M |
”Storebælt”. |
Hjemsted: |
Korsør. |
Kaldesignal: |
OYMS. |
|||||||
Byggeår: |
1939. |
Byggested: |
Helsingør Jernskibs og Maskinbyggeri, Danmark. |
|||||||||
Byggenr: |
254. |
Antal
passagerer: |
1.000. |
|||||||||
Køl lagt: |
|
Antal køretøjer: |
|
|||||||||
Søsat: |
|
Antal
jernbanevogne |
30 godsvogne. |
|||||||||
Længde: |
106,09 m. |
Brt: |
2.941,67. |
Hovedmaskine: |
2 stk. B&W 650-VF-90. |
|||||||
Bredde: |
17,70 m. |
Netto: |
1.207,99. |
HK: |
5.435. |
KW: |
|
|||||
Dybgang: |
4,00 m. |
Tdw: 775. |
Fart i knob: |
16,5. |
||||||||
Prøvetur: |
4/4-1939. |
Periode i
fart: |
1939 - 1980. |
Ex. Navne: |
|
|||||||
Leveret: |
13/4-1939. |
Sidste tur: |
|
|
||||||||
Indsat: |
/4-1939. |
Salgsår: |
1982. |
|
||||||||
Rederi: Danske
Statsbaner, København. |
||||||||||||
Skibets videre
historie: |
||||||||||||
1939: |
13/4 Afleveret 13/4 til DSB og derefter indsat på Korsør-Nyborg overfarten. På ”Storebælt” blev der i årenes løb foretaget flere små ændringer, f.eks. blev styrehuset ført helt frem på kommandobroen, og redningsbådene blev fornyede. Ud over at have sejlet på Storebæltsoverfarten har Storebælt været anvendt som godsfærge på København - Malmø ruten. |
|||||||||||
1980: |
Udrangeret, oplagt i Nyborg. |
|||||||||||
1982: |
Solgt /1
med henblik på anvendelse som pram til off-shore udstyr til
olieboreplatformene i Nordsøen. Slæbt til Aalborg d. 5/2 af
slæbebådene "Mjølner" & "Tyr". D. 1/4 var der
kun skroget tilbage af den gamle Storebæltsfærge.. Det fik navnet Bamble
Carrier II" af Stathelle. Skroget lå herefter nogle måneder inde i
Aalborg havn. Senere flyttet til Romdrup ved Grønlandshavnen, inden den
kom videre til Norge. |
"Storebælt" Foto: Arkivbillede. |
"Storebælt" Foto: Dines Bogøs arkiv. |
"Storebælt" i København 12/6-1969 Foto: Svend Raether. |
"Storebælt" Foto: Postkort. |
"Storebælt" i Nyborg /4-1981 Foto © : Karsten Petersen, www.global-mariner.com |