HSC.

KatExpress 1”.

Hjemsted:

Nassau.

Kaldesignal:

OUYM.

Byggeår:

2009.

Byggested:

Incat Tasmania Pty.Ltd., Hobart, Tasmanien.

Byggenr:

066.

Antal passagerer:

1.200.

Køl lagt:

31/1-2008.

Antal køretøjer:

417 personbiler.

Søsat:

11/2-2009.

Antal  jernbanevogne:

0.

Længde:

112,60 m.

BT:

10.503.

Hovedmaskine:

4 stk. MAN type: 20V 28/33 koblet til 4 stk. waterjets.

Bredde:

30,50 m.

NT:

6.364.

HK:

48.960.

KW:

36.000.

Dybgang:

3,80 m.

Tdw:

1.450.

Fart i knob:

36,0.

Prøvetur:

 

Periode i fart:

2012 -

Ex. Navne:

”MGC  066”, ”Norman Arrow”.

Leveret:

20/4-2009.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

 

Salgsår:

 

 

Rederi:  066 Fast Ferry Leasing Ltd., Nassau, Bahamas.                                               IMO-nummer: 9501590.

Skibets videre historie:

2007:

Bestilt 11/12 af MGC Chartering Limited, Irland.

2009:

Leveret 20/4 under navnet ”MGC  066” til 066 Fast Ferry Leasing, Nassau, Bahamas.

2009:

Udchartret 30/4 til Louis Dreyfus Armateuers SAS, Surenes, Frankrig. Omdøbt til ”Norman Arrow”

2009:

Afsejlede 2/5 fra Hobart via Fremantle, Post Victoria, Suez, Valletta til Dover.

2009:
2009:

Ankom til Dover 26/5.
I fart mellem Dover – Boulogne i perioden 6/6 – 10/11.

2009:

Oplagt i Boulogne 15/11.

2009:

Prøveanløb i Newhaven samt Portsmouth 14/12.

2009:

Prøveanløb i Le Havre og Dieppe 15/12.

2009:

Oplagt i Boulogne 16/12.

2010:

I fart Portsmouth – Le Havre fra 26/3.

2010:

Kolliderede i hårdt vejr med kajen i Portsmouth 30/3.

2010:

Afgik fra Portsmouth 2/4 mod Arno, Dunkerque for reparation.

2010:

Atter i fart Portsmouth – Le Havre.

2010:
2010:
2011:

Kolliderede med bøje i Le Havre 28/8 og blev skadet. Oplagt i Le Havre.
Ankom 20/11 til Brest for reparation.
I fart Portsmouth – Le Havre i perioden 9/6 – 5/9.

2011:

Afgik fra Le Havre 9/9 mod Rouen for oplægning.

2012:
2012:

Udchartret /2 til Mols-Linien, Danmark.
Ankom 24/3 til Dunkerque for dokning og klargøring for den kommende charter.

2012:
2012:

Afsejlede 26/3 mod Aarhus.
Ankom 27/4 til Aarhus.

2012:
2017:
2017:

2018:
2022:

I fart mellem Aarhus - Sjællands Odde fra 9/5. Også i fart Ebeltoft - Sjællands Odde f.o.m. 17/5.
Omdøbt til "Express 1" 18/1.
Ramte stensætningen ved molen i Odden Færgehavn 20/10, da færgen kom ud af kurs pga. stærk vind. Sendt til reparation på Fayard, Munkebo. Repareret og atter i fart fra 1/11.
I fart Rønne -Ystad fra 1/9.
Solgt til Molslinjen 7/5. Fart og navn uændret.


 
"Norman Arrow" i Portsmouth 31/5-2001
Foto: Robert J. Smith.
Herover: "KatExpress 1" under klargøring i Aarhus 1/5-2012
Foto: Bernt Skjøtt.
   
Herover: "KatExpress 1" under ankomst/afgang Ebeltoft 18/5-2012
Foto: Bernt Skjøtt.

"KatExpress 1" ankommer til Aarhus 8/5-2013
Foto: Bernt Skjøtt.

"KatExpress 1" ved oplægger kajen i Aarhus 8/5-2013
Foto: Bernt Skjøtt.

"KatExpress 1" på vej mod Aarhus 15/6-2013
Foto: Bernt Skjøtt.

"KatExpress 1" (tv.) og "KatExpress 2" mødes ud for Samsø 29/6-2014
Foto: Bernt Skjøtt.

"KatExpress 1" og "KatExpress 2" i Aarhus 17/3-2015
Foto: Bernt Skjøtt.

"Express 1" i Aarhus 28/5-2018
Foto: Jonas Nielsen.

"Express 1" ankommer til Ebeltoft for sidste gang 12/8-2018
Foto: Bernt Skjøtt.

"Express 1" og "Max Mols" side om side i Ebeltoft 12/8-2018
Foto: Bernt Skjøtt.

"Express 1" afsejler fra Ebeltoft for sidste gang. Th. ses "Max Mols" 12/8-2018
Foto: Bernt Skjøtt.
   
"Express 1" første ordinære ankomst til Ystad 1/9-2018
Foto: Preben Mogensen.
   
"Express 1" ankommer til Rønne 24/8-2021
Foto: Bernt Skjøtt.

Tilbage til Mols Linien