M |
”Korsør”. |
Hjemsted: |
.Korsør |
Kaldesignal: |
OXKS |
|||||||
Byggeår: |
1927. |
Byggested: |
Helsingør Jernskibs og Maskinbyggeri, Danmark. |
|||||||||
Byggenr: |
177. |
Antal
passagerer: |
1.500. |
|||||||||
Køl lagt: |
|
Antal køretøjer: |
70 personbiler. |
|||||||||
Søsat: |
|
Antal jernbanevogne: |
30 godsvogne. |
|||||||||
Længde: |
96,80 m. |
Brt: |
2.362,52. |
Hovedmaskine: |
2 stk. B&W type 8-500 MF. |
|||||||
Bredde: |
17,70 m. |
Netto: |
955,45. |
HK: |
4.400 |
KW: |
|
|||||
Dybgang: |
4,27 m. |
Tdw: 671. |
Fart i knob: |
14,0 |
||||||||
Prøvetur: |
7/5-1927. |
Periode i
fart: |
1927-1981. |
Ex. Navne: |
|
|||||||
Leveret: |
|
Sidste tur: |
31/5-1980. |
|
||||||||
Indsat: |
16/5-1927. |
Salgsår: |
1981. |
|
||||||||
Rederi: Danske
Statsbaner, København. |
||||||||||||
Skibets videre
historie: |
||||||||||||
1927: |
I fart Korsør-Nyborg fra 16/5. Sejlede også som afløser færge på ruten Halsskov-Knudshoved. |
|||||||||||
1967: |
Nye hovedmotorer installeret - 2 stk. B&W type 1226 MTB-40V). |
|||||||||||
|
Gennem årene, blev der foretaget mange små ændringer på færgen. Den forreste salon på promenade dækket blev ændret, styrehuset på den forreste kommandobro blev ført helt frem, og redningsbådene blev fornyede. |
|||||||||||
1980: |
Sejlede sidste tur under DSB flag 31/5. |
|||||||||||
1981: |
I foråret blev færgen slæbt til Spanien for ophugning. |
"Korsør" Foto: Postkort. |
"Korsør" på vej over Storebælt Foto: Ole Ryolf. |
"Korsør" ved ukendt værft Foto: Arkivbillede. |
"Korsør" oplagt ved fæstningen i Korsør sommeren 1978 Foto: Bernt Skjøtt. |