M/F.

”Ask”.

Hjemsted:

Aarhus.

Kaldesignal:

OUVU.

Byggeår:

1982.

Byggested:

Nuovi Cantieri Aquania S.P.A. Marina De Carraca, Italien.

Byggenr:

2120.

Antal passagerer:

600.

Køl lagt:

 

Antal køretøjer:

291 personbiler.

Søsat:

16/7-1981.

Antal jernbanevogne:

0.

Længde:

150,80 m.

Brt:

5.739.

Hovedmaskine:

2 stk.. MVM  TBD511V12.

Bredde:

20,82 m.

Netto:

2.406.

HK:

11.999.

KW:

  8.830.

Dybde:

5,40 m.

Tdw:     3.567.

Fart i knob:

17,3.

Prøvetur:

 

Periode i fart:

1991 -   2012.

Ex. Navne:

”Arka Marine”, ”Nordic Hunter”, ”Serdica”, ”Seafreight Freeway”, ”Stena Driver”, ”Lucky Rider”.

Leveret:

 

Sidste tur:

 

 

Indsat:

 

Salgsår:

2012.

 

Rederi: Danske Statsbaner, København.                                                                         IMO-nummer: 7826867.

Skibets videre historie:

1981:

Søsat 16/7 for Castello Shipping & Navyglad Shipping Corp, Piræus, Grækenland

1982:

Leveret /3 under navnet “Lucky Rider” til Delpha Maritime Co, Ltd., Limassol, Cypern.

1982:

Uchartret 23/10 til Rederi Ab Nordö, Malmø. I fart Malmö - Travemünde.

1982:

Ramt af maskinrumsbrand  3/11. Bugseret ind til Skandinavienkai, Travemünde

1983:

Oplagt i Malmø /11, da rederiet fik økonomiske problemer.

1984:

Solgt på auktion til Stena Ab, Göteborg. Omdøbt til ”Stena Driver”.  I fart Göteborg - Travemünde.

1984:

Overført til Stena Challenger Ltd, Nassau, Bahamas.

1985:

I fart 4/5 til 21/5 Moss - Frederikshavn.

1985:

I fart 22/5 Gøteborg - Travemünde.

1985:

Solgt /12 til  Sealink (UK) Ltd, Nassau, Bahamas. Omdøbt til “Seafreight Freeway”.

1985:

Afsejler /12  fra Gøteborg  til Blackwater River. Oplagt.

1985:

Afsejler 29/12 fra Blackwater River til Dunkerque for ombygning.

1986:

Afsejler /1 fra Dunkerque til Bremerhaven, derefter til Blackwater River for videre oplægning.

1986:

I fart Dover - Dunkerque.

1988:

På rejse 23/5 mellem Dover – Zeebrügge, udbryder der maskinrumsbrand, Bugseres ind til Dunkerque. Et besætningsmedlem omkommer og en bliver hårdt såret.

1988:

Sejler sidste tur 16/10  Dover - Zeebrugge, derefter oplagt i Fal.

1988:

Solgt /10 til Navigation Maritime Bulgare, Varna, Bulgarien. ( Indgår som delbetaling ved købet af Tzarevetz).

1988:

Overført /10 til So Mejduneroden Automobile Transport (S.M.A.T.) Bourgas, Bulgarien. Omdøbt til „Serdica“.

1990:

Solgt til Hornet Shipping Co, Nassau, Bahamas. I fart for Swedish Gulf Line, Göteborg. Omdøbt til ”Nordic Hunter”.

1991:

Solgt til Arka Marine II K/S, Århus, Danmark. Omdøbt til ”Arka Marine”.

1991:

Ankommer /1 til Seabow/ PZ Dora værftet, Gdynia, Polen for ombygning til bil og passagerfærge.

1991:

Udchartret til DSB Færgedivision, Århus.  Omdøbt til “Ask”. I fart Aarhus - Kalundborg.  Den første tid havde færgen meget store problemer med hovedmaskineriet.

1993:

Dokker 8/9 til 27/11 i Fredericia. Nyt hovedmaskineri, bestående af  2 stk.  Wärtsila-Vasa diesel type 12V32E på i alt 13.380 hk.

1997:

Solgt /9 til Scandlines A/S, København.

1998:

Oplagt /1 i Aarhus.

1998:

I fart 1/4  Mukran - Klaipeda for Euroseabridge

1999:

Oplagt /11 i Nakskov.

