M/F.

”Prinsesse Anne-Marie”.

Hjemsted:

Aarhus.

Kaldesignal:

OXYY.

Byggeår:

1960.

Byggested:

Ålborg Værft A/S., Danmark.

Byggenr:

119.

Antal passagerer:

1.500.

Køl lagt:

10/9-1959.

Antal køretøjer:

100 personbiler.

Søsat:

5/4-1960. 

Antal jernbanevogne:

0.

Længde:

104,64 m.

Brt:

3.486.

Hovedmaskine:

2 stk. B&W 950-VBF-90.

Bredde:

17,70 m.

Netto:

1.197.

HK:

11.200.

KW:

  8.355.

Dybde:

4,6 m.

Tdw:     1.185.

Fart i knob:

17,0.

Prøvetur:

5-9/10-1960.

Periode i fart:

1960 - 1997.

Ex. Navne:

 

Leveret:

10/10-1960.

Sidste tur:

3/8-1997. 

 

Indsat:

15/10-1960.

Salgsår:

1998.

 

Rederi: Danske Statsbaner, København.                                                                         IMO-nummer: 5285447.

Skibets videre historie:

1960:

I fart 15/!0 Aarhus - Kalundborg.

1977:

Ombygget på Dannebrog Værft, Aarhus. Overbygningen blev hævet ca. ½ m., hængedæk installeret. Ny kapacitet ca. 180 personbiler.

1985:

Sejler sidste tur på overfarten /10. Oplagt i Knudshoved.

1987:

Ombygget på HDW, Kiel, Tyskland.

1987:

I fart 5/6 Helsingør - Helsingborg.

1993:

Ombygget på Helsingør Reparationsværft.

1993:

I fart /9 Køge – Karlskrona - Riga.

1994:

I fart /6 Grenaa - Hundested. I juli måned blev færgen ramt af en brand i hovedstrømtavlen, og måtte tages ud af drift i ca. 3 uger. Sejlede på ruten til udgangen af oktober.

1995:

Hovedsagelig beskæftiget på ruten Helsingør  - Helsingborg, men har under tiden afløst på Storebælt.

1997:

Oplagt i Nakskov 6/8.

1998:

Solgt /4 til Egon H. Harms (Harmsgruppen i Bremerhaven). Omdøbt til ”Jochen Steffen”.

1999:

I fart for ”Nord Elbe Ferry” G.m.b.H. på ruten Brunsbüttel - Cuxhaven.

2001:
2001:
2002:


2004:
2004:
2004:

2004:
2004:

Sejladsen indstillet 8/3. Oplagt i Cuxhaven.
Flyttet 13/6 til Bremerhaven for videre oplægning.
Solgt /11 til Mariam Shipmanagement S.A, Wonsan, Nordkorea. Omdøbt til "Mariam" Handelen blev dog senere annulleret.      
Solgt til indiske ophuggere. Omdøbt til "Jochen". Registreret i Mongoliet med Ulan Bator som hjemhavn.
Omdøbt 29/3 til "Mariam".
Omdøbt 30/4 til "Mariam 4".Registreret i Nordkorea med Wonsan som hjemhavn - før sidste rejse mod skrotpladsen i Indien.
Afsejler 7/4 fra Bremerhaven mod Suez..
Sat på stranden i Alang, Indien 8/5.

    

"Prinsesse Anne-Marie" på prøvetur i Limfjorden 1960
Foto: Arkivbillede.

"Prinssese Anne-Marie" ankommer til Arhus 20/7-1962
Foto: Svend Raether.

"Prinsesse Anne-Marie" restauranten
Foto: Postkort.

"Prinsesse Anne-Marie" anløber Kalundborg. Tv. ligger "Kalundborg" inde.
Foto: Postkort.

"Prinsesse Anne-Marie" & "Freia" i Kalundborg
Foto: Postkort.

"Prinsesse Anne-Marie" ved havnestationen i Aarhus
Foto: Postkort.

"Prinsesse Anne-Marie" i Aarhus
Foto: Postkort.


"Prinsesse Anne-Marie" - netop afsejlet fra Aarhus, passerer de to oplagte Mols-Linien færger "Mette Mo" og "Mikkel Mols"
Foto: Postkort.

"Prinsesse Anne-Marie" på vej over Kattegat
Foto: Postkort.

"Prinsesse Anne-Marie" efter ombygningen i 1977
Foto: Postkort.

"Prinsesse Anne-Marie" afsejler fra Helsingborg en sommerdag i 1992
Foto: Bernt Skjøtt.

"Prinsesse Anne-Marie" i Køge ca. 1993
Foto: J-B Jensen.

"Prinsesse Anne-Marie" ankommer til Grenå sommeren 1994
Foto: Bernt Skjøtt.

"Prinsesse Anne-Marie" ankommer til Grenå sommeren 1994
Foto: Bernt Skjøtt.

"Prinsesse Anne-Marie" i Hundested sommeren 1994
Foto: Bernt Skjøtt.

"Jochen Steffen" i Cuxhaven ca. år 2000
Foto: J-B Jensen,

"Jochen Steffen" på Elben 13/5-2000
Foto: Søren Lund Hviid.

"Mariam 4" & "Heba 4" oplagt i Bremerhaven 5/4-2004
Foto: Dirk Stacheli.

Tilbage til Aarhus-Kalundborg
Tilbage til Helsingør-Helsingborg