M |
”Superflex
Alfa”. |
Hjemsted: |
Nyborg. |
Kaldesignal: |
OVPH. |
|||||||
Byggeår: |
1987. |
Byggested: |
North
East Shipbuilders, Sunderland, England. |
|||||||||
Byggenr: |
3001. |
Antal
passagerer: |
268. |
|||||||||
Køl lagt: |
|
Antal køretøjer: |
200 personbiler. |
|||||||||
Søsat: |
|
Antal
jernbanevogne |
0. |
|||||||||
Længde: |
95,00 m. |
BT: |
4.101. |
Hovedmaskine: |
10 stk. Cummins Gensets, trækkende på 4 azimuthpropeller. |
|||||||
Bredde: |
15,26 m. |
NT: |
1.230. |
HK: |
4.440. |
KW: |
|
|||||
Dybde: |
3,50 m. |
Tdw: 1.330. |
Fart i knob: |
14,0. |
||||||||
Prøvetur: |
|
Periode i
fart: |
1987 - 1998. |
Ex. Navne: |
|
|||||||
Leveret: |
6/8-1987. |
Sidste tur: |
14/6-1998. |
|
||||||||
Indsat: |
1/9-1987. |
Salgsår: |
1990. |
|
||||||||
Rederi:
Vognmandsruten, Korsør. |
||||||||||||
Skibets videre
historie: |
||||||||||||
1987: |
Leveret 6/8 til VR Shipping, Korsør. |
|||||||||||
1987: |
I fart 1/9 Korsør - Nyborg. |
|||||||||||
1990: |
Solgt /4 til KS Difko, Danmark. Omdøbt til ”Difko Nyborg”. |
|||||||||||
1998: |
Sejladsen indstillet !4/6. Oplagt i Halsskov. |
|||||||||||
1998: |
Efter sejladsen blev indstillet, solgt tilbage til selskaber, der var kontrolleret af Henrik Johansen. |
|||||||||||
2001: |
Da de økonomiske forpligtigelser over for Difko-selskabet ikke blev overholdt, blev færgen sat på tvangsaktion /9. |
|||||||||||
2001: |
Slæbt til Nakskov /9 for yderligere oplægning. |
|||||||||||
2001: |
Solgt /12 til South Cross Investment Inc, Wilmington,
Delaware, der ejes af et amerikansk selskab, der igen ejes af et græsk
familie-selskab af brødrene Frakos. Omdøbt til ”Prokopios”.
Registreret under Tonga flag. |
|
|
"Superflex Alfa" Foto: Thomas Nørgaard Olesen. |
"Difko Nyborg" Foto: Mogens Nørgaard Olesen. |
"Difko Nyborg" Foto: Thomas Nørgaard Olesen. |
"Difko Nyborg" Foto: Morten Nørgaard Olesen. |
"Prokopios" Foto: J-B Jensen. |
"Nikolaos" i Kirkyra, Korfu 30/9-2013 Foto: Pieter Inpyn. |