2000:

I fart 4/1 Rostock - Leipeda.

2001:

Ombygget og forlænget 22/5 til 25/9 ved Gdansk Shiprepair Yard "Remontowa", Gdansk, Polen. Ny længde: 171,05 m. Bredde: 23,50 m. Dybgang::  5,27 m. Ny tonnage: BT./ NT. / Tdw.  5,739/ 2,406/ 3,567.

2002:
2002:
2003:
2003:
2003:
2005:
2005:
2005:
2005:
2005:
2005:
2005:
2006:
2006:
2007:
2007:
2008:

2011:
2011:
2012:
2015:
2015:
2015:
2016:
2016:
2016:
2018:
2022:
2023:
2024:

Udchartret 1/1 til Nordö Link. I fart Malmö - Travemünde.
Sejler sidste tur 21/12.
I fart /1 Rostock - Trelleborg. 
I fart /3 Karlshamn - Liepaja.
Udchartret til Stena Line, Gøteborg. I fart 15/4 Trelleborg - Travemünde.
Charterperioden ophørt fra 1/4.
I fart Nynäshamn - Ventspils i en kortere periode.
Oplagt i Puttgarden fra 25/5.
Udchartret til NATO i perioden 30/5 til 3/6.
Atter oplagt i Puttgarden fra /6.
Udchartret for en tre måneders periode til Iscomar, Spanien. I fart Valencia - Palma.
I fart fra 1/10 på ruten Rostock - Ventspils.
I perioden 16/1 til 5/2 også i fart Karlshamn - Ventpils.
I perioden 24/7 til 26/7 i fart Rostock - Trelleborg.
I perioden 3/1 til 12/1 i fart Nynäshamn - Ventpils.
I fart /1 Rostock - Ventspils.
Afløser i perioden /1 - /2 på ruten Rostock - Trelleborg.
I fart mellem Liepaja - Travemünde fra /1.
Oplagt i Nakskov i perioden 27/7 til 4/9. Derefter atter i fart på ruten Travemünde - Liepaja.
Solgt 21/11 til Stena Line Baltic A/S, Frederikshavn, Danmark. Navn og fart uændret.
Afsejler fra Travemünde 23/7 mod Göteborg. I fart Göteborg - Frederikshavn  fra 25/7 til 8/8 (afløserfærge).
I fast fart Göteborg - Frederikshavn fra 25/8.
Omdøbt 29/9 til "Stena Gothica".
Afsejlede 7/1 fra Göteborg mod Travemünde.
I fart 9/1 Travemünde - Liepaja/Ventspils og Liepaja/Ventspils - Nynäshamn.
I fart Grenaa - Halmstad i perioden 1/4 til 12/4, derefter tilbage til Göteborg - Frederikshavn ruten.
I fart Travemünde - Liepaja fra 16/9.
I fart Hangö - Nynähamn fra 1/5.
Færgen har de senere år været i fart på diverse ruter i Østersøen.
Solgt /9 til Ukrferry Shipping Company, Ukraine.. Omdøbt til "Gothica".



"Ask"
Foto: Per Jensen.

"Ask" i Kalundborg /7-1991.
Foto: Bernt Skjøtt.

"Ask" i Aarhus /6-1994.
Foto: Bernt Skjøtt.

"Ask" i Aarhus 31/5-1997.
Foto: Bernt Skjøtt.

"Ask" i Aarhus 5/9-1998.
Foto: Bernt Skjøtt.

"Ask"
Foto: Søren Lund Hviid.

"Ask"
Foto: Ingmar Sellberg. Fra Micke Asklanders arkiv.

"Ask"
Foto: J-B Jensen.
ask_1982_09.jpg (211588 byte)   ask_1982_10.jpg (186520 byte)
"Ask" afsejler fra Rostock 5/8-2008
Foto: Bernt Skjøtt.
"Ask" i Göteborg 26/7-2015
Foto: Preben Mogensen.
"Stena Gothica" i Frederikshavn 7/11-2015
Foto: Preben Mogensen.
"Stena Gothica" afgår fra Grenaa mod Halmstad 2/4-2016
Foto: Bernt Skjøtt.
"Stena Gothica" ankommer til Grenaa på en regnvejrsdag 4/4-2016
Foto: Bernt Skjøtt.

Tilbage til Aarhus-Kalundborg