M |
”Langeland
III”. |
Hjemsted: |
Bagenkop. |
Kaldesignal: |
OXYR. |
||||||||
Byggeår: |
1989. |
Byggested: |
Svendborg Værft A/S, Danmark. |
||||||||||
Byggenr: |
189. |
Antal
passagerer: |
1.080. |
||||||||||
Køl lagt: |
|
Antal køretøjer: |
140 personbiler. |
||||||||||
Søsat: |
10/10-1988. |
Antal
jernbanevogne |
0. |
||||||||||
Længde: |
91,80 m. |
BT: |
6.721. |
Hovedmaskine: |
2
stk. MAK 6M453C |
||||||||
Bredde: |
18,00 m. |
NT: |
2.016. |
HK: |
5.440. |
KW: |
|
||||||
Dybde: |
3,80 m. |
Tdw: |
800. |
Fart i knob: |
15,7. |
||||||||
Prøvetur: |
|
Periode i
fart: |
1989 - 1998. |
Ex. Navne: |
|
||||||||
Leveret: |
31/3-1989. |
Sidste tur: |
30/12-1998. |
|
|||||||||
Indsat: |
5/4-1989. |
Salgsår: |
1998. |
|
|||||||||
Rederi: LKL
I/S af 14/2 1987. Korr. Reder Langeland-Kiel, Bagenkop. |
|||||||||||||
Skibets videre
historie: |
|||||||||||||
1989: |
I fart 5/4 Bagenkop – Kiel. |
||||||||||||
1996: |
Får maskinhavari 12/8 og må tages ud af fart i to uger. Repareret ved Krupp-MAK, Kiel. |
||||||||||||
1997: |
Solgt 1/2 til Nordisk Færgefart A/S, Fåborg. Udchartret til Langeland-Kiel Linien A/S, Bagenkop. Fart uændret. |
||||||||||||
1997: |
Registeret /9 under Faaborg-Gelting-Linien A/S, Faaborg. |
||||||||||||
1998: |
Solgt til Javno Poduzece Jadrolinija P.O., Rijeka, Kroatien med overtagelse 1999. |
||||||||||||
1998: |
Sejler sidste tur 30/12. |
||||||||||||
1999: |
Efter dokning /1 i Svendborg blev færgen overtaget af de nye ejere og omdøbt til ”Petar Hektorovic”. |
||||||||||||
1999: |
Afsejler fra Svendborg 6/1 mod Kroatien. |
||||||||||||
1999: |
I fart Split - Stari Grad / Split - Vis. |
"Langeland III" Foto: Postkort. |
"Langeland III" i Kiel Foto: Søren Lund Hviid. |
"Langeland III" Foto: Arkivbillede. |
"Langeland III" i Bagenkop 7/7-1998 Foto: Bernt Skjøtt. |
"Langeland III" i Kiel 7/7-1998 Foto: Bernt Skjøtt. |
"Petar Hektorovic" Foto: Jan Vinther Christensen. |
"Petar Hektorovic" i Vis 24/9-2017 Foto: Christian Liljedahl. |