M |
”Gedser”. |
Hjemsted: |
Gedser. |
Kaldesignal: |
OUVS. |
|||||||
Byggeår: |
1963. |
Byggested: |
Orenstein-Koppel
& Lübecker Machinenbau Geschelschaft, Lübeck,
Tyskland. |
|||||||||
Byggenr: |
589. |
Antal
passagerer: |
1.200. |
|||||||||
Køl lagt: |
|
Antal køretøjer: |
135 personbiler. |
|||||||||
Søsat: |
7/3-1963. |
Antal
jernbanevogne |
0. |
|||||||||
Længde: | 93,22 m. | Brt: | 2.494,06. | Hovedmaskine: |
4 stk. 8
cyl. MVM diesel type: 345 A. |
|||||||
Bredde: |
16,21 m. |
Netto: |
1.217,48. |
HK: |
8.000. |
KW: |
|
|||||
Dybde: |
4,17 m. |
Tdw: 700. |
Fart i knob: |
18,5. |
||||||||
Prøvetur: |
|
Periode i
fart: |
1963 - 1968. |
Ex. Navne: |
|
|||||||
Leveret: |
29/5-1963. |
Sidste tur: |
|
|
||||||||
Indsat: |
31/5-1963. |
Salgsår: |
1968. |
|
||||||||
Rederi:
Moltzau Line A/S. (P.H.
Arentsen), Gedser. |
||||||||||||
Skibets videre
historie: |
||||||||||||
1963: |
I fart 31/5 Gedser-Travemünde. |
|||||||||||
1968: |
Chartret af Mols-Linien 8/3 til 15/3. I fart Sjællands Odde - Ebeltoft. |
|||||||||||
1968: |
Omdøbt 27/3 til ”Falster”. |
|||||||||||
1968: |
Solgt 20/5 til Juelsminde-Kalundborg Linien A/S. Omdøbt til ”Mille”. |
|||||||||||
1968: |
I fart 21/6 Juelsminde - Kalundborg. |
|||||||||||
1970: |
Afløser under tiden på ruten Grenaa - Hundested. |
|||||||||||
1975: |
Solgt 23/10 til Nordisk Færgefart A/S, Fåborg. Omdøbt til ”Gelting”. I fart Fåborg - Gelting. |
|||||||||||
1980: |
I en art udenlandsprojekt blev færgen i /11 af Nordisk Færgefart sat i en bare-boat charter med regeringen i Trinidad-Tobago for at modernisere og udbygge færgefarten mellem øernes to hovedbyer Port of Spain og Scarborough, en rejse på 84 sømil. Her sejlede færgen indtil /1 1988, hvor den blev erstattet af ny og større tonnage. Rederiet lod færgen blive i Caribien og solgte den i feb. 1988 til Cosolidada de Ferrys C.A., Caracas, Venezuela, hvor den under navnet ”Santa Rita” blev indsat på ruten La Guaira - Isla de Margarita og Puerto la Cruz - Punta de Piedras. |
|||||||||||
1994: |
Solgt til Etna Shipping Co., St.Vincent & The Grenadines. Ombygget til kasinoskib. Nyt hovedmaskineri installeret, bestående af : 4 stk. Ulstonin Birgin diesel på i alt 9.680 hk. Servicefart 23,5 knob. 2.200 passagerer. BT: 2.400, NT: 1.217, Tdw. 700. Var efter ombygningen verdens største flydende spillekasino. Omdøbt til “Emperial Empress”. I fart for Empress Cruise Lines på en dags kasinokrydstogter fra St. Petersborg, Florida, USA. |
|||||||||||
1996: |
Rederiet konkurs. Oplagt i arrest St.Petersburg,
Florida, USA. |
"Gedser" Foto: Svend Erik Christensen´s arkiv. |
"Gedser" anløber Travemünde Foto: Postkort. |
"Gedser" Foto: Postkort. |
"Falster" Foto: Svend Erik Christensen´s arkiv. |
"Mille" Foto: Postkort. |
"Mille" Foto: Søren Thorsøe. |
"Mille" i Kalundborg Foto: J-B Jensen. |
"Mille" Foto: Mogens Westergaard´s arkiv. |
"Gelting" Foto: Arkivbillede. |
"Gelting" ligger inde i Fåborg Foto: Postkort. |
"Gelting" Foto: Arkivbillede. |
"Gelting" afløser på JKL Foto: J-B Jensen. |
"Santa Rita" Foto: Frank Heine´s arkiv. |
"Imperial Empress" Foto: Frank Heine. |
Tilbage til
Gedser-Travemünde/Rostock
Tilbage til
Juelsminde-Kalundborg
Tilbage
til Fåborg-Gelting