M |
”Dronning
Ingrid”. |
Hjemsted: |
Korsør. |
Kaldesignal: |
OXUA. |
|||||||
Byggeår: |
1951. |
Byggested: |
Helsingør Skibsværft og Maskinbyggeri, Danmark. |
|||||||||
Byggenr: |
302. |
Antal
passagerer: |
1.500. |
|||||||||
Køl lagt: |
|
Antal køretøjer: |
110 personbiler. |
|||||||||
Søsat: |
24/11-1950. |
Antal
jernbanevogne |
30 godsvogne. |
|||||||||
Længde: |
110,40 m. |
Brt: |
3.046,03. |
Hovedmaskine: |
2 stk. HSM/B&W
650-VF-90 |
|||||||
Bredde: |
17,70 m |
Netto: |
1.315. |
HK: |
5.450. |
KW: |
|
|||||
Dybgang: |
4,00 m. |
Tdw: 938. |
Fart i knob: |
17,0. |
||||||||
Prøvetur: |
14/4-1951. |
Periode i
fart: |
1951 - 1982. |
Ex. Navne: |
|
|||||||
Leveret: |
17/4-1951. |
Sidste tur: |
|
|
||||||||
Indsat: |
17/4-1951. |
Salgsår: |
2002. |
|
||||||||
Rederi: Danske
Statsbaner, København. |
||||||||||||
Skibets videre
historie: |
||||||||||||
1951: |
I fart fra 17/4 på ruten Korsør-Nyborg. |
|||||||||||
1953: |
Ombygget på Helsingør Skibsværft. |
|||||||||||
1979: |
Da navnet ”Dronning Ingrid” fra 6/8 skulle anvendes til den første af de store nye IC færger, blev færgen omdøbt til ”Sjælland”. Færgen sejlede oprindeligt på Korsør-Nyborg overfarten, men i 1953 blev den ombygget , således at den også kunne sejle på Gedser-Grossenbrode overfarten. Forskibet blev bygget højere og lukket, og i agterstavnen blev der indsat en bred hækport, så der også kunne rangeres tog ind og ud over agterenden, hvilket der var behov for i Grossenbrode I de følgende år sejlede færgen både på Østersøen og Storebælt, og efter åbningen af automobil overfarten mellem Halsskov og Knudshoved (1957) benyttedes færgen også der. |
|||||||||||
1982: |
Lagt op i
Halsskov. |
|||||||||||
1984: |
Slæbt til kajplads 114 i København 1/11. Udlejet til Danmarks Radio som studie for optagelse af ungdomsprogrammer |
|||||||||||
1986: |
Afleveret til DSB 10/1, senere slæbt til Helsingør for videre oplægning. |
|||||||||||
1988: |
Dokket og istandsat på Helsingør Skibsværft. |
|||||||||||
1988: |
Bugseret til kajplads 114 i København /5. |
|||||||||||
1988: |
Åbnet 15/6 som museums og restaurationsfærge. |
|||||||||||
2002: |
Solgt /4 til Eagle Chatering of Gibraltar. Meningen
var, at selskabet ville etablere en restaurationsvirksomhed i byen Chatham.
Omdøbt
til ”Selandia”. D. 2/5 blev færgen slæbt fra København. Den endte
dog ikke i Chatham, men ved en oplægger kaj i Tilbury Docks ved Themsens
udmunding. |
"Dronning Ingrid" før ombygningen i 1953 Foto: Postkort. |
"Dronning Ingrid" i Halsskov 4/4-1958 Foto: Svend Raether, |
"Dronning Ingrid" i Korsør Foto: Postkort. |
"Dronning Ingrid" i Nyborg Foto: Postkort. |
Færgerne "Nyborg", "Dronning Ingrid" og "Fyn" i Korsør Foto: Postkort. |
"Sjælland" oplagt i Helsingør 1987 Foto: Postkort. |
"Sjælland" i København /4-1994 Foto: Bernt Skjøtt. |
"Sjælland" i København 8/7-2001 Foto: Bernt Skjøtt. |
De sørgelige rester af "Dronning Sjælland".
Frederikshavn 16/5-2016 Foto: Bernt Skjøtt" |