|
Siden
det 12. århundrede har der været rutefart mellem Aarhus
og Kalundborg. I 1830'erne blev der indsat dampskibe på ruten, men
der blev dog også sejlet med smakker en del år. Dampskibssejladsen
blev i begyndelsen varetaget af private rederier med tilskud fra staten. |
1848. |
Postvæsenet overtager ruten. |
1874. |
Jernbanen fra Roskilde til Kalundborg
taget i brug, dette havde stor betydning for ruten. |
1874. |
DFDS opretter fast rutefart mellem
de to byer med passagerdampskibe. |
1.sep.1914. |
DFDS koncession på overfarten
udløber og DSB overtager fra denne dato driften af ruten. |
15.okt.1960. |
DSB åbner "hurtigruten"
Aarhus-Kalundborg.
Denne rute anløber ikke Koldby Kås, og dermed nedsættes
overfartstiden med ca. 1 1/2 time. Der sejles dog også videre på
"Samsøruten". |
1978. |
"Samsøruten" rammes af statens
sparekniv og indskrænkes til Kalundborg - Koldby Kås. |
1997. |
Efter at Cat-Link havde indledt sejlads
Aarhus-Kalundborg med hurtigfærger, indskrænkedes overfarten
med traditionel færge til godsrute. |
30.nov.1998. |
Kalundborg -
Koldby Kås ruten
indstilles. Sejladsen varetages fra 1.dec.1998 af Samsø Linien. |
31.maj.1999. |
Scandlines ophører med sejlads
Aarhus-Kalundborg. Ruten blev fra 1.jun.1999 overtaget af Mols-Linien,
som videreførte ruten med den fra Scandlines indchartrede godsfærge
"Rostock Link". |
3.jan.2000: |
Mols Linien indsætter sine
to godsfærger "Mette Mols" og "Maren Mols" på Aarhus-Kalundborg
overfarten. "Rostock Link" tilbageleveres til Scandlines. |
15.sep.2011: |
Mols-Linien indstiller
sejladsen på ruten. |
16.sep.2011: |
Rute og tilbageværende færge overtaget af Flensborg-rederiet Förde
Reederei Seetouristik (FRS). |
20.sep.2011: |
Det tyske rederi genoptager
sejladsen på ruten. |
11.okt.2013: |
Overfarten indstillet. |
|
|
|
Tilbage til
Aarhus-Kalundborg |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|