DanLink ruten
blev til, da det viste sig, at der var behov for at styrke godsoverførslen
fra Sverige til kontinentet via den såkaldte Danmarksvej. Da et godstog
typisk består af ca.40-50 vogntog, var færgerne på Helsingør-Helsingborg
for små. Efter forhandlinger mellem DSB, Statens Järnväger (Sverige) og
Deutsche Bundesbahn (Tyskland), blev man enige om, at der skulle indsættes to
store godsfærger mellem Helsingborg og Københavns frihavn. Derudover skulle der fra tysk side indsættes en ny stor færge mellem Rødby og Puttgarden således, at godstogene kunne sikres hurtig adgang til kontinentet. |
|
5.apr.1984: | Aftale om oprettelse af godsfærgerute mellem København og Helsingborg samt udbygning af Fugleflugtslinien underskrives i Köln. |
3.nov.1986: | DanLink ruten Helsingborg-København åbnes |
30.jun.2000: | Ruten nedlagt efter åbningen af den faste forbindelse over Øresund. |