M |
”Falster”. |
Hjemsted: |
|
Kaldesignal: |
SEGN. |
||||||||
Byggeår: |
1975. |
Byggested: |
Trondheims Mekaniske Verksted A/S, Trondheim, Norge. |
||||||||||
Byggenr: |
713. |
Antal
passagerer: |
324. |
||||||||||
Køl lagt: |
|
Antal køretøjer: |
46 lastvognstog og 24 personbiler. |
||||||||||
Søsat: |
11/7-1974. |
Antal
jernbanevogne |
0. |
||||||||||
Længde: |
109,70 m. |
Brt: |
2.224. |
Hovedmaskine: |
4 stk.
12 cyl. Nohab diesel type: SF 112VS-F 2310 |
||||||||
Bredde: |
16,70 m. |
Nrt: |
929. |
HK: |
9.240. |
KW: |
|
||||||
Dybde: |
5,21 m. |
Tdw: |
3.130. |
Fart i knob: |
19,0. |
||||||||
Prøvetur: |
|
Periode i
fart: |
1975. |
Ex. Navne: |
|
||||||||
Leveret: |
31/1-1975. |
Sidste tur: |
|
|
|||||||||
Indsat: |
7/2-1975. |
Salgsår: |
1980: |
|
|||||||||
Rederi:
Ab Nordö, Malmø. |
|||||||||||||
Skibets videre
historie: |
|||||||||||||
|
Bestilt af GT-Ruten A/S for levering 1975. Under byggeperioden køber Rederi Ab. Nordö sig ind i rederiet og overtager kontrakten på skibet. |
||||||||||||
1975: |
Leveret 31/1 til Rederi Ab Nordö, Malmø, Sverige. |
||||||||||||
1975: |
I fart 7/2 Gedser – Travemünde. |
||||||||||||
1975: |
Udchartret /4 til Nato for en rejse til Bornholm. |
||||||||||||
1975: |
Udchartret
/4 til Brittany Ferries. Omdøbt til ”Prince of Bretagne”. I
fart Plymouth - Roscoff. |
||||||||||||
1975: |
Udchartret /10 til GT-Ruten A/S, Gedser. I fart Gedser - Travemünde. Omdøbt til ”Falster”. |
||||||||||||
1975: |
Udchartret for en rejse mellem Europa – USA – Nigeria med militær udrustning. |
||||||||||||
1976: |
I fart mellem Nordeuropa - Jeddah, Saudiarabien. |
||||||||||||
1977: |
Forlænget på Øresundsværftet Landskrona. Ny længde: 130,26 m. Bredde 18,90 m. Dybgang 5,40 m. Ny tonnage: 8,881 Brt., 2,664 Nrt., 837 Tdw. Antal passagerer: 500. |
||||||||||||
1977: |
Under arbejdet med at forlænge færgen, kæntrer den forreste del af skibet i dokken 16/2. Det lykkedes dog at bjerge forskibet og siden at gøre arbejdet færdigt. |
||||||||||||
1977: |
I fart for Greece Syria Express Line (GSEL) mellem Volos - Tartous. |
||||||||||||
1980: |
Solgt 15/2 til Alwalid Compania Naviera S.A Panama. Omdøbt til “Tarek B” I fart Volos - Tartous. |
||||||||||||
1983: |
Solgt /4 til Erissos Shipping Co Ltd, Limassol, Cypern. Omdøbt til Atlas IV”. |
||||||||||||
1983: |
I fart for Libra Maritime på ruten Patras - Igoumenitsa - Bari. |
||||||||||||
1986: |
Oplagt i Grækenland. |
||||||||||||
1986: |
Solgt til Corato Marine Co Ltd, Limassol, Cypern. Omdøbt til “Europa”. Udchartret til Hellenic Cypriot Mediterranean Lines. I fart Trieste - Igoumenitsa - Patras. |
||||||||||||
1989: |
Udchartret til Ventouris Ferries. I fart Bari - Patras. |
||||||||||||
1990: |
Solgt til
Hobart Shipping Co Ltd, Limassol, Cypern. Omdøbt til ”Vega” I
fart for Ventouris Ferries på ruten Bari - Patras. |
"Falster" Foto: Arkivbillede. |
"Pride of Bretagne" Foto: Micke Asklander´s arkiv. |
"Vega" Foto: Svend Erik Christensen´s arkiv. |