M/F. |
”Lolland”. |
Hjemsted: |
Tårs. |
Kaldesignal: |
OYRK. |
|||||||
Byggeår: |
2011. |
Byggested: |
J.J. Sietas KG
Schiffswerft GmbH u. Co., Neuenfelde, Tyskland. |
|||||||||
Byggenr: |
1295. |
Antal passagerer: |
600. |
|||||||||
Køl lagt: |
8/6-2010. |
Antal køretøjer: |
122 personbiler. |
|||||||||
Søsat: |
30/7-2011. |
Antal
jernbanevogne: |
0. |
|||||||||
Længde: |
99,90 m. |
BT: |
4.500. |
Hovedmaskine: |
Diesel elektrisk 5 stk. Catarpillar C32 -gensets koblet til 4 stk Schottel-propellere. |
|||||||
Bredde: |
18,17 m. |
NT: |
1.350. |
HK: |
|
KW: |
3.496. |
|||||
Dybgang: |
3,0 m. |
Tdw: |
|
Fart i knob: |
|
|||||||
Prøvetur: |
|
Periode i fart: |
2012 - |
Ex. Navne: |
”Samsø”. |
|||||||
Leveret: |
|
Sidste tur: |
|
|
||||||||
Indsat: |
16/4-2012. |
Salgsår: |
|
|
||||||||
Rederi:
Samsø Linien A/S, Koldby Kås, Danmark.
IMO-nummer: 9594690. |
||||||||||||
Skibets videre historie: |
||||||||||||
2011: |
Færgen
skulle have været navngivet 30/10. Værftet havde imidlertid valgt at
udsætte navngivningen, så den udsendte delegation bestående af
navnemoder, samt repræsentanter fra rederi og Samsø måtte vente til 4/11
før færgen blev navngivet ”Samsø”. |
|||||||||||
2011: |
Værftet indgiver
konkursbegæring 17/11. |
|||||||||||
2012: |
Den
oprindelige mening var, at færgen skulle have været indsat på Hov –
Sælvig ruten. Efter uoverensstemmelser mellem rederi og kommune, blev
det vedtaget, at færgen i stedet skulle indsættes på Spodsbjerg – Tårs
ruten. |
|||||||||||
2012: |
Afsejlede 5/3 fra Hamburg
gennem Kielerkanalen mod Svendborg. |
|||||||||||
2012:
|
I fart mellem Spodsbjerg
– Tårs fra 16/3. |
"Samsø" ved Norderwerft, Hamburg 14/11-2011 Foto: Jens Boldt. |
"Lolland" i Hamburg 3/3-2012 Foto: Eckhard Urbrock. |
"Lolland" ankommer til Svendborg 6/3-2012 Foto: Peter Therkildsen. |
"Lolland" på en blæsevejrsdag 8/7-2015 Foto: Bernt Skjøtt. |
"Lolland" 8/6-2019 Foto: Bernt Skjøtt. |
"Lolland" ankommer til Spodsbjerg 16/5-2021 Foto: Bernt Skjøtt. |
"Lolland" 10/6-2021 Foto: Peter Therkildsen. |