M/S.

”Mads Mols”.

Hjemsted:

Nassau.

Kaldesignal:

 

Byggeår:

1972.

Byggested:

Ankerløkken Verft, Florø, Norge.

Byggenr:

90.

Antal passagerer:

12.

Køl lagt:

 

Antal køretøjer:

45 lastvogns enheder.

Søsat:

 

Antal jernbanevogne:

0.

Længde:

109,51 m.

Brt:

1.577,90.

Hovedmaskine:

2 stk. S.E.M.T. Pielstick 8PC2L.

Bredde:

20,43 m.

Netto:

549,33.

HK:

8.000.

KW:

 

Dybde:

4,90 m.

Tdw:      2.020.

Fart i knob:

17,5.

Prøvetur:

 

Periode i fart:

 1987 - 1989.

Ex. Navne:

Ex. ”Anu”. Ex. ”Norcliff”. Ex. ”Anu”. Ex. ”Lune Bridge”. Ex. ”Lady Catherin”. Ex. ”Lakespan Ontario”. Ex. ”Merchant Trader”

Leveret:

/9-1972.

Sidste tur:

 17/3-1989.

 

Indsat:

 

Salgsår:

 1994.

 

Rederi: Scout Shipping Co. Ltd, Nassau, Bahamas.                                                        IMO-nummer: 7226952.

Skibets videre historie:

1972.

Leveret /9 under navnet ”Anu” til Alander Frachtsciff GmbH, Hamburg, Tyskland.

1972:

Udchartret /9 til Avomeri Line Oy, Helsingfors, Finland. I fart Stockholm - Helsingfors.

1973:

Udchartret 5/2 til 12/6 til North Sea Feries Rozenburg. Omdøbt till Norcliff. I fart Rotterdam - Hull.

1973:

Omdøbt til ”Anu”. I charterfart 13/6 til 1979 på flere ruter.

1979:

Udchartret indtil 1980 til Tor Line. I fart Gøteborg - Immingham.

1980:

Solgt /6 til Tejo Leasing Ltd, Sark, England. Udchartret til British Railways. I fart Fishguard - Rosslare.

1980:

Solgt /9 til Javelin Shipping Co Ltd, Jersey. Omdøbt til ”Lune Bridge”.

1980:

Udchartret /10 til 13/12 til Sealink U.K. Ltd (British Railways). I fart Belfast - Heysham.

1980:

Omdøbt 18/12 til “Lady Catherin”.

1980:

Udchartret 18/12 til /8 1981 til B+I Line. I fart Dublin - Holyhead.

1981:

Udchartret 6/8 til /2 1982 til Lakespan Marine Inc Oshawa, Ontario, Canada. Omdøbt til ”Lakespan Ontario”. I fart Oshawa - Oswega.

1982:

Indkaldt /2 til 1985 til Royal Fleet Auxiliary (Ministry Of Defence) London, Omdøbt til ”Sir Lamorak” (L3532) Indsat som materiel og troppetransportskib under Falklandskrigen.

1985:

Solgt /1 til Cenargo Navigation Ltd, Douglas, Isle Of Man. Omdøbt til “Merchant Trader”.

1987:

Solgt til Scout Shipping Co Ltd, Nassau, Bahamas. (Manager: Bahamadifko LXII, København).

1987:

Udchartret til Mols-Linien, Ebeltoft. Omdøbt til ”Mads Mols”. I fart Sjællands Odde - Ebeltoft.

1989:

Sejler sidste tur 17/3.

1989:

Uchartret til Mainland Market Deliveries, England. Omdøbt til “Pride of Portsmouth”. I fart Portsmouth - Kanal øerne.

1992:

Udchartret til Commodore Ship Management. Ltd, Nassau, Bahamas. Navn og fart uændret.

1992:

Udchartret til Commodore Ferries Ltd, Guernsey, Omdøbt til “Norman Commodore” I fart Guernsey - Jersey.

1993:

På rejse 11/12 udbrød der brand ombord. Brander forårsagede ikke de store skader på skibet. Bugseret til Rotterdam, siden Newcastle for reparation.

1994:

Solgt 25/3 til Clare Business Ltd, Nassau, Bahamas. (Mangers Goliath Shipping co Ltd.) I fart Guernsey - Jersey.

1995:

Solgt 18/12 til Rederi Ab Lillgård, Mariehamn, Finland. Omdøbt til ”Fjärdvägen”. I fart Långnäs - Nådendal.



"Anu"
Foto: Pieter Inpijns arkiv.

"Mads Mols"
Foto: Arkivbillede.

"Pride of Portsmout"
Foto: Arkivbillede.

"Pride of Portsmout"
Foto: Pieter Inpijns arkiv.
 
"Fjärdvägen"
Foto: Susanne Stenius.

Tilbage til Mols Linien