M/F.

”Kronprins Frederik”.

Hjemsted:

Korsør.

Kaldesignal:

OYEM.

Byggeår:

1981.

Byggested:

Nakskov Skibsværft A/S, Danmark.

Byggenr:

224.

Antal passagerer:

2.000, senere ændret til 2.280.

Køl lagt:

21/11-1979.

Antal køretøjer:

0.

Søsat:

2/7-1980.

Antal jernbanevogne:

60 godsvogne.

Længde:

152,00 m.

Brt:

10.607.

Hovedmaskine:

6 stk. B&W/Alpha 16U28LU.

Bredde:

23,70 m.

Netto:

5.088.

HK:

25.440.

KW:

 

Dybgang:

6,00 m.

Tdw:     5.139.

Fart i knob:

17,0.

Prøvetur:

 

Periode i fart:

1981 -

Ex. Navne:

 

Leveret:

2/4-1981.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

2/5-1981.

Salgsår:

 

 

Rederi: Danske Statsbaner, København.                                                                         IMO-nummer: 7803205.

Skibets videre historie:

1981:

Overtaget af DSB 2/4. I fart Korsør-Nyborg. Sejlede i en indkøringsperiode som ren godsfærge. 29. og 30/4 , præsenteret for offentligheden på Langelinie, København.

1981:

I fart 2/5 Korsør-Nyborg som Intercityfærge.

1997:

Sejler sidste tur på ruten 31/5, herefter lagt op i Nyborg.

1997:

Ombygget 7/12 til /3 1998 til bilfærge på Nakskov Værft. . Antal køretøjer: 210 personbiler, eller 38 lastvognstog, eller 42 busser. Antal passagerer på Østersøen: 1.400. Ny tonnage: 16.071 bt. 4.821 nt. 4.500 tdw.

1998:
2001:

2004:

2004:
2016:

2017:

I fart 26/3 Gedser - Rostock.
Da rutens normale færge, "Rügen", havde tekniske problemer i dagene 8. til 9/7, blev "Kronprins Frederik" midlertidig indsat på ruten Rønne - Sassnitz.
Ankommer 26/10 til Blohm & Voss, Hamburg for udskiftning af hovedmotorer. 4 stk. MAK 8M32C og 2 stk. 6M32C på i alt 22.000 KW.) Ny servicefart: 20,5 knob.
Atter i fart fra /12.
Efter indsættelsen af hybridfærgen "Copenhagen" /12 blev var færgen en tur omkring værft i Polen. Der blev der bl.a moneret nye og længere agterramper, så færgen fremover kan anløbe Puttgarden.
Solgt til Scandlines Deutschland. D. 16/3 blev færgen registreret under tysk flag med hjemsted i Rostock, og efter en række prøvesejladser, blev den indsat som gods/lastbil færge på ruten Rødby-Puttgarden. Fremover skal færgen fungere som reserve/lastbilfærge på både Gedser - Rostock og Rødby - Puttgarden ruterne.



"Kronprins Frederik"
Foto: Postkort.
 
Herover: "Kronprins Frederik" på vej over Storebælt 22/8-1994
Foto: Malcolm Granfield.

"Kronprins Frederik"
Foto: Thomas Nørgaard Olesen.

"Kronprins Frederik" ankommer til Nyborg 31/5-1997
Foto: Bernt Skjøtt.

"Kronprins Frederik" på Storebælt 31/5-1997
Foto: Bernt Skjøtt.

"Kronprins Frederik" oplagt i Nyborg 18/7-1997
Foto: Bernt Skjøtt.

"Kronprins Frederik"
Foto: J-B Jensen.

"Kronprins Frederik"
Foto: Søren Lund Hviid.
kronprins_frederik_1981_07.jpg (219212 byte)
"Kronprins Frederik" ankommer til Rostock 2/5-2008
Foto: Bernt Skjøtt.
kronprins_frederik_1981_08.jpg (206972 byte)
"Kronprins Frederik" passerer molen i Warnemünde 2/5-2008
Foto: Bernt Skjøtt.
kronprins_frederik_1981_09.jpg (172261 byte)
"Kronprins Frederik" ankommer til Rostock 5/8-2008
Foto: Bernt Skjøtt.
kronprins_frederik_1981_10.jpg (161936 byte)
"Kronprins Frederik" ankommer til Rostock 6/8-2008
Foto: Bernt Skjøtt.

"Kronprins Frederik" ankommer til Rostock 21/7-2012
Foto: Bernt Skjøtt.

"Kronprins Frederik" passerer Warnemünde på vej mod Gedser 21/7-2012
Foto: Bernt Skjøtt.

"Kronprins Frederik" oplagt i Puttgarden 27/7-2019
Foto: Bernt Skjøtt.

Tilbage til Korsør-Nyborg
Tilbage til Gedser-Travemünde/Rostock