M |
”Mette
Mols”. |
Hjemsted: |
Ebeltoft. |
Kaldesignal: |
OZPC. |
|||||||
Byggeår: |
1966. |
Byggested: |
Aalborg Værft A/S. |
|||||||||
Byggenr: |
164. |
Antal
passagerer: |
800. |
|||||||||
Køl lagt: |
12/6-1965. |
Antal køretøjer: |
135 personbiler. |
|||||||||
Søsat: |
19/10-1965. |
Antal
jernbanevogne |
0. |
|||||||||
Længde: |
92,66 m. |
Brt: |
2.445. |
Hovedmaskine: |
4 stk.
B&W 1226-MTBF-40V |
|||||||
Bredde: |
16,86 m. |
Netto: |
986. |
HK: |
9.600. |
KW: |
|
|||||
Dybde: |
4,17 m. |
Tdw: 869. |
Fart i knob: |
19,5. |
||||||||
Prøvetur: |
4/4-1966. |
Periode i
fart: |
1966 – 1975. |
Ex. Navne: |
|
|||||||
Leveret: |
12/5-1966. |
Sidste tur: |
|
|
||||||||
Indsat: |
18/5-1966. |
Salgsår: |
1981. |
|
||||||||
Rederi: Mols
Linien A/S. |
||||||||||||
Skibets videre
historie: |
||||||||||||
1966: |
I fart 18/6 Sjællands Odde – Ebeltoft. |
|||||||||||
1970: |
Ramt af maskinrumsbrand 31/8. Samtlige passager evakueret. |
|||||||||||
1974: |
Omdøbt 25/7 til ”Mette Mo” |
|||||||||||
1975: |
Oplagt i Aarhus indtil foråret 1976. |
|||||||||||
1977: |
Omdøbt til ”Dana Gloria” |
|||||||||||
1977: |
Solgt 25/8 til Mols Liniens moderselskab DFDS A/S. |
|||||||||||
1977: |
Omdøbt 19/9 til ”Dana Gloria”. |
|||||||||||
1977: |
Udchartret 23/11 til Maritime Charter-Touristich GmbH, Emden, Tyskland. Skulle have været i fart Emden - Delfzijl. Under forsejling til chartreren fik kaptajnen ordrer på at sejle tilbage til Aarhus, eftersom det tyske rederis andet fartøj var blevet arresteret. |
|||||||||||
1977: |
Chartret af Mols Linien i perioden 12/12 til 13/12. I fart Sjællands Odde – Ebeltoft. Derefter oplagt. |
|||||||||||
1978: |
I charter til SF Line (”Âlandsfârjan”) i perioden 17/5 til 13/8. I fart Mariehamn – Kappelskär. |
|||||||||||
1979: |
I charter til SF Line (”Âlandsfârjan”) i perioden 15/6 til 21/8. I fart Mariehamn – Kappelskär. Havde i charter perioden artist navnet ”Kapella”. Derefter oplagt. |
|||||||||||
1980: |
I charter til AB Norrtälje (Telje Line) i perioden 27/4 til 9/7. I fart Norrtälje – Mariehamn. |
|||||||||||
1980: |
Rederiet i konkurs 9/7, så færgen returnerede til København for videre oplægning. |
|||||||||||
1980: |
I charter til Nordisk Færgefart i perioden 7/9 til 28/12. I fart Fåborg – Gelting. |
|||||||||||
1980: |
Oplagt 30/12 til 29/1 1981 ved Aarhus Flydedok A/S, samtidig renoveres færgen indvendig. |
|||||||||||
1981: |
Solgt 29/1 til Jadranska Linijska Plovidba (Jadrolinija), Rijeka, jugoslavien. Nyt navn: ”Balkanija”. I fart Zadar/Split – Ancona. |
|||||||||||
1992: |
Överført til Javno Poduce Jadro-Linja, Rijeka,
Kroatien. Omdøbt til ”Istra”. |
"Mette Mols" Foto: Postkort. |
"Mette Mols" i Ebeltoft Foto: Postkort. |
"Mette Mols" i Ebeltoft Foto: Postkort. |
"Mikkel Mols" & "Mette Mols" i Ebeltoft Foto: Postkort. |
"Mette Mo" oplagt i Aarhus Foto: Gert Pedersen. |
"Mette Mo" oplagt i Aarhus Foto: J-B Jensen. |
"Dana Gloria" i Gelting. Foto: Postkort. |
"Balkanija" Foto: Jan Vinther Christensen. |
"Istra" i Split 6/6-2008 Foto: Svend Raether. |
"Istra" Foto: Jan Vinther Christensen. |
"Istra" Foto: Max Fazio`s arkiv. |
"Istra" Foto: Jan Vinther Christensen. |