Spodsbjerg-Nakskov
Spodsbjerg-Taars
(Historie)


  Færgefarten mellem Langeland og Lolland er af gammel dato. I al den tid, der har været landbrug og handel, har folk krydset Langelandsbæltet. Så tidligt som i 1500 tallet var færgeriet lagt i faste rammer med Spodsbjerg og Tårs som færgesteder. Færgemanden i Spodsbjerg havde eneret på at føre gods og passagerer fra Langeland til Tårs, mens færgemanden i Tårs omvendt havde eneret på færgeriet til Langeland.
 1.okt.1869: Det nye selskab "Det forenede Dampskibsselskab for Langeland og Lolland" etablerer skibsforbindelse Korsør-Spodsbjerg-Nakskov. Bag dampskibsselskabet stod stod mange af øens godsejere med greven i spidsen samt en række købmænd i Rudkøbing og enkelte nakskovitter. Selskabet tegnedes af konsul og skibsreder Emil Petersen, Rudkøbing.
   Maj.1884: SFDS indleder sejlads på ruten Spodsbjerg-Nakskov, konkurrencen indebar på længere sigt at "Det forenede Dampskibsselskab for Langeland og Lolland" måtte indstille sejladsen.
 1.jun.1975: Ruten ændres til Spodsbjerg-Tårs. Sejltiden blev hermed halveret fra 90 til 45 min.
                 1991: SFDS omstruktureres og ændrer navn til "SFDS af 1991"
15.aug.1996: DSB Rederi opkøber aktierne i driftsselskabet "SFDS af 1991". 
 1.jan.2008:
Rute og færger opkøbt af Clipper Group A/S. I samarbejde med Bornholmstrafikken oprettes selskabet Nordic Ferry Services, som videre driver ruten under navnet Langelandstrafikken.
 1.okt.2010: Rederiet ændrer navn til "Færgen" 1/10. Ruten markedsføres herefter under navnet LangelandsFærgen.
 

Tilbage til Spodsbjerg-Tårs