M/F.

”Langelandsbælt”

Hjemsted:

Nakskov.

Kaldesignal:

OYXC.

Byggeår:

1960.

Byggested:

Husumer Schiffswerft AG, Husum, Vesttyskland.

Byggenr:

1167.

Antal passagerer:

270.

Køl lagt:

 

Antal køretøjer:

35 personbiler.

Søsat:

17/11-1960.

Antal jernbanevogne:

0.

Længde:

52,70 m.

Brt:

399,51.

Hovedmaskine:

2 stk. 6 cyl. MAK diesel.

Bredde:

10,55 m.

Netto:

124,48.

HK:

800.

KW:

 

Dybde:

3,06 m.

Tdw:

     190.

Fart i knob:

13,0.

Prøvetur:

 

Periode i fart:

1961 - 1984.

Ex. Navne:

 

Leveret:

1/3-1961.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

3/3-1961.

Salgsår:

1984.

 

Rederi:  A/S Sydfyenske Dampskibsselskab, Svendborg.                                              IMO-nummer: 7034701.

Skibets videre historie:

1961:

I fart 3/3 Nakskov – Spodsbjerg.

1963:

Udchartret i vintersæsonerne 1963 og 1964 til Rederi Ab Nordö, Oskarshamn. I fart Oxelösund - Klintehamn - Oskarshamn.

1974:

I fart /7 Korsør – Lohals.

1974:

Hjemmehavn ændret 25/6 til Lohals.

1982.

Oplagt /9 i Svendborg.

1984:

Solgt /7 til Langada Shipping Co., Limassol, Cypern. Omdøbt til ”Sundlady”.

1984:

Registeret under Vacher Holdings S.A., Panama.

1984:

Solgt /8 til Sund-Reederei GmbH, Flensborg, Vesttyskland. I fart Årøsund - Flensborg.

1988:

Oplagt.

1989:

Oplagt i København.

1989:

Solgt 5/5 til Vanzee Shipping, Panama. (Et Dansk selskab i København). Omdøbt til ”L´lle de Carabane I”.

1989:

Afsejler 12/5 fra København via Kielerkanalen, Las Palmas til Dakar.

1989:

I fart Dakar - Ziguingchor.

1990:

Oplagt med maskinskade.

1994.

Eller 1995:  Sunket i Bissaus havn. Den officielle forklaring var pga. et sprængt tæret kølerør, men der var også rygter fremme om, at bundventilerne var blevet åbnet.



"Langelandsbælt"
Foto: Postkort.

"Baltica" & "Sundlady"
Foto: Rick A. Hellmann.

"Sundlady"
Foto: Rick A. Hellmann.

"Sundlady"
Foto: Postkort.

"L'lle de Carabane I"
Foto: Arkivbillede.

Tilbage til Korsør-Lohals
Tilbage til Spodsbjerg-Tårs
Tilbage til SFDS