M/F.

”Mikkel Mols”.

Hjemsted:

Ebeltoft.

Kaldesignal:

OZCQ.

Byggeår:

1969.

Byggested:

Aalborg Værft, Aalborg, Danmark.

Byggenr:

179.

Antal passagerer:

800.

Køl lagt:

2/7-1968.

Antal køretøjer:

135 personbiler.

Søsat:

25/10-1968.

Antal jernbanevogne:

0.

Længde:

92,66 m.

Brt:

2.430.

Hovedmaskine:

4 stk. B&W 1426-MTBF-40V.

Bredde:

16,72 m.

Netto:

1.003.

HK:

11.080.

KW:

 

Dybde:

4,17 m.

Tdw:     790.

Fart i knob:

20,0.

Prøvetur:

29/3-1969.

Periode i fart:

1969 - 1975.

Ex. Navne:

 

Leveret:

30/3-1969.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

1/4-1969.

Salgsår:

1977.

 

Rederi: Mols Linien A/S, Ebeltoft.                                                                                    IMO-nummer: 6900654.

Skibets videre historie:

1969:

I fart 1/4 Ebeltoft – Sjællands Odde.

1975:

Oplagt i Aarhus.

1977:

Til 1980. Periodevis i fart som afløserfærge Sjællands Odde – Ebeltoft.

1977:

Solgt 25/8 til DFDS, Ebeltoft.

1977:

Udchartret 1/9 til Maritime Charter-Touristich GmbH, Emden, Tyskland. I fart Emden - Delfzijl.

1977:

Rederiet får økonomiske problemer og ”Mikkel Mols” bliver "arresteret" 26/11. Efter div. forhandlinger gives færgen dog fri og returnerer til Aarhus.

1979:

Udchartret 15/5 til 21/8 til Rederi Ab Sally, Mariehamn, Finland. Indsat i Viking Lines trafik mellem Kapellskär - Mariehamn. Får i charterperioden artistnavnet ”Viking 2”.

1980:

Solgt 27/3 til Rederi Strandfaraskip Landsin (Færøernes landstyrelse), Thorshavn, Færøerne,

1980:

Omdøbt 4/4 til ”Teistin”. I fart Thorshavn - Süderø/Klaksvig.

1982:

- 1983. Udchartret til Trinidads regering. I fartTrinidad - Tobago.

1984:

Udchartret 15/6 til 12/8 til SF-Line, Mariehamn, Finland. Indsat i Viking Lines trafik mellem Kapellskär - Mariehamn. Får i charterperioden påmalet navnet ”Âlandsfärjan”

1984:

Udchartret /9 til Aabenraa Linien A/S, Aabenraa. I fart Åbenrå - Eckenförde. Farten blev dog hurtigt indstillet pga. dårlig økonomi.

1985:

Udchartret 24/5 til 11/8 til SF-Line, Mariehamn, Finland. Indsat i Viking Lines trafik mellem Kapellskär - Mariehamn. Får i charterperioden påmalet navnet ”Âlandsfärjan”

1996:

Solgt /11 til Navigazione Arcipelago Maddalenino Spa, Napoli, Italien. (Moby Lines). Omdøbt til “Moby Ale”.

1997:

I fart 30/3 Piombino - Portoferraio.

2000:

På rejse til Portoferraio 19/2, udbrød der brand i maskinrummet. Efter at branden var bekæmpet, blev færgen senere bjerget ind til Portoferraio.


 
"Mikkel Mols" under bygning på Aalborg Værft
Foto: J-B Jensen.

"Mikkel Mols" & "Mette Mols" i Ebeltoft
Foto: Postkort.

"Mikkel Mols" i Odden Færgehavn 10/5-1974
Foto: Svend Raether.

"Mikkel Mols"
Foto: J-B Jensen.

"Mikkel Mols"
Foto: J-B Jensen.

"Mikkel Mols"
Foto: Per Jensens arkiv.

"Mikkel Mols"
Foto: Jan Lindahl.
 
"Teistin"
Foto: Marko Hänninen. Fra Micke Asklanders arkiv.

"Moby Ale"
Foto: Jan Vinther Christensen.

Tilbage til Mols Linien