M/F.

”Kong Frederik IX”.

Hjemsted:

Gedser.

Kaldesignal:

OYYO.

Byggeår:

1954.

Byggested:

Helsingør Skibsværft & Maskinbyggeri A/S, Danmark.

Byggenr:

320.

Antal passagerer:

1.200 på Østersøen. 1.500 på Storebælt.

Køl lagt:

 

Antal køretøjer:

115 personbiler.

Søsat:

19/8 1954.

Antal jernbanevogne:

30 godsvogne.

Længde:

114,25 m.

Brt:

4.084.

Hovedmaskine:

2 stk. HV/B&W 1050 VF 90.

Bredde:

17,70 m.

Netto:

1.840.

HK:

9.200.

KW:

 

Dybgang:

4,50 m.

Tdw:

     1.336.

Fart i knob:

16,0.

Prøvetur:

13/12 1954.

Periode i fart:

1954 - 1996.

Ex. Navne:

 

Leveret:

16/12 1954.

Sidste tur:

/9-1998.

 

Indsat:

18/12 1954.

Salgsår:

 

 

Rederi:  Danske Statsbaner, København.                                                                        IMO-nummer: 5192614.

Skibets videre historie:

1954:

I fart 18/12 til 13/5 1963 Gedser - Grossenbrode

1963:

I fart 14/5 Rødby – Puttgarden indtil efteråret 1968. Også i fart som ekstrafærge i perioden 1968 – 1996.

1968:

I fart fra efteråret på ruten Gedser – Warnemünde, plus mange perioder (fortrinsvis i vinterhalvåret) frem til /5 1993.

1970.

Periodisk i fart Halsskov – Knudshoved frem til 1996.

1976:

I fart fra efteråret på ruten Rødby – Warnemünde frem til sommeren 1986

1981:

Periodisk i fart som godsfærge Korsør – Nyborg frem til 1995.

1984:

I fart 15/6 Korsør/Halsskov - Kiel indtil 2/9 plus sommeren 1990 og igen fra sommeren 1993 til /12 1995.

1975:

Periodisk i fart Aarhus – Kalundborg frem til 1996.

1994:

I fart /8 Grenaa – Hundested.

1996:

Oplagt i Nykøbing Falster.

1996:

I fart som godsfærge Aarhus – Kalundborg.

1996:

Oplagt i Århus fra efteråret frem til /3 1997.

1997:

Afsejler 3/3 fra Aarhus til Korsør.

1997:

Afsejler 6/3 fra Korsør til Nyborg.

1997:
2001:
 
2002:

2002:

2003:
2003:


2005:
2005:

2005:
2005:
2005:

2005:

Overdraget 11/3 til Danmarks Færgemuseum.
Dansk Færgemuseum i betalingsstandsning 7/5. Senere erklæret konkurs.
Solgt 16/10 af konkursboet til Hou-Chi Ho, Gentofte. Han meddelte herefter, at færgen skulle slæbes til Polen for at blive indrettet til restaurationsskib, hvorefter den skulle sejles til Kina.
Kulturministeriet forsøger /11 at tilbagekøbe færgen til danske interesser. Forsøget mislykkes, da ingen var interesserede i at støtte projektet økonomisk.
Solgt 6/3 til Rib Investments, Nicosia, Cypern.
Solgt /4 til en række danske investorer. Bag selskabet "MF Kong Frederik IX A/S" står bl.a. direktør Tommy Rossbach Kofod. Meningen med færgen, som  14/4 blev bugseret fra Nyborg til Halsskov er, at den skal indrettes som "oplevelses og kulturcenter".
Efter planerne om ombygning endelig opgives, blev færgen solgt til Jupiter Ship Management.
Afsejler fra Halsskov 16/3 mod Indien. Inden passage af Suez kanalen anløbes Limassol, hvor færgen lå i fem døgn afventende nærmere ordrer.
Omdøbt /4 til "Riky".
Ankommer 22/4 til stranden i Alang, Indien.
Solgt 22/4 til Shreeji Shipping Agency, Alang, Indien for ophugning. Da færgen indeholdt asbest, modsatte danske politikere sig i første omgang, at færgen skulle ophugges.
Efter div. "tovtrækkerier", opgiver de danske politikere sagen, og 11/7 giver de indiske myndigheder klartegn til ophugningen af den gamle Østersøfærge kunne påbegyndes.



"Kong Frederik IX" ankommer til Gedser 30/3-1959
Foto; Svend Raether.

"Kong Frederik IX" på vej over Østersøen 30/5-1965
Foto: Svend Raether.



"Kong Frederik IX"
Foto: Postkort.

"Kong Frederik IX" afsejler fra Aarhus en efterårsdag 1993.
Foto: Bernt Skjøtt.

"Kong Frederik IX" - Danmarks Færgemuseum - i Nyborg 31/5-1997
Foto: Bernt Skjøtt.
Herover: "Kong Frederik IX" sejlede lidt med 14/6-1998 - sidste dag med færger på Storebælt
Foto: Bernt Skjøtt

Tilbage til Rødby-Puttgarden