M |
”Gedser”. |
Hjemsted: |
Gedser. |
Kaldesignal: |
OWBC. |
|||||||
Byggeår: |
1968. |
Byggested: |
Schiffbau-Gesellschaft
Unterweswer, Bremerhaven, Vesttyskland. |
|||||||||
Byggenr: |
452. |
Antal
passagerer: |
1.200. |
|||||||||
Køl lagt: |
|
Antal køretøjer: |
225 personbiler. |
|||||||||
Søsat: |
30/11-1967. |
Antal
jernbanevogne |
0. |
|||||||||
Længde: |
114,92 m. |
Brt: |
3.939. |
Hovedmaskine: |
2 stk. 12 cyl. MAN diesel. |
|||||||
Bredde: |
17,89 m. |
Netto: |
1.982. |
HK: |
11.000. |
KW: |
8.096. |
|||||
Dybde: |
4,75 m. |
Tdw: 1.300. |
Fart i knob: |
20,0. |
||||||||
Prøvetur: |
|
Periode i
fart: |
1968-1976. |
Ex. Navne: |
|
|||||||
Leveret: |
1/4-1968. |
Sidste tur: |
7/6-1976. |
|
||||||||
Indsat: |
1968. |
Salgsår: |
1976. |
|
||||||||
Rederi:
Interessantselskab (P.H. Arentsen), Gedser. |
||||||||||||
Skibets videre
historie: |
||||||||||||
1967: |
Søsat 30/11 som ”Gedser II”. |
|||||||||||
1968: |
Leveret 1/4 til Moltzau Line A/S, Danmark. I fart fra 4/4 Gedser-Travemünde. |
|||||||||||
1976: |
Solgt /1 til Tirrenia SPA Di Navigazione Neapel, Italien, med levering /6. Omdøbt til ”Malta Express”. I fart fra /7 Neapel - Reggio Calabria - Catania - Syracuse - Valletta. |
|||||||||||
1988: |
Solgt /3 til Nav. Arcipelago Maddalenio Spa. Neapel, Italien (Moby Line). Omdøbt til “Moby Will”. I fart Livorno-Bastia. |
|||||||||||
1993: |
Solgt /6 til Dallah Marine Transporet Co., Jeddah, Saudi Arabien. Omdøbt til ”Al Judi”. I fart som pilgrimsskib på ruten Jeddah-Sudan. |
|||||||||||
1998: |
Solgt til Sudan Shipping Line Ltd., Saudi Arabien. Navn og fart uændret. |
|||||||||||
2007: |
Omdøbt til "Aljubi", senere ophugget. |
"Gedser" Foto: Postkort. |
"Gedser" Foto: Arkivbillede. |
"Gedser" Foto: Arkivbillede. |
"Malta Express" Foto: Svend Erik Christensen´s arkiv. |
"Malta Express" Foto: J-B Jensen. |
""Moby Will" Foto: Jan Vinther Christensen. |
"Al Judi" Foto: Svend Erik Christensen´s arkiv. |