M/F.

”Dronning Ingrid”.

Hjemsted:

Korsør.

Kaldesignal:

OXUA.

Byggeår:

1951.

Byggested:

Helsingør Skibsværft og Maskinbyggeri, Danmark.

Byggenr:

302.

Antal passagerer:

1.500.

Køl lagt:

 

Antal køretøjer:

110 personbiler.

Søsat:

24/11-1950.

Antal jernbanevogne:

30 godsvogne.

Længde:

110,40 m.

Brt:

3.046,03.

Hovedmaskine:

2 stk. HSM/B&W 650-VF-90.

Bredde:

17,70 m

Netto:

1.315.

HK:

5.450.

KW:

 

Dybgang:

4,00 m.

Tdw:     938.

Fart i knob:

17,0.

Prøvetur:

14/4-1951.

Periode i fart:

1951 - 1982.

Ex. Navne:

 

Leveret:

17/4-1951.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

17/4-1951.

Salgsår:

2002.

 

Rederi: Danske Statsbaner, København.                                                                         IMO-nummer: 5093959.

Skibets videre historie:

1951:

I fart fra 17/4 på ruten Korsør-Nyborg.

1953:

Ombygget på Helsingør Skibsværft.

1979:

Da navnet ”Dronning Ingrid” fra 6/8 skulle anvendes til den første af de store nye IC færger, blev færgen omdøbt til ”Sjælland”. Færgen sejlede oprindeligt på Korsør-Nyborg overfarten, men i 1953 blev den ombygget , således at den også kunne sejle på Gedser-Grossenbrode overfarten. Forskibet blev bygget højere og lukket, og i agterstavnen blev der indsat en bred hækport, så der også kunne rangeres tog ind og ud over agterenden, hvilket der var behov for i Grossenbrode I de følgende år sejlede færgen både på Østersøen og Storebælt, og efter åbningen af automobil overfarten mellem Halsskov og Knudshoved (1957) benyttedes færgen også der.

1982:

Lagt op i Halsskov.

1984:

Slæbt til kajplads 114 i København 1/11. Udlejet til Danmarks Radio som studie for optagelse af ungdomsprogrammer

1986:

Afleveret til DSB 10/1, senere slæbt til Helsingør for videre oplægning.

1988:

Dokket og istandsat på Helsingør Skibsværft.

1988:

Bugseret til kajplads 114 i København /5.

1988:

Åbnet 15/6 som museums og restaurationsfærge.

2002:  

2004:



2015:

2016:

Solgt /4 til Eagle Chatering of Gibraltar. Meningen var, at selskabet ville etablere en restaurationsvirksomhed i byen Chatham. Omdøbt til ”Selandia”. D. 2/5 blev færgen slæbt fra København. Den endte dog ikke i Chatham, men ved en oplægger kaj i Tilbury Docks ved Themsens udmunding.
Efter års oplægning og kuldsejlede planer om en tilværelse i Chatham, slæbes færgen, sidst på året, til byen Barrow in Furness, der ligger i Cumbria ud mod det irske hav. Her er den nu indrettet som restaurant & natklub. Færgens officielle navn: "Princess Selandia" (Dog med navnet "Sjælland" malet på skibssiden).
Solgt til Orla Rasmussen (JATOB), Frederikshavn, hvortil færgen ankom i slæb 23/7. Skibsbevaringsfonden vil syne færgen med henblik på bevaring. Får man ikke held med de planer, bliver den gamle Storbæltsfærge sandsynligvis ophugget.
Alle planer om bevaring opgivet, og dermed endte den gamle Storebæltsfærge som skrot.



"Dronning Ingrid" før ombygningen i 1953
Foto: Postkort.

"Dronning Ingrid" i Halsskov 4/4-1958
Foto: Svend Raether,

"Dronning Ingrid" i Korsør
Foto: Postkort.

"Dronning Ingrid" i Nyborg
Foto: Postkort.

Færgerne "Nyborg", "Dronning Ingrid" og "Fyn" i Korsør
Foto: Postkort.

"Sjælland" oplagt i Helsingør 1987
Foto: Postkort.

"Sjælland" i København /4-1994
Foto: Bernt Skjøtt.

"Sjælland" i København 8/7-2001
Foto: Bernt Skjøtt.
De sørgelige rester af "Dronning Sjælland". Frederikshavn 16/5-2016
Foto: Bernt Skjøtt"

Tilbage til Korsør-Nyborg