M |
”Travemünde” |
Hjemsted: |
Gedser. |
Kaldesignal: |
OXIK. |
||||||||
Byggeår: |
1981. |
Byggested: |
Oy Wärtsilä
AB, Helsingfors, Finland. |
||||||||||
Byggenr: |
432. |
Antal
passagerer: |
1.800. |
||||||||||
Køl lagt: |
5/8-1980. |
Antal køretøjer: |
550 personbiler eller 65 lastvogstog. |
||||||||||
Søsat: |
30/1-1981. |
Antal
jernbanevogne |
0. |
||||||||||
Længde: |
137,42 m. |
Brt: |
9.120. |
Hovedmaskine: |
4 stk. Wärtsilä-Vasa
diesel type: 12V32 4SA. |
||||||||
Bredde: |
22,61 m. |
Netto: |
4.666. |
HK: |
20.000. |
KW: |
14.080. |
||||||
Dybde: |
5,35 m. |
Tdw: |
4.150. |
Fart i knob: |
18,0. |
||||||||
Prøvetur: |
|
Periode i
fart: |
1981 - 1987. |
Ex. Navne: |
|
||||||||
Leveret: |
15/6-1981. |
Sidste tur: |
|
|
|||||||||
Indsat: |
19/6-1981. |
Salgsår: |
1987. |
|
|||||||||
Rederi:
Gedser-Travemünde Ruten A/S, Gedser. |
|||||||||||||
Skibets videre
historie: |
|||||||||||||
1981: |
Navngivet ”Travemünde” 17/6 af Prinsesse Benedikte ved ceremoni i København. |
||||||||||||
1981: |
I fart 19/6 Gedser – Travemünde. |
||||||||||||
1986: |
Kollideret 18/6 med bølgebryderen ved indsejlingen til Travemünde havn. |
||||||||||||
1986: |
Rederiet ændrer navn 2/4 til GT Linien A/S. |
||||||||||||
1987: |
Selskabet går fallit /3, færgen sælges til ASX 10969 A/S, Gedser. Navn og fart uændret. |
||||||||||||
1988: |
Solgt 26/4 til Sea-Link Ab, Nassau, Bahamas (Sea-Link Ab, Nacka, Sverige). Overført til GT Link A/S, Nassau, Bahamas. |
||||||||||||
1988: |
Omdøbt 28/4 til ”Travemünde Link”. |
||||||||||||
1988: |
Solgt 6/12 til Rederiaktiebolaget Gotland (Sally Line Ltd.), Nassau. Udchartret til Sally Line i en 5 års periode for trafik mellem Ramsgate – Dunkirk fra 7/12. Omdøbt til ”Sally Star”. |
||||||||||||
1988: |
Efter afgang fra Dunkerque 20/12, udbrød der brand i maskinrummet. Bugseret ind til Ramsgate |
||||||||||||
1988: |
Bugseret til Dunkerque 21/12 for reparation. |
||||||||||||
1989: |
Atter i fart fra 27/1. |
||||||||||||
1994: |
Maskinrums brand på rejse mellem Ramsgate – Dunkerque 25/8. Bugseret ind til Ramsgate, hvor skibet blev tømt for last, senere bugseret til Arno Shipyard, Dunkerque for reparation. |
||||||||||||
1994. |
Atter i fart fra 14/10. |
||||||||||||
1997: |
Kollideret 9/3 med katamaranen ”Holyman Diamant” i Ramsgate. Afsejlede senere til Arno Shipyard, Dunkerque for reparation. |
||||||||||||
1997: |
Sejler sidste tur 13/4 Dunkerque - Ramsgate. |
||||||||||||
1997: |
Overført /5 til Finland Levantlinjen Ab, Mariehamn, Finland. (Et konsortium bestående af også Rederi Ab Hoburgen, Visby, og Rederi Ab Gotland, Visby). |
||||||||||||
1997: |
Udchartret 8/5 til 14/9 til Silja Line, Åbo, Finland. I fart Vasa - Umeå under artistnavnet ”Wasa Express”. |
||||||||||||
1997: |
Afsejler 15/9 fra Vasa mod Bremerhaven. |
||||||||||||
1997: |
Ankommer 18/9 Lloyd-Werft, Bremerhaven for ombygning og indretning til den nye fart. |
||||||||||||
1997: |
Overført /11 til Rederi Ab Gotland, Visby, Omdøbt til ”Thjelvar” i Bremerhaven under ombygning med bl.a. katalysatorer, sidesponsorer rundt om agterskibet. Yderligere kahytter, ny cafeteria agter, samt almindeligt vedligehold. |
||||||||||||
1997: |
Afsejler 14/12 fra værftet mod Visby. |
||||||||||||
1998: |
Indsat 1/1 i Destination Gotlands trafik mellem Oskarshamn - Visby. I sommerhalvåret også mellem Oskarshamn - Visby - Nynäshamn. |
||||||||||||
1999: |
I sommersæsonen - kun i fart Visby - Nynäshamn. |
||||||||||||
2000: |
I sommersæsonen - kun i fart Visby - Nynäshamn |
||||||||||||
2001: |
I sommersæsonen - kun i fart Visby - Oskarshamn |
"Travemünde" Foto: Postkort. |
"Sally Star" Foto: Svend Erik Christensen´s arkiv. |
"Wasa Express" Foto: Svend Erik Christensen´s arkiv. |
"Thjelvar" Foto: Arkivbilleder. |
"Color Traveller" i Frederikshavn 19/7-2004 Foto: Bernt Skjøtt. |
"Thjelvar" ved Öresundsvarvet, Landskrona 15/9-2007 Foto: Martin Jensen |
|
|
|
"Rostock" ud for Gedser Havn 15/10-2007 Foto: Bo Thomsen. |
"Rostock" ankommer til Rostock 5/8-2008 Foto: Bernt Skjøtt. |
"Rostock" i Gedser 24/3-2009 Foto: Bo Thomsen. |
"Prins Joachim" & "Rostock" i Gedser 24/3-2009 Foto: Bo Thomsen. |