M/F.

”Falster Link”.

Hjemsted:

Nassau.

Kaldesignal:

C6DQ4.

Byggeår:

1969.

Byggested:

I.C.H. Holland, Werf Gusto Yard, Schiedam, Holland.

Byggenr:

719.

Antal passagerer:

1.200.

Køl lagt:

 

Antal køretøjer:

280 personbiler.

Søsat:

3/1-1969.

Antal jernbanevogne:

0.

Længde:

117,51 m.

Brt:

5.049.

Hovedmaskine:

2 stk. MAN/Kinderdijk diesel og 1 stk. Mak 9M453. Centermotor indsat i 1990.

Bredde:

19,44 m.

Nrt:

1.945.

HK:

12.240.

KW:

9.009.

Dybde:

4,28 m.

Tdw:

  1.132.

Fart i knob:

19,0.

Prøvetur:

 

Periode i fart:

1988 - 1997.

Ex. Navne:

”Free Enterprise IV”.

Leveret:

28/5-1969.

Sidste tur:

19/4-1997.

 

Indsat:

1/6-1988.

Salgsår:

1998.

 

Rederi:  GT-Link A/S, Nassau.                                                                                         IMO-nummer: 6910453.

Skibets videre historie:

1969:

Leveret 28/5 til European Ferries Group, Dover, England under navnet ”Free Enterprise IV”.

1969:

I fart 1/6 for Townsend Thoresen mellem Dover - Calais, Dover - Zeebrugge samt Dover - Boulogne.

1976:

I fart /5 Cairnryan - Larne.

1986:

I fart 13/7 Dover - Calais.

1986:

I fart 3/8 Dover - Boulogne.

1987:

Sejler sidste tur Dover – Boulogne 4/12.

1987:

Oplagt 5/12 i Chatham, England.

1988:

Det meddeles 8/3 ,at det græske rederi Kefallonia Shipping Co., Piræus (Strintzis Lines S.A.), Grækenland havde købt skibet, men handelen blev dog aldrig til noget.

1988:

Solgt 9/3 til Atlantic Link Trading Ltd, Nassau, Bahamas. (Sea-Link Rederi Ab, Nacka). Omdøbt til ”Falster Link”.

1988:

Afsejler fra Chatham 10/3 med kurs mod Malmø.

1988:

Ombygget /4 på Cityværftet, Landskrona med bl.a. ny bovport.

1988:

Overført /5 til Windspoint Shipping Co Ltd, Nassau, Bahamas.

1988:

I fart 1/6 for GT-Link mellem Gedser - Travemünde.

1990:

Farten ændret 1/4 til Gedser - Rostock.

1991:

I fart 5/1 for Europa Linien A/S, Gedser.

1994:

På rejse mod Gedser 28/6, udbryder der brand på bildækket. En person omkommer. Taget ud af drift for reparation.

1996:

Oplagt 11/8 i Rostock.

1997:

I fart 9/4 – 19/4 for Scandlines mellem Gedser - Rostock.

1997:

Oplagt 20/4 i Rostock med salg for øje.

1998:

Solgt /2 til El Salam Shipping & Trading, Cairo, Egypten (Registerad under Feleela Inc. S.A., Panama City, Panama).

1998:

Afsejler 26/2 fra  Rostock mod Port Said.

1998:
1994:
2006:

Omdøbt /5 til ”Tag Al Salam”. I fart Port Safaga - Duba.
Brand på bildækket, en person omkom.
Ankom 8/5 til Alang, Indien for ophugning.



"Falster Link"
Foto: Svend Erik Christensens arkiv.
 
"Falster Link"
Foto: Svend Erik Christensens arkiv.

"Falster Link"
Foto: Frank Heine.

"Tag Al Salam"
Foto: Frank Heine.

Tilbage til Gedser-Travemünde/Rostock