M |
”Danmark”. |
Hjemsted: |
Rødby Havn. |
Kaldesignal: |
OWVF. |
||||||||
Byggeår: |
1968. |
Byggested: |
Helsingør-Skibsværft & Maskinbyggeri, Danmark. |
||||||||||
Byggenr: |
384. |
Antal
passagerer: |
1.500. |
||||||||||
Køl lagt: |
|
Antal køretøjer: |
310 personbiler. 160 på øverste dæk og 150 på nederste |
||||||||||
Søsat: |
|
Antal
jernbanevogne |
30 godsvogne. |
||||||||||
Længde: |
144,50 m. |
Brt: |
6.352. |
Hovedmaskine: |
2 stk. HV/B&W 10U45HU. |
||||||||
Bredde: |
17,70 m. |
Netto: |
2.692. |
HK: |
11.000. |
KW: |
|
||||||
Dybde: |
5,50 m. |
Tdw: |
1.762. |
Fart i knob: |
16,0. |
||||||||
Prøvetur: |
31/5-1968. |
Periode i
fart: |
1968 - 1997. |
Ex. Navne: |
|
||||||||
Leveret: |
|
Sidste tur: |
18/12-1997. |
|
|||||||||
Indsat: |
7/6-1968. |
Salgsår: |
1999. |
|
|||||||||
Rederi:
Danske Statsbaner, København. |
|||||||||||||
Skibets videre
historie: |
|||||||||||||
1968: |
I fart 7/6 Rødby – Puttgarden. |
||||||||||||
1995: |
Fik maskinskade 8/4. På grund af kraftig vind turde man derfor ikke anløbe Rødby-havn. Færgen måtte derfor på en længere sejltur på 9 timer til Nyborg. Korsør kunne ikke anløbes pga. høj vandstand. De 33 personbiler på øverste vogndæk måtte løftes i land med en mobilkran, mens lasten på nederste dæk kunne komme i land på normal vis. |
||||||||||||
1997: |
Sejler sidste tur 18/12. Efter afrigning oplagt i Nakskov. |
||||||||||||
1999: |
Solgt /8 til skrotning hos firmaet ”Fornæs” i Grenaa. |
||||||||||||
2000: |
Skrog inkl. dele af hovedmaskinen videre solgt til et selskab i Santander, Spanien. Slæbt fra Grenaa til Spanien af slæbebåden ”Stine A” tilhørende bugserselskabet Jens Alfastsen. |
"Danmark" under udrustning ved Helsingør Vært 5/5-1968 Foto: Svend Raether. |
"Danmark" i Rødby Foto: Ole Ryolf. |
"Danmark" Foto: Postkort. |
"Danmark" Foto: Postkort. |
"Danmark" Foto: Carsten Watsack. |
"Danmark" i Grenaa 13/2-2000 Foto: Bernt Skjøtt |
"Danmark" i Grenaa 28/4-2000 Foto: Bernt Skjøtt |
"Danmark" i Grenaa 5/5-2000 Foto: Bernt Skjøtt |