M/F.

”Europa Link”.

Hjemsted:

Nassau.

Kaldesignal:

C6JB4.

Byggeår:

1966.

Byggested:

Dubigion-Normandie S.A., Nantes-Chantenay, Frankrig.

Byggenr:

822.

Antal passagerer:

1.200.

Køl lagt:

 

Antal køretøjer:

190 personbiler.

Søsat:

9/11-1966.

Antal jernbanevogne:

0.

Længde:

109,91 m.

Brt:

3.255.

Hovedmaskine:

2 stk. 12 cyl. Pielstick diesel.

Bredde:

17,84 m.

Nrt:

1.559.

HK:

9.500.

KW:

6.988.

Dybde:

4,00 m.

Tdw:

   640.

Fart i knob:

20,0.

Prøvetur:

5/5-1966.

Periode i fart:

1990 - 1993.

Ex. Navne:

”Olympia”, ”Chantilly”.

Leveret:

6/5-1966.

Sidste tur:

/8-1993.

 

Indsat:

31/8-1990.

Salgsår:

1993.

 

Rederi:  GT-Link A/S, Nassau.                                                                                                        IMO: 6601997.

Skibets videre historie:

1966:

Leveret 6/5 til Societe Nationale des Chemins de fer France (S.N.C.F), Calais, Frankrig under navnet ”Chantillly”

1966:

Afsejler 23/5 fra Nantes mod Calais med et kort stop i Saint Nazaire for at udbedre maskinproblemer.

1966:

Ankommer 1/6 til Calais.

1966:

Præsentations tur 7/6 mellem Calais – Dover med indbudte pressefolk omdord.

1966:

Præsentation 8/6 – 15/8  i Boulogne - Newhaven og Dieppe.

1966:

Krydstogsejlads 15/6 fra Dieppe til Rouen.

1966:

I fart 21/6 Calais – Dover.

1966:

Officiel indvielsessejlads 2/7 Calais - Dover.

1966:

Udchartret 29/10 til Townsend Car Ferries Ltd, Dover i en uge. I fart Dover - Zeebrügge.

1972:

I fart 4/2 – 28/5 Newhaven - Dieppe.

1975:

Ombygget /12 - /3 1976 ved Chantier Caillard, Le Havre. Fik bl.a. påbygget bovport.

1975:

Kolliderede 3/4 med kajen i Calais.

1976:

Kolliderede 31/5 med kajen i Calais. Taget ud af trafik for reparation.

1976:

Atter i fart fra 23/6.

1979:

Kollideret 20/1 med det norske fragtskib ”Eir” i nærheden af Calais.

1979:

I fart Boulogne - Dover.

1981:

Oplagt 15/4 som reservefærge.

1981:

I fart /5 Calais - Dover.

1982:

Kollideret 5/8 med ”Cote D'Azur” i Calais. Skadet på bl.a. bovporten. Taget ud af trafik for reparation.

1982:

Atter i fart fra /10.

1986:

I fart 6/4 Dieppe - Newhaven.

1987:

Solgt /2 til Olympiade Maritime Co, Piræus, Grækenland. (Agapitos Bros Ferries).

1987:

Afsejler 22/4 fra Dieppe mod Piræus. Omdøbt til “Olympia”.

1987:

Ankommer 1/5 til Piræus.

1987:

I fart Piræus – Det græske øhav.

1989:

I fart 5/4 Chalkis - Rhodos - Kapathos.

1990:

Solgt 17/5 til Winston Shipping Ltd, Nassau, Bahamas. (Sea-Link Ab, Nacka). Omdøbt til ”Europa Link”.

1990:

Ankommer 29/5 til Humber Shiprepairs Ltd, Immingham, England for ombygning og tilpasning til den nye fart.

1990:

Leveret 18/8 efter ombygning.

1990:

I fart 31/8 for GT-Link A/S mellem Gedser - Travemünde.

1991:

I fart 3/1 Gedser - Rostock.

1992:

Udchartret /8 - /9 til Compagnie Marocaine de Navigation (Comanav), Casablanca, Marokko. I fart Algeciras - Tanger.

1992:

Oplagt 17/9 - /2 1993 i Nakskov.

1993:

Solgt 27/1 til Plough Navigation Inc Monrovia, Liberia. ( Management Polish Hansa Line, Szczecin, Polen). Omdøbt til ”Baltavia”.

1993:

Udchartret 11/2 - /8 til Europa Linjen A/S (GT-Link A/S) I fart Gedser - Travemünde, men lå dog oplagt det meste af tiden i Rostock.

1993:

Oplagt /8 i Gdynia, Polen.

1994:

I fart Gedser – Travemünde.

1994:

Afsejlede 31/5 som sidste færge mellem Gedser - Travemünde. Derefter blev ruten, som blev oprettet i 1963, nedlagt.

1994:

I fart 1/6 Gedser – Rostock.

1994:

Afsluttet charter. Oplagt i Rostock.

1996:

Solgt 14/4 til El Salam Shipping & Trading Establisment, Alexandria, Egypten. Afsejlet fra Rostock mod Røde Havet.

1996:
2003:

Omdøbt til ”El Salam 93”. Registreret under European Maritime Transport S.A., Panama. Indsat i pilgrimsfarten på Røde Havet.
Ophugget.



"Chantilly"
Foto: Micke Asklander´s arkiv.

"Europa Link"
Foto: Thomas Nørgaard Olesen.

"Europa Link"
Foto: Mogens Nørgaard Olesen.

"Europa Link"
Foto: Frank Heine.

"Baltavia"
Foto: Per Jensen.

"Baltavia"
Foto: Søren Lund Hviid.

Tilbage til Gedser-Travemünde/Rostock