Aarhus-Kalundborg
(Aarhus-Koldby Kås-Kalundborg)
(Historie)
Siden det 12. århundrede har der været rutefart mellem Aarhus og Kalundborg. I 1830'erne blev der indsat dampskibe på ruten, men der blev dog også sejlet med smakker en del år. Dampskibssejladsen blev i begyndelsen varetaget af private rederier med tilskud fra staten. 
       1848. Postvæsenet overtager ruten.
       1874.  Jernbanen fra Roskilde til Kalundborg taget i brug, dette havde stor betydning for ruten.
       1874.  DFDS opretter fast rutefart mellem de to byer med passagerdampskibe.
 1.sep.1914.  DFDS koncession på overfarten udløber og DSB overtager fra denne dato driften af ruten.
15.okt.1960. DSB åbner "hurtigruten" Aarhus-Kalundborg. Denne rute anløber ikke Koldby Kås, og dermed nedsættes overfartstiden med ca. 1 1/2 time. Der sejles dog også videre på "Samsøruten".
       1978.  "Samsøruten" rammes af statens sparekniv og indskrænkes til Kalundborg - Koldby Kås.
       1997.  Efter at Cat-Link havde indledt sejlads Aarhus-Kalundborg med hurtigfærger, indskrænkedes overfarten med traditionel færge til godsrute.
30.nov.1998. Kalundborg - Koldby Kås ruten indstilles. Sejladsen varetages fra 1.dec.1998 af Samsø Linien.
31.maj.1999. Scandlines ophører med sejlads Aarhus-Kalundborg. Ruten blev fra 1.jun.1999 overtaget af Mols-Linien, som videreførte ruten med den fra Scandlines indchartrede godsfærge "Rostock Link".
 3.jan.2000: Mols Linien indsætter sine to godsfærger "Mette Mols" og "Maren Mols" på Aarhus-Kalundborg overfarten. "Rostock Link" tilbageleveres til Scandlines. 
15.sep.2011: Mols-Linien indstiller sejladsen på ruten.
16.sep.2011: Rute og tilbageværende færge overtaget af Flensborg-rederiet Förde Reederei Seetouristik (FRS).
20.sep.2011: Det tyske rederi genoptager sejladsen på ruten.
11.okt.2013: Overfarten indstillet.
 
Tilbage til Aarhus-Kalundborg