M/F.

”Travemünde”.

Hjemsted:

Gedser.

Kaldesignal:

OVZN.

Byggeår:

1971.

Byggested:

Schiffbau-Gesellschaft Unterweser A.G., Bremerhaven, Tyskland.

Byggenr:

478.

Antal passagerer:

1.500.

Køl lagt:

17/11-1970.

Antal køretøjer:

350.

Søsat:

9/3 1971.

Antal jernbanevogne:

0.

Længde:

118,01 m.

Brt:

3.999.

Hovedmaskine:

2 stk. MAN diesel type: 4SA 12V40/54A. 

Bredde:

18,50 m.

Nrt:

1.979.

HK:

13.400.

KW:

  9.862.

Dybde:

5,70 m.

Tdw:

 1.524.

Fart i knob:

18,50

Prøvetur:

 

Periode i fart:

1971 - 1981.

Ex. Navne:

 

Leveret:

19/5-1971.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

25/5-1971.

Salgsår:

1980.

 

Rederi:  Moltzau Line A/S, Gedser.                                                                                  IMO-nummer: 7104441.

Skibets videre historie:

1971:

I fart 25/5 Gedser – Travemünde.

1976:

Overtaget af Gedser-Travemünde Ruten A/S, Gedser. Navn og fart uændret.

1980:

34% af aktierne i selskabet overtaget /5 af DFDS v/ A/S Borøy, Norge.

1980:

Solgt 31/12 til Prekookeanska Plovidba, Bar, Jugoslavien. I bareboat charter til Gedser-Travemünde Ruten A/S., indtil 15/6 1981, da den nye ”Travemünde” blev afleveret.

1981:

Afleveret til det Jugoslaviske rederi. Omdøbt til ”Njegos”. I fart: Bar - Bari.

1984:

I charter /5 til Brittany Ferries. Fart: Portsmouth - St.Malo.

1984:

I charter 3/6 til Sally Line. Fart: Ramsgate - Dunkirk.

1984:

Oplagt 6/10 i Dunkirk.

1985:

I 3 års charter til Brittany Ferries. Omdøbt til ”Tregastel”. Fart: Plymouth - Roscoff.

1987:

Solgt til Finouest (B.A.I.S.A., Brittany Ferries (Bretagne – Angleterre - Irlande)), Morlaix. Navn uændret. Ombygget v/ Howaldswerke, Kiel. Fragtfart i vintersæsonen

1989:

Overført 18/7 – 29/9 til Truckline Ferries. I fart Poole - Cherbourg.

1991:

I fart /10 - /12 som reserveskib på Brittany Ferries ruter.

1991:

Solgt 3/1 til P&O Steam Nav. Co London. Omdøbt til ”Treg”.

1991:

Ankom 4/1 til Lloyd-Werft GmbH, Bremerhaven for ombygning.

1991:

Overført 6/3 til P&O Scottish Ferries, Aberdeen, Skotland. Omdøbt til St. Clair”.

1991:

I fart 11/3 Aberdeen – Lerwick, og i sommersæsonen  Lerwick - Bergen.

1995:

Ombygget med sidesponsorer hvilket øgede skibets dødvægtstonnage med over 100 ton.

1995:  
2002:
2002:

2011:
2021:
2021:
2022:

Atter i fart fra /4.
Sejler sidste tur Aberdeen - Lerwick 1/10. Solgt til Baaboud Trading & Shipping Agencies, Jeddah, Saudi Arabien
Ankom 27/10 til Rotterdam. Omdøbt til "Barakat".
Afsejlede 1/11 fra Rotterdam mod Saudi Arabien.
Omdøbt til "Noor" 1/7, senere samme måned omdøbt til "Noor I".
Ramte undersøisk rev ved Saukin, Rødehavet 12/8 . Fik skader på skroget og mistede en skrue.
Erklæret totalskadet 17/10.
Ankom 18/2 til Chittagong red for ophugning. Sat på stranden 22/2.



"Travemünde"
Foto: Postkort.

"Travemünde"
Foto: J-B Jensen.

"Travemünde"
Foto: J-B Jensen.

"Travemünde"
Foto: Arkivbillede.

"Njegos"
Foto: Svend Erik Christensen´s arkiv.

"Njegos"
Foto: Frank Heine. Fra Micke Asklander´s arkiv.

"Njegos"
Foto: Frank Heine/Micke Asklander´s arkiv.

"Njegos"
Foto: Frank Heine/Micke Asklander´s arkiv.

"Tregastel"
Foto: Frank Lose.
 
"St. Clair"
Foto: Postkort.
 
"Barakat"
Foto: Rob de Visser.

Tilbage til Gedser-Travemünde/Rostock