M/F.

”Danmark”.

Hjemsted:

Rødby Havn.

Kaldesignal:

OWVF.

Byggeår:

1968.

Byggested:

Helsingør-Skibsværft & Maskinbyggeri, Danmark.

Byggenr:

384.

Antal passagerer:

1.500.

Køl lagt:

 

Antal køretøjer:

310 personbiler. 160 på øverste dæk og 150 på nederste

Søsat:

 

Antal jernbanevogne:

30 godsvogne.

Længde:

144,50 m.

Brt:

6.352.

Hovedmaskine:

2 stk. HV/B&W 10U45HU.

Bredde:

17,70 m.

Netto:

2.692.

HK:

11.000.

KW:

 

Dybde:

5,50 m.

Tdw:

     1.762.

Fart i knob:

16,0.

Prøvetur:

31/5-1968.

Periode i fart:

1968 - 1997.

Ex. Navne:

 

Leveret:

 

Sidste tur:

18/12-1997.

 

Indsat:

7/6-1968.

Salgsår:

1999.

 

Rederi:  Danske Statsbaner, København.                                                                        IMO-nummer: 6815093.

Skibets videre historie:

1968:

I fart 7/6 Rødby – Puttgarden.

1995:

Fik maskinskade 8/4. På grund af kraftig vind turde man derfor ikke anløbe Rødby-havn. Færgen måtte derfor på en længere sejltur på 9 timer til Nyborg. Korsør kunne ikke anløbes pga. høj vandstand. De 33 personbiler på øverste vogndæk måtte løftes i land med en mobilkran, mens lasten på nederste dæk kunne komme i land på normal vis.

1997:

Sejler sidste tur 18/12. Efter afrigning oplagt i Nakskov.

1999:

Solgt /8 til skrotning hos firmaet ”Fornæs” i Grenaa.

2000:

Skrog inkl. dele af hovedmaskinen videre solgt til et selskab i Santander, Spanien. Slæbt fra Grenaa til Spanien af slæbebåden ”Stine A”  tilhørende bugserselskabet Jens Alfastsen.



"Danmark" under udrustning ved Helsingør Vært 5/5-1968
Foto: Svend Raether.

"Danmark"
Foto: Postkort.

"Danmark"
Foto: Postkort.

"Danmark"
Foto: Carsten Watsack.

"Danmark" i Grenaa 13/2-2000
Foto: Bernt Skjøtt

"Danmark" i Grenaa 28/4-2000
Foto: Bernt Skjøtt

"Danmark" i Grenaa 5/5-2000
Foto: Bernt Skjøtt

Tilbage til Rødby-Puttgarden