M/F.

”Langeland To”.

Hjemsted:

Bagenkop.

Kaldesignal:

OXUF.

Byggeår:

1977.

Byggested:

Combiship B.V, Hoogezand, Holland.

Byggenr:

128.

Antal passagerer:

600.

Køl lagt:

 

Antal køretøjer:

82 personbiler eller 12 lastvognstog.

Søsat:

8/4-1977.

Antal jernbanevogne:

0.

Længde:

70,01 m.

Brt:

1.500,461.

Hovedmaskine:

2 stk. MaK 6M452AK.

Bredde:

16,24 m.

Netto:

506.

HK:

3.550.

KW:

  2.612.

Dybde:

3,81 m.

Tdw:

    622.

Fart i knob:

15,5.

Prøvetur:

 

Periode i fart:

1977 - 1989.

Ex. Navne:

 

Leveret:

5/7-1977.

Sidste tur:

5/4-1989.

 

Indsat:

7/7-1977.

Salgsår:

1989.

 

Rederi: Langeland-Kiel Linien I/S, Rudkøbing.                                                               IMO-nummer: 7618246.

Skibets videre historie:

1977:

I fart 7/7 Bagenkop – Kiel.

1978:

Omdøbt /4 til ”Langeland II”.

1988:

Solgt /5 til Emeraude Ferries, St Malo, Frankrig.

1989:

Sejler sidste tur 5/4.

1989:

Leveret 15/4 til de nye ejere i Svendborg. Omdøbt til ”Solidor II”. I fart St Malo – Jersey.

1994:

Omdøbt til ”Solidor 2”

1994:

I charter fra /7 til /10 til Rainbow Lines Piræus, Grækenland. I fart Otranto – Igoumenitsa – Albanien.

1995:

I fart 13/3 St Malo - St Helier (Jersey) Fik fejl på bovporten på første tur, den nægtede at åbne. Fejlen udbedret i løbet af nogle dage.

1996:

Oplagt /6 i St Malo, Frankrig.

1998:

I fart 4/3 til 11/3 St Malo – Jersey.

1998:

Udchartret /10 til Fast Ferries, Buenos Aires, Argentina. I fart Buenos Aires - Colonia.

2001:

Efter uoverensstemmelser /11 om charteren, blev færgen leveret tilbage til Emeraude. Oplagt i Buenos Aires med salg for øje.



"Langeland II"
Foto: Postkort.

"Langeland II"
Foto: Postkort.

"Solidor II"
Foto: J-B Jensen.

"Solidor II"
Foto: Postkort.

Tilbage til Langeland-Kiel