M |
”Falster
Link”. |
Hjemsted: |
Nassau. |
Kaldesignal: |
C6DQ4. |
||||||||
Byggeår: |
1969. |
Byggested: |
I.C.H. Holland, Werf Gusto Yard, Schiedam, Holland. |
||||||||||
Byggenr: |
719. |
Antal
passagerer: |
1.200. |
||||||||||
Køl lagt: |
|
Antal køretøjer: |
280 personbiler. |
||||||||||
Søsat: |
3/1-1969. |
Antal
jernbanevogne |
0. |
||||||||||
Længde: |
117,51 m. |
Brt: |
5.049. |
Hovedmaskine: |
2 stk. MAN/Kinderdijk diesel og 1 stk. Mak 9M453. Centermotor indsat i 1990. |
||||||||
Bredde: |
19,44 m. |
Nrt: |
1.945. |
HK: |
12.240. |
KW: |
9.009. |
||||||
Dybde: |
4,28 m. |
Tdw: |
1.132. |
Fart i knob: |
19,0. |
||||||||
Prøvetur: |
|
Periode i
fart: |
1988 - 1997. |
Ex. Navne: |
”Free
Enterprise IV”. |
||||||||
Leveret: |
28/5-1969. |
Sidste tur: |
19/4-1997. |
|
|||||||||
Indsat: |
1/6-1988. |
Salgsår: |
1998. |
|
|||||||||
Rederi:
GT-Link A/S, Nassau. |
|||||||||||||
Skibets videre
historie: |
|||||||||||||
1969: |
Leveret 28/5 til European Ferries Group, Dover, England under navnet ”Free Enterprise IV”. |
||||||||||||
1969: |
I fart 1/6 for Townsend Thoresen mellem Dover - Calais, Dover - Zeebrugge samt Dover - Boulogne. |
||||||||||||
1976: |
I fart /5 Cairnryan - Larne. |
||||||||||||
1986: |
I fart 13/7 Dover - Calais. |
||||||||||||
1986: |
I fart 3/8 Dover - Boulogne. |
||||||||||||
1987: |
Sejler sidste tur Dover – Boulogne 4/12. |
||||||||||||
1987: |
Oplagt 5/12 i Chatham, England. |
||||||||||||
1988: |
Det meddeles 8/3 ,at det græske rederi Kefallonia Shipping Co., Piræus (Strintzis Lines S.A.), Grækenland havde købt skibet, men handelen blev dog aldrig til noget. |
||||||||||||
1988: |
Solgt 9/3 til Atlantic Link Trading Ltd, Nassau, Bahamas. (Sea-Link Rederi Ab, Nacka). Omdøbt til ”Falster Link”. |
||||||||||||
1988: |
Afsejler fra Chatham 10/3 med kurs mod Malmø. |
||||||||||||
1988: |
Ombygget /4 på Cityværftet, Landskrona med bl.a. ny bovport. |
||||||||||||
1988: |
Overført /5 til Windspoint Shipping Co Ltd, Nassau, Bahamas. |
||||||||||||
1988: |
I fart 1/6 for GT-Link mellem Gedser - Travemünde. |
||||||||||||
1990: |
Farten ændret 1/4 til Gedser - Rostock. |
||||||||||||
1991: |
I fart 5/1 for Europa Linien A/S, Gedser. |
||||||||||||
1994: |
På rejse mod Gedser 28/6, udbryder der brand på bildækket. En person omkommer. Taget ud af drift for reparation. |
||||||||||||
1996: |
Oplagt 11/8 i Rostock. |
||||||||||||
1997: |
I fart 9/4 – 19/4 for Scandlines mellem Gedser - Rostock. |
||||||||||||
1997: |
Oplagt 20/4 i Rostock med salg for øje. |
||||||||||||
1998: |
Solgt /2 til El Salam Shipping & Trading, Cairo, Egypten (Registerad under Feleela Inc. S.A., Panama City, Panama). |
||||||||||||
1998: |
Afsejler 26/2 fra Rostock mod Port Said. |
||||||||||||
1998: |
Omdøbt /5 til ”Tag Al Salam”. I fart Port Safaga
- Duba. |
"Falster Link" Foto: Svend Erik Christensen´s arkiv. |
"Falster Link" Foto: Svend Erik Christensen´s arkiv. |
"Falster Link" Foto: Frank Heine. |
"Tag Al Salam" Foto: Frank Heine. |