M/F. |
”Europa
Link”. |
Hjemsted: |
Nassau. |
Kaldesignal: |
C6JB4. |
||||||||
Byggeår: |
1966. |
Byggested: |
Dubigion-Normandie S.A., Nantes-Chantenay, Frankrig. |
||||||||||
Byggenr: |
822. |
Antal
passagerer: |
1.200. |
||||||||||
Køl lagt: |
|
Antal køretøjer: |
190 personbiler. |
||||||||||
Søsat: |
9/11-1966. |
Antal
jernbanevogne |
0. |
||||||||||
Længde: |
109,91 m. |
Brt: |
3.255. |
Hovedmaskine: |
2 stk. 12 cyl. Pielstick diesel. |
||||||||
Bredde: |
17,84 m. |
Nrt: |
1.559. |
HK: |
9.500. |
KW: |
6.988. |
||||||
Dybde: |
4,00 m. |
Tdw: |
640. |
Fart i knob: |
20,0. |
||||||||
Prøvetur: |
5/5-1966. |
Periode i
fart: |
1990 - 1993. |
Ex. Navne: |
”Olympia”,
”Chantilly”. |
||||||||
Leveret: |
6/5-1966. |
Sidste tur: |
/8-1993. |
|
|||||||||
Indsat: |
31/8-1990. |
Salgsår: |
1993. |
|
|||||||||
Rederi:
GT-Link A/S, Nassau. |
|||||||||||||
Skibets videre
historie: |
|||||||||||||
1966: |
Leveret 6/5 til Societe Nationale des Chemins de fer France (S.N.C.F), Calais, Frankrig under navnet ”Chantillly” |
||||||||||||
1966: |
Afsejler 23/5 fra Nantes mod Calais med et kort stop i Saint Nazaire for at udbedre maskinproblemer. |
||||||||||||
1966: |
Ankommer 1/6 til Calais. |
||||||||||||
1966: |
Præsentations tur 7/6 mellem Calais – Dover med indbudte pressefolk omdord. |
||||||||||||
1966: |
Præsentation 8/6 – 15/8 i Boulogne - Newhaven og Dieppe. |
||||||||||||
1966: |
Krydstogsejlads 15/6 fra Dieppe til Rouen. |
||||||||||||
1966: |
I fart 21/6 Calais – Dover. |
||||||||||||
1966: |
Officiel indvielsessejlads 2/7 Calais - Dover. |
||||||||||||
1966: |
Udchartret 29/10 til Townsend Car Ferries Ltd, Dover i en uge. I fart Dover - Zeebrügge. |
||||||||||||
1972: |
I fart 4/2 – 28/5 Newhaven - Dieppe. |
||||||||||||
1975: |
Ombygget /12 - /3 1976 ved Chantier Caillard, Le Havre. Fik bl.a. påbygget bovport. |
||||||||||||
1975: |
Kolliderede 3/4 med kajen i Calais. |
||||||||||||
1976: |
Kolliderede 31/5 med kajen i Calais. Taget ud af trafik for reparation. |
||||||||||||
1976: |
Atter i fart fra 23/6. |
||||||||||||
1979: |
Kollideret 20/1 med det norske fragtskib ”Eir” i nærheden af Calais. |
||||||||||||
1979: |
I fart Boulogne - Dover. |
||||||||||||
1981: |
Oplagt 15/4 som reservefærge. |
||||||||||||
1981: |
I fart /5 Calais - Dover. |
||||||||||||
1982: |
Kollideret 5/8 med ”Cote D'Azur” i Calais. Skadet på bl.a. bovporten. Taget ud af trafik for reparation. |
||||||||||||
1982: |
Atter i fart fra /10. |
||||||||||||
1986: |
I fart 6/4 Dieppe - Newhaven. |
||||||||||||
1987: |
Solgt /2 til Olympiade Maritime Co, Piræus, Grækenland.
(Agapitos Bros Ferries). |
||||||||||||
1987: |
Afsejler 22/4 fra Dieppe mod Piræus. Omdøbt til “Olympia”. |
||||||||||||
1987: |
Ankommer 1/5 til Piræus. |
||||||||||||
1987: |
I fart Piræus – Det græske øhav. |
||||||||||||
1989: |
I
fart 5/4 Chalkis - Rhodos - Kapathos. |
||||||||||||
1990: |
Solgt 17/5 til Winston Shipping Ltd, Nassau, Bahamas. (Sea-Link Ab, Nacka). Omdøbt til ”Europa Link”. |
||||||||||||
1990: |
Ankommer 29/5 til Humber Shiprepairs Ltd, Immingham, England for ombygning og tilpasning til den nye fart. |
||||||||||||
1990: |
Leveret 18/8 efter ombygning. |
||||||||||||
1990: |
I fart 31/8 for GT-Link A/S mellem Gedser - Travemünde. |
||||||||||||
1991: |
I fart 3/1 Gedser - Rostock. |
||||||||||||
1992: |
Udchartret /8 - /9 til Compagnie Marocaine de Navigation (Comanav), Casablanca, Marokko. I fart Algeciras - Tanger. |
||||||||||||
1992: |
Oplagt 17/9 - /2 1993 i Nakskov. |
||||||||||||
1993: |
Solgt 27/1 til Plough Navigation Inc Monrovia, Liberia. ( Management Polish Hansa Line, Szczecin, Polen). Omdøbt til ”Baltavia”. |
||||||||||||
1993: |
Udchartret 11/2 - /8 til Europa Linjen A/S (GT-Link A/S) I fart Gedser - Travemünde, men lå dog oplagt det meste af tiden i Rostock. |
||||||||||||
1993: |
Oplagt /8 i Gdynia, Polen. |
||||||||||||
1994: |
I fart Gedser – Travemünde. |
||||||||||||
1994: |
Afsejlede 31/5 som sidste færge mellem Gedser - Travemünde. Derefter blev ruten, som blev oprettet i 1963, nedlagt. |
||||||||||||
1994: |
I fart 1/6 Gedser – Rostock. |
||||||||||||
1994: |
Afsluttet charter. Oplagt i Rostock. |
||||||||||||
1996: |
Solgt 14/4 til El Salam Shipping & Trading Establisment, Alexandria, Egypten. Afsejlet fra Rostock mod Røde Havet. |
||||||||||||
1996: |
Omdøbt til ”El Salam 93”. Registreret under
European Maritime Transport S.A., Panama. Indsat i pilgrimsfarten på Røde
Havet. |
"Chantilly" Foto: Micke Asklander´s arkiv. |
"Europa Link" Foto: Thomas Nørgaard Olesen. |
"Europa Link" Foto: Mogens Nørgaard Olesen. |
"Europa Link" Foto: Frank Heine. |
"Baltavia" Foto: Per Jensen. |
"Baltavia" Foto: Søren Lund Hviid. |