M/F.

”Urd”.

Hjemsted:

Kalundborg.

Kaldesignal:

OUYL.

Byggeår:

1981.

Byggested:

Nouvi Cantieri Aquania S.p.A., Marina de Carrara, Italien.

Byggenr:

2119.

Antal passagerer:

600.

Køl lagt:

 

Antal køretøjer:

291 personbiler.

Søsat:

12/7-1980. 

Antal jernbanevogne:

0.

Længde:

150,81 m.

Brt:

11.030.

Hovedmaskine:

2 stk. MVM TBD511V12.

Bredde:

20,22 m.

Netto:

3.309.

HK:

11.999.

KW:

  8.830.

Dybgang:

6,014 m.

Tdw:     6.235.

Fart i knob:

17,3.

Prøvetur:

 

Periode i fart:

1991 - 2012.

Ex. Navne:

”Aktiv Marine”, ”Nord Neptunia”, ”Boyana”, Seafreight Highway”, ”Easy Rider”.

Leveret:

 

Sidste tur:

 

 

Indsat:

 

Salgsår:

2012.

 

Rederi: Danske Statsbaner, København.                                                                         IMO-nummer: 7826855.

Skibets videre historie:

1981:

Leveret 14/5 som “Easy Rider” til Hellas Shipping Co, Piræus, Grækenland.

1985:

Solgt til Sealink UK Line, Hamilton, Bermuda. Omdøbt til “Seafright Highway”

1990:

Solgt /6 til Nordström & Thulin, Stockholm. Skulle have været omdøbt til ”Nord Neptunes” men under sejlads til de nye ejere, fik skibet et stort maskinhavari og måtte søge nødhavn i Setubal.  Da det tog en rum tid at udbedre skaderne, blev det nye navn imidlertid aldrig påmalet.

1990:

Solgt /11 til K/S Arka Marine II, Århus, Danmark. Omdøbt til ”Aktiv Marine”. Ankommer til det polske værft Seabow/Dora, Gdynia for ombygning til passagerfærge

1991:

Udchartret til DSB færgedivision. Omdøbt til ”Urd”. I fart fra foråret på ruten Aarhus - Kalundborg.

1998:

Nyt hovedmaskineri , bestående af 2 stk. Wärtsila-Vasa 12V32E på i alt 13.380 hk. Installeret under ophold på Aarhus Flydedok.

1999:

Sejler sidste tur 31/5 for Scandlines. Ruten blev fra 1/6 overtaget af Mols-Linien.

1999:

Chartret af Mols-Linien i perioden 1/6 til 11/6 til sejlads på samme rute.

1999:

Sejler sidste tur 11/6 på overfarten Aarhus - Kalundborg. Afsejler til dokning i Svendborg, derefter lagt op i Nakskov.

1999:

I fart /8 Aarhus - Aabenraa - Klaipeda.

2001:  
2005:
2006:
2006:

2010:
2010:
2011:
2012:


2012:
2012:
2013:

Ombygget og forlænget 29/9 til 8/12 på Remotowa værftet, Gdansk, Polen. Ny længde: 171,05 m. Bredde: 23,50 m. Dybgang: 5,27 m. Efter ombygningen i fart Rostock - Lejpeda.
I fart 1/10 på ruten Rostock - Ventspils
I perioden /1 - 15/1 i fart Aarhus - Aabenraa - Klaipeda.
I perioden 16/1 - 30/1 lejlighedsvis i fart mellem Ventpils - Nynäshamn / Ventpils - Karlshamn.
I fart /1 mellem Travemünde - Ventspils.
Solgt 12/11 til Stena Line Baltic A/S, Frederikshavn. Navn og fart uændret.
I fart mellem Travemünde - Liepaja fra 3/11.
Under ophold ved Skandinavienkai i Travemünde 3/5, blev "Urd" påsejlet af den tyske færge "Nils Holgersson". Begge færger blev beskadiget ved sammenstødet, men ingen mennesker kom til skade. Pga. vand indtrængen blev "Urd" evakueret. Begge færger blev taget ud af drift efter sammenstødet.
Solgt 28/9 til Dru A/S, København. Navn og fart uændret.
Solgt 1/10 til Sol Dru A/S, København. Navn og fart uændret.
Solgt 15/8 til Stena Line Baltic A/S, Frederikshavn, Danmark. Navn og fart uændret.



"Urd"
Foto: Per Jensen.

"Urd"
Foto: Arkivbillede.

"Urd" i Aarhus 31/5-1997.
Foto: Bernt Skjøtt.

"Urd" i Aarhus 21/12-1997.
Foto: Bernt Skjøtt.

"Urd" i Aarhus /9-1998.
Foto: Bernt Skjøtt.

"Urd" i Aarhus 2/1-1999.
Foto: Bernt Skjøtt.

"Urd" i Aarhus 30/1-1999.
Foto: Bernt Skjøtt.

"Urd" i Rostock
Foto: J-B Jensen.
urd_1981_09.jpg (179550 byte)
"Urd" afsejler fra Rostock 6/8-2008
Foto: Bernt Skjøtt.

Tilbage til Aarhus-Kalundborg