M |
”Langeland
To”. |
Hjemsted: |
Bagenkop. |
Kaldesignal: |
OXUF. |
||||||||
Byggeår: |
1977. |
Byggested: |
Combiship
B.V, Hoogezand, Holland. |
||||||||||
Byggenr: |
128. |
Antal
passagerer: |
600. |
||||||||||
Køl lagt: |
|
Antal køretøjer: |
82 personbiler eller 12 lastvognstog. |
||||||||||
Søsat: |
8/4-1977. |
Antal
jernbanevogne |
0. |
||||||||||
Længde: |
70,01 m. |
Brt: |
1.500,461. |
Hovedmaskine: |
2 stk. MaK 6M452AK. |
||||||||
Bredde: |
16,24 m. |
Netto: |
506. |
HK: |
3.550. |
KW: |
|
||||||
Dybde: |
3,81 m. |
Tdw: |
622. |
Fart i knob: |
15,5. |
||||||||
Prøvetur: |
|
Periode i
fart: |
1977 - 1989. |
Ex. Navne: |
|
||||||||
Leveret: |
5/7-1977. |
Sidste tur: |
5/4-1989. |
|
|||||||||
Indsat: |
7/7-1977. |
Salgsår: |
1989. |
|
|||||||||
Rederi:
Langeland-Kiel Linien I/S, Rudkøbing. |
|||||||||||||
Skibets videre
historie: |
|||||||||||||
1977: |
I fart 7/7 Bagenkop – Kiel. |
||||||||||||
1978: |
Omdøbt /4 til ”Langeland II”. |
||||||||||||
1988: |
Solgt /5 til Emeraude Ferries, St Malo, Frankrig. |
||||||||||||
1989: |
Sejler sidste tur 5/4. |
||||||||||||
1989: |
Leveret 15/4 til de nye ejere i Svendborg. Omdøbt til ”Solidor II”. I fart St Malo – Jersey. |
||||||||||||
1994: |
Omdøbt til ”Solidor 2” |
||||||||||||
1994: |
I charter fra /7 til /10 til Rainbow Lines Piræus, Grækenland. I fart Otranto – Igoumenitsa – Albanien. |
||||||||||||
1995: |
I fart 13/3 St Malo - St Helier (Jersey) Fik fejl på bovporten på første tur, den nægtede at åbne. Fejlen udbedret i løbet af nogle dage. |
||||||||||||
1996: |
Oplagt /6 i St Malo, Frankrig. |
||||||||||||
1998: |
I fart 4/3 til 11/3 St Malo – Jersey. |
||||||||||||
1998: |
Udchartret /10 til Fast Ferries, Buenos Aires, Argentina. I fart Buenos
Aires - Colonia. |
||||||||||||
2001: |
Efter uoverensstemmelser /11 om charteren, blev færgen leveret tilbage til Emeraude. Oplagt i Buenos Aires med salg for øje. |
"Langeland II" Foto: Postkort. |
"Langeland II" Foto: Postkort. |
"Solidor II" Foto: J-B Jensen. |
"Solidor II" Foto: Postkort. |