Så længe Danmark har eksisteret har der været trafik på Storebælt for at knytte landsdelende sammen. | |
1624. |
Christian IV opretter Postvæsenet, som i 1653 indsætter et skib på Storebælt. I slutningen af det 18. århundrede ville man forbedre transporten af passagerer og post mellem landsdelende, Postvæsenet anskaffede derfor i 1793 og 1794 de to postjagter "Mercurius" og "Ørnen". |
1828. | Det første danske postdampskib H/S "Mercurius" indsættes på Storebælt. |
1844. | Færgelaugene i Korsør og Nyborg fik bevilliget koncession på al transport med dampskib over Storebælt. |
1856. | Jernbanen mellem København og Roskilde blev forlænget til Korsør. Ved den lejlighed bliver Storebæltsoverfarten helt overtaget Postvæsenet |
1.apr.1883. | Driften af Storebæltsoverfarten overdraget til De Sjællandske Statsbaner, som indsætter de første jernbanefærger på overfarten. |
31.maj.1997. | Storebælts faste forbindelse for persontog indvies, og dermed nedlægges overfarten Korsør-Nyborg. |
|
|