S/S. |
”Odin”. |
Hjemsted: |
Korsør. |
Kaldesignal: |
NRHV/OXOS. |
|||||||
Byggeår: |
1910. |
Byggested: |
Burmeister & Wains
Skibsværft, København, Danmark |
|||||||||
Byggenr: |
271. |
Antal passagerer: |
1.200. |
|||||||||
Køl lagt: |
|
Antal køretøjer: |
|
|||||||||
Søsat: |
/1-1910. |
Antal jernbanevogne: |
Ca. 20 godsvogne.
Sporlængde: 143 m. |
|||||||||
Længde: |
88,90 m. |
Brt: |
1.510. |
Hovedmaskine: |
1 stk. 3 cyl.
dampmaskine. |
|||||||
Bredde: |
17,70 m. |
Nrt: |
593. |
HK: |
1.850 ihk. |
KW: |
|
|||||
Dybgang: |
3,65 m. |
Tdw: |
|
Fart i knob: |
13,0. |
|||||||
Prøvetur: |
19/2-1910. |
Periode i fart: |
1910 – 1947. |
Ex. Navne: |
|
|||||||
Leveret: |
21/2-1910. |
Sidste tur: |
|
|
||||||||
Indsat: |
|
Ophugget: |
1948. |
|
||||||||
Rederi:
Danske Statsbaner, København.
IMO-nummer: 5607889. |
||||||||||||
Skibets videre historie: |
||||||||||||
1910: |
I fart Korsør – Nyborg. |
|||||||||||
1926: |
Ombygget, således at
sporerne på vogndækket kom til at løbe parallelt i agterenden til 4
faste stoppuffere. Der foruden blev overbygningen ændret. Tonnage efter
ombygning: 1.89,59 brt., 626 nrt. |
|||||||||||
1933: |
I perioden frem til 1940
afløste færgen flere gange på ruten København – Malmø. |
|||||||||||
1940: |
Minesprængt 17/4 i
Storebælt, lettere beskadiget. |
|||||||||||
1947: |
Udrangeret og solgt til
Petersen & Albeck, København for ophugning. |
|||||||||||
1948: |
Ophugget. |
"Odin" Foto: Widar Krogstad´s arkiv. |