M |
”Apollo”. |
Hjemsted: |
Slite. |
Kaldesignal: |
SEWD. |
||||||||
Byggeår: |
1970. |
Byggested: |
Jos L Meyer Werft, Papenburg-Ems, Vesttyskland. |
||||||||||
Byggenr: |
560. |
Antal
passagerer: |
1.200. |
||||||||||
Køl lagt: |
|
Antal køretøjer: |
260 personbiler eller 26 lastvognstog. |
||||||||||
Søsat: |
19/12-1969. |
Antal
jernbanevogne |
0. |
||||||||||
Længde: |
108,07 m. |
Brt: |
4.238. |
Hovedmaskine: |
2 stk.12-cyl
Deutz SBV 12M 350. |
||||||||
Bredde: |
17,20 m. |
Netto: |
2.126. |
HK: |
8.000. |
KW: |
|
||||||
Dybde: |
4,60 m. |
Tdw: |
1.100. |
Fart i knob: |
18,5. |
||||||||
Prøvetur: |
|
Periode i
fart: |
1970 - 1976. |
Ex. Navne: |
|
||||||||
Leveret: |
29/4-1970. |
Sidste tur: |
|
|
|||||||||
Indsat: |
5/2-1970. |
Salgsår: |
1976. |
|
|||||||||
Rederi: Ab Slite/Rederi Ab Volo, Slite, Sverige. |
|||||||||||||
Skibets videre
historie: |
|||||||||||||
1970: |
Indsat 2/5 i Viking Lines trafik mellem Kapellskär - Mariehamn - Nådendal. |
||||||||||||
1975: |
Farten ændret til Stockholm-Mariehamn. |
||||||||||||
1976: |
Solgt /3 til Olau Line A/S Ribe, Danmark. Omdøbt til ”Olau Kent”. I fart på ruten Sherness - Vlissingen. |
||||||||||||
1980: |
Solgt /11 på tvangsaktion til Sparekassen SDS København,
som videre sælger færgen til Nordisk Færgefart A/S, Faaborg. Omdøbt
til ”Gelting Nord”. I fart Faaborg - Gelting. |
||||||||||||
1982: |
I fart 1/5 til /1 1984 Hundested - Sandefjord. |
||||||||||||
1984: |
Ruten nedlægges /4 og færgen bliver udchartret til Brittany Ferries, hvor den omdøbes til ”Benodet”. Indsat på ruten Plymoth - Roscoff. Overført til Nordisk Færgefarts datterselskab i Nassau, Bahamas. |
||||||||||||
1985: |
Udchartret til Channel Island Ferries, hvor den omdøbes til ”Corbiêre” og sættes i fart på ruten Poole - Cherbourg. |
||||||||||||
1990: |
Solgt til Eckerôlinjes datterselskab på Isle of Man men opperatør blev Commercial Centre Inreko, Tallin, Estland. Indsættes på ruten Helsingfors - Tallin. Havde en overgang artistnavnet ”Linda 1” og var i fart for forskellige Etniske rederier, bl.a. Estonian New Line, Tallink og senere Eestin Linjat. |
||||||||||||
1995: |
Færgen får igen sit oprindelige navn ”Apollo”. Senere samme år overføres den til Finske fartøjsregister og får hjemmehavn i Eckerô. Forsat i fart mellem Helsingfors - Tallin. |
||||||||||||
1997: |
Oplagt i Mariehamn. |
||||||||||||
1998: |
Udchartret som beboelses skib, i Viborg, Rusland. |
||||||||||||
1999: |
Chartret 1/3 til 30/6 af Nordisk færgefart. I fart: Bagenkop-Kiel. |
||||||||||||
1999: |
Da det toldfrie salg mellem EU landene ophører 30/6, nedlægges ruten og færgen returnerer til Mariehamn på Åland, hvor den lægges op. |
||||||||||||
2000: |
Solgt
26/1til Labrador Marine Inc., St
John, New Found land, Canada. |
||||||||||||
2000: |
Afsejler 2/2 fra Mariehamn mod Canada. |
||||||||||||
2000: |
Ankommer
18/2 St John, New Found
land, Canada. |
||||||||||||
2000: |
I fart 1/5 for Woodward Group mellem
St Barbe - Blanc Sablon. |
Alle billeder venligst udlånt af Micke Asklander.
"Apollo" Foto: Micke Asklanders arkiv |
"Olau Kent" Foto: Fotoflite/Andreas Wörtelers arkiv |
"Gelting Nord" Foto: Frank Heine |
"Benodet" Foto: Fotoflite |
"Corbiére" Foto: Marko Hänninen |
"Apollo" Foto: Marko Hänninen |
"Apollo" Foto: Søren Lund Hviid |
"Apollo" Foto: Roger Bacon |