M/F.

”Gaabense”.

Hjemsted:

Masnedsund.

Kaldesignal:

NBDV/OUTH.

Byggeår:

1919.

Byggested:

Rødby Havn Jernskibsværft A/S, Danmark.

Byggenr:

7.

Antal passagerer:

 

Køl lagt:

 

Antal køretøjer:

 

Søsat:

 

Antal jernbanevogne:

 

Længde:

21,95 m.

Brt:

75,0.

Hovedmaskine:

1 stk. 2 cyl. Tuxham diesel.

Bredde:

5,52 m.

Nrt:

40,0.

HK:

145.

KW:

 

Dybde:

1,95 m

Tdw:

    10,0.

Fart i knob:

 

Prøvetur:

 

Periode i fart:

1919 - 1937.

Ex. Navne:

 

Leveret:

1/10-1919.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

  /10-1919.

Salgsår:

1939.

 

Rederi:  Dampskibsselskabet Rødbyhavn A/S.

Skibets videre historie:

1919:

I fart /10 på ruten Masnedsund – Gåbense. Færgen var Danmarks første automobil motorfærge

1930:

Forlænget med ca. 20 fod på Nordhavnsværftet i København. Der blev tillige påbygget saloner og overbygning for læ under overfarten. Der blev også etableret restaurant for kaffe og smørrebrød.

1939:

Efter Storstrømsbroens indvielse i 1937, blev færgen overflødig. Solgt i januar til Askøy Bilferjeselskap A/S, Florvåg, Askøy, Norge. Omdøbt til ”Florvåg”.

1939:

I fart 31/5 på ruten Sukkerhusbryggen i Bergen til Florvåg på Askøy. Registreret til 295 passagerer og 8 personbiler.

1941:

Sunket 6/8 ud for Gravdal på vej over Byfjorden.


gaabense_1919_01.jpg (87830 byte)
"Gaabense" på vej ind i færgelejet i Gåbense
Foto: Lars Hermansens arkiv.
gaabense_1919_02.jpg (65022 byte)
"Gaabense"
Foto: Lars Hermansens arkiv.

Tilbage til Ø færger