
I fart fra /7 i det græske øhav.
Omdøbt til "Lopi" /7.
Solgt til ophugning. Ankom i slæb til Aliaga, Tyrkiet 15/7.



"Travemünde Link"
Foto: Postkort.

"Rostock Link"
Foto: Postkort.

"Rostock Link" i Aarhus 8/10-1999
Foto: Bernt Skjøtt.

"Penelope A"
Foto: Jan Vinther Christensen.
penelope_1975_01.jpg (97334 byte)
"Penelope" i Samos havn 30/7-2006
Foto: Bernt Skjøtt.
penelope_1975_02.jpg (139850 byte)
"Penelope" ankommer til Samos 3/8-2006
Foto: Bernt Skjøtt.
penelope_1975_03.jpg (109275 byte)
"Express Athina" & "Penelope" i Samos havn 5/8-2006
Foto: Bernt Skjøtt.

Tilbage til Gedser-Travemünde/Rostock