M/F.

”Apollo”.

Hjemsted:

Slite.

Kaldesignal:

SEWD.

Byggeår:

1970.

Byggested:

Jos L Meyer Werft, Papenburg-Ems, Vesttyskland.

Byggenr:

560.

Antal passagerer:

1.200.

Køl lagt:

 

Antal køretøjer:

260 personbiler eller 26 lastvognstog.

Søsat:

19/12-1969.

Antal jernbanevogne:

0.

Længde:

108,07 m.

Brt:

4.238.

Hovedmaskine:

2 stk.12-cyl Deutz SBV 12M 350.

Bredde:

17,20 m.

Netto:

2.126.

HK:

8.000.

KW:

 

Dybde:

4,60 m.

Tdw:

     1.100.

Fart i knob:

18,5.

Prøvetur:

 

Periode i fart:

1970 - 1976.

Ex. Navne:

 

Leveret:

29/4-1970.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

5/2-1970.

Salgsår:

1976.

 

Rederi: Ab Slite/Rederi Ab Volo, Slite, Sverige.                                                              IMO-nummer: 7006314.

Skibets videre historie:

1970:

Indsat 2/5 i Viking Lines trafik mellem Kapellskär - Mariehamn - Nådendal.

1975:

Farten ændret til Stockholm-Mariehamn.

1976:

Solgt /3 til Olau Line A/S Ribe, Danmark. Omdøbt til ”Olau Kent”.  I fart på ruten Sherness - Vlissingen.

1980:

1981:

Solgt /11 på tvangsaktion til Sparekassen SDS København, som videre sælger færgen til Nordisk Færgefart A/S, Faaborg. Omdøbt til ”Gelting Nord”. I fart Faaborg - Gelting.
Nyt hovedmaskineri installeret. 2 stk. MAN/B&W type: 9L 32/36 på i alt 8.000 hk.

1982:

I fart 1/5 til /1 1984 Hundested - Sandefjord.

1984:

Ruten nedlægges /4 og færgen bliver udchartret til Brittany Ferries, hvor den omdøbes til ”Benodet”. Indsat på ruten Plymoth - Roscoff. Overført til Nordisk Færgefarts datterselskab i Nassau, Bahamas.

1985:

Udchartret til Channel Island Ferries, hvor den omdøbes til ”Corbiêre” og sættes i fart på ruten Poole - Cherbourg.

1990:

Solgt til Eckerôlinjes datterselskab på Isle of Man men opperatør blev Commercial Centre Inreko, Tallin, Estland. Indsættes på ruten Helsingfors - Tallin. Havde en overgang artistnavnet ”Linda 1” og var i fart for forskellige Etniske rederier, bl.a. Estonian New Line, Tallink og senere Eestin Linjat.

1995:

Færgen får igen sit oprindelige navn ”Apollo”. Senere samme år overføres den til Finske fartøjsregister og får hjemmehavn i Eckerô. Forsat i fart mellem Helsingfors - Tallin.

1997:

Oplagt i Mariehamn.

1998:

Udchartret som beboelses skib, i Viborg, Rusland.

1999:

Chartret 1/3 til 30/6 af Nordisk færgefart. I fart: Bagenkop-Kiel.

1999:

Da det toldfrie salg mellem EU landene ophører 30/6, nedlægges ruten og færgen returnerer til Mariehamn på Åland, hvor den lægges op.

2000:

Solgt 26/1til Labrador Marine Inc., St John, New Found land, Canada.

2000:

Afsejler 2/2 fra Mariehamn mod Canada.

2000:

Ankommer 18/2 St John, New Found land, Canada.

2000:

I fart 1/5 for Woodward Group mellem St Barbe - Blanc Sablon.

Alle billeder venligst udlånt af Micke Asklander.


"Apollo"
Foto: Fra Micke Asklanders arkiv

"Olau Kent"
Foto: Fotoflite. Fra Andreas Wörtelers arkiv 

"Gelting Nord"
Foto: Frank Heine

"Benodet"
Foto: Fotoflite

"Corbiére"
Foto: Marko Hänninen

"Apollo"
Foto: Marko Hänninen

"Apollo"
Foto: Søren Lund Hviid

"Apollo"
Foto: Roger Bacon

Tilbage til Fåborg-Gelting
Tilbage til Langeland-Kiel