S/S. |
”Christian IX”. |
Hjemsted: |
Korsør. |
Kaldesignal: |
NRBL/OXCS. |
|||||||
Byggeår: |
1908. |
Byggested: |
Burmeister & Wains Skibsværft, København, Danmark. |
|||||||||
Byggenr: |
267. |
Antal passagerer: |
1.200. |
|||||||||
Køl lagt: |
|
Antal køretøjer: |
|
|||||||||
Søsat: |
29/8-1908. |
Antal jernbanevogne: |
143 m. spor. |
|||||||||
Længde: |
88,90 m. |
Brt: |
1.503. |
Hovedmaskine: |
1 stk. dampmaskine. |
|||||||
Bredde: |
17,70 m. |
Nrt: |
590. |
HK: |
1.978 ihk. |
KW: |
|
|||||
Dybgang: |
3,40 m. |
Tdw: |
460 + 100. |
Fart i knob: |
15,0. |
|||||||
Prøvetur: |
|
Periode i fart: |
1908 - |
Ex. Navne: |
|
|||||||
Leveret: |
/11-1908. |
Sidste tur: |
14/3-1964. |
|
||||||||
Indsat: |
|
Salgsår: |
1964. |
|
||||||||
Rederi:
Danske Statsbaner, København.
IMO-nummer: 5507169. |
||||||||||||
Skibets videre historie: |
||||||||||||
1908: |
”Christian IX” var den første skruedampfærge på Storebæltsoverfarten, og var tillige overfartens første færge forsynet med trimtanke.. |
|||||||||||
1908: |
I fart
mellem Korsør – Nyborg. |
|||||||||||
1940: |
Minesprængt 20/4. Nødtørftigt repareret på Nakskov Skibsværft. Gennemgik senere en mere gennemgribende istandsættelse på Orlogsværftet i København. |
|||||||||||
1941: |
Genindsat /7 efter endt reparation. |
|||||||||||
1944: |
Beslaglagt 17/10 af den tyske besættelsesmagt og forsejlet til Norge. |
|||||||||||
1945: |
Fundet i Narvik og tilbage leveret til DSB 4/7 i meget nedslidt tilstand. Gennemgribende repareret på Orlogsværftet, |
|||||||||||
1946: |
Sommeren dette år blev færgen genindsat på Storebælts overfarten. |
|||||||||||
1961: |
Nedgraderet til godsfærge. |
|||||||||||
1964: |
Sejlede sidste tur på overfarten 14/3. |
|||||||||||
1964: |
Solgt 11/5 til Færgeselskabet af 1964 A/S, København. Omdøbt til ”Borgholm”. I fart mellem det svenske fastland og Öland. |
|||||||||||
1965: |
Ophugget i Ystad. |
"Christian IX" Foto: Postkort. |