M/F.

”Mette Mols”.

Hjemsted:

Ebeltoft.

Kaldesignal:

OZPC.

Byggeår:

1966.

Byggested:

Aalborg Værft A/S.

Byggenr:

164.

Antal passagerer:

800.

Køl lagt:

12/6-1965.

Antal køretøjer:

135 personbiler.

Søsat:

19/10-1965.

Antal jernbanevogne:

0.

Længde:

92,66 m.

Brt:

2.445.

Hovedmaskine:

4 stk.  B&W  1226-MTBF-40V.

Bredde:

16,86 m.

Netto:

986.

HK:

9.600.

KW:

 

Dybde:

4,17 m.

Tdw:      869.

Fart i knob:

19,5.

Prøvetur:

4/4-1966.

Periode i fart:

1966 – 1975.

Ex. Navne:

 

Leveret:

12/5-1966.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

18/5-1966.

Salgsår:

1981.

 

Rederi: Mols Linien A/S.                                                                                                   IMO-nummer: 6525143.

Skibets videre historie:

1966:

I fart 18/6  Sjællands Odde – Ebeltoft.

1970:

Ramt af maskinrumsbrand 31/8. Samtlige passager evakueret.

1974:

Omdøbt 25/7 til ”Mette Mo”

1975:

Oplagt i Aarhus indtil foråret 1976.

1977:

Omdøbt til ”Dana Gloria”

1977:

Solgt 25/8 til Mols Liniens moderselskab DFDS A/S.

1977:

Omdøbt 19/9 til ”Dana Gloria”.

1977:

Udchartret 23/11 til Maritime Charter-Touristich GmbH, Emden, Tyskland. Skulle have været i fart Emden - Delfzijl. Under forsejling til chartreren fik kaptajnen ordrer på at sejle tilbage til Aarhus, eftersom det tyske rederis andet fartøj var blevet arresteret.

1977:

Chartret af Mols Linien i  perioden 12/12 til 13/12. I fart Sjællands Odde – Ebeltoft.  Derefter oplagt.

1978:

I charter til SF Line (”Âlandsfârjan”) i perioden 17/5 til 13/8. I fart Mariehamn – Kappelskär.

1979:

I charter til SF Line (”Âlandsfârjan”) i perioden 15/6 til 21/8.  I fart Mariehamn – Kappelskär. Havde i charter perioden artist navnet ”Kapella”. Derefter oplagt.

1980:

I charter til AB Norrtälje (Telje Line) i perioden 27/4 til 9/7. I fart Norrtälje – Mariehamn.

1980:

Rederiet i konkurs 9/7, så færgen returnerede til København for videre oplægning.

1980:

I charter til Nordisk Færgefart i perioden 7/9 til 28/12. I fart Fåborg – Gelting.

1980:

Oplagt 30/12 til 29/1 1981 ved Aarhus Flydedok A/S, samtidig renoveres færgen indvendig.

1981:

Solgt 29/1 til Jadranska Linijska Plovidba (Jadrolinija), Rijeka, jugoslavien. Nyt navn: ”Balkanija”. I fart Zadar/Split – Ancona.

1992:
2010:

Överført til Javno Poduce Jadro-Linja, Rijeka, Kroatien. Omdøbt til ”Istra”.
Solgt /5 til ophugning i Aliaga, Tyrkiet.



"Mette Mols"
Foto: Postkort.

"Mette Mols" i Ebeltoft
Foto: Postkort.

"Mikkel Mols" & "Mette Mols" i Ebeltoft
Foto: Postkort.

"Mette Mo" oplagt i Aarhus
Foto: Gert Pedersen.

"Mette Mo" oplagt i Aarhus
Foto: J-B Jensen.

"Dana Gloria" i Gelting.
Foto: Postkort.

"Balkanija"
Foto: Jan Vinther Christensen.

"Istra" i Split 6/6-2008
Foto: Svend Raether.

"Istra"
Foto: Jan Vinther Christensen.

"Istra"
Foto: Max Fazios arkiv.

"Istra"
Foto: Jan Vinther Christensen.

 Tilbage til Mols Linien
Tilbage til Fåborg_Gelting