M/F.

”Gedser”.

Hjemsted:

Gedser.

Kaldesignal:

OUVS.

Byggeår:

1963.

Byggested:

Orenstein-Koppel & Lübecker Machinenbau Geschelschaft, Lübeck, Tyskland.

Byggenr:

589.

Antal passagerer:

1.200.

Køl lagt:

 

Antal køretøjer:

135 personbiler.

Søsat:

7/3-1963.

Antal jernbanevogne:

0.

Længde: 93,22 m. Brt: 2.494,06. Hovedmaskine: 4 stk. 8 cyl. MVM diesel type: 345 A.  

Bredde:

16,21 m.

Netto:

1.217,48.

HK:

8.000.

KW:

  5.968.

Dybde:

4,17 m.

Tdw:     700.

Fart i knob:

18,5.

Prøvetur:

 

Periode i fart:

1963 - 1968.

Ex. Navne:

 

Leveret:

29/5-1963.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

31/5-1963.

Salgsår:

1968.

 

Rederi: Moltzau Line A/S.  (P.H. Arentsen), Gedser.                                                      IMO-nummer: 5404407.

Skibets videre historie:

1963:

I fart 31/5 Gedser-Travemünde.

1968:

Chartret af Mols-Linien 8/3 til 15/3. I fart Sjællands Odde - Ebeltoft.

1968:

Omdøbt 27/3 til ”Falster”.

1968:

Solgt 20/5 til Juelsminde-Kalundborg Linien A/S. Omdøbt til ”Mille”.

1968:

I fart 21/6 Juelsminde - Kalundborg.

1970:

Afløser under tiden på ruten Grenaa - Hundested.

1975:

Solgt 23/10 til Nordisk Færgefart A/S, Fåborg. Omdøbt til ”Gelting”. I fart Fåborg - Gelting.

1980:

I en art udenlandsprojekt blev færgen i /11 af Nordisk Færgefart sat i en bare-boat charter med regeringen i Trinidad-Tobago for at modernisere og udbygge færgefarten mellem øernes to hovedbyer Port of Spain og Scarborough, en rejse på 84 sømil. Her sejlede færgen indtil /1 1988, hvor den blev erstattet af ny og større tonnage. Rederiet lod færgen blive i Caribien og solgte den i feb. 1988 til Cosolidada de Ferrys C.A., Caracas, Venezuela, hvor den under navnet ”Santa Rita” blev indsat på ruten La Guaira - Isla de Margarita og Puerto la Cruz - Punta de Piedras.

1994:

Solgt til Etna Shipping Co., St.Vincent & The Grenadines. Ombygget til kasinoskib. Nyt hovedmaskineri installeret, bestående af : 4 stk. Ulstonin Birgin diesel på i alt 9.680 hk. Servicefart 23,5 knob. 2.200 passagerer. BT: 2.400, NT: 1.217, Tdw. 700. Var efter ombygningen verdens største flydende spillekasino. Omdøbt til “Emperial Empress”. I fart for Empress Cruise Lines på en dags kasinokrydstogter fra St. Petersborg, Florida, USA.

1996:
2002:

Rederiet konkurs. Oplagt i arrest St.Petersburg, Florida, USA.
Solgt til ophugning.

 

 
"Gedser"
Foto: Svend Erik Christensen´s arkiv.

"Gedser" anløber Travemünde
Foto: Postkort.

"Gedser"
Foto: Postkort.

"Falster"
Foto: Svend Erik Christensen´s arkiv.
 

"Mille"
Foto: Postkort.

"Mille"
Foto: Søren Thorsøe.

"Mille" i Kalundborg
Foto: J-B Jensen.

"Mille"
Foto: Mogens Westergaard´s arkiv.

"Gelting"
Foto: Arkivbillede.

"Gelting" ligger inde i Fåborg
Foto: Postkort.

"Gelting"
Foto: Arkivbillede.

"Gelting" afløser på JKL
Foto: J-B Jensen.

"Santa Rita"
Foto: Frank Heine´s arkiv.
 
"Imperial Empress"
Foto: Frank Heine.

Tilbage til Gedser-Travemünde/Rostock
Tilbage til Juelsminde-Kalundborg
Tilbage til Fåborg-Gelting