M |
”Heimdal”. |
Hjemsted: |
Korsør. |
Kaldesignal: |
OXHS. |
|||||||
Byggeår: |
1930. |
Byggested: |
Aalborg Maskin og Skibsbyggeri, Danmark. |
|||||||||
Byggenr: |
|
Antal
passagerer: |
600. |
|||||||||
Køl lagt: |
|
Antal køretøjer: |
55 personbiler. |
|||||||||
Søsat: |
29/8-1930. |
Antal
jernbanevogne |
0. |
|||||||||
Længde: |
75,67 m. |
Brt: |
978. |
Hovedmaskine: |
2 stk. 6
cyl. Frichs diesel. |
|||||||
Bredde: |
11,80 m. |
Netto: |
335. |
HK: |
1.780. |
KW: |
|
|||||
Dybgang: |
3,30 m. |
Tdw: 138. |
Fart i knob: |
13,00. |
||||||||
Prøvetur: |
|
Periode i
fart: |
1930 - 1975. |
Ex. Navne: |
|
|||||||
Leveret: |
31/10-1930. |
Sidste tur: |
|
|
||||||||
Indsat: |
1/11-1930. |
Salgsår: |
1975. |
|
||||||||
Rederi: Danske
Statsbaner, København. |
||||||||||||
Skibets videre
historie: |
||||||||||||
|
”Heimdal” kontraheredes af ”Motorejernes Færgefart A/S” – et selskab oprettet på initiativ af Forenede Danske Motorejere. Det skete i utilfredshed over DSB’s betjening af bilister på Storebæltsoverfarten.. Inden den blev færdigbygget, havde DSB overtaget den, efter aftale med bilisterne. |
|||||||||||
1930: |
I fart fra 1/11 på ruten Korsør-Nyborg. |
|||||||||||
|
Efter at færgen under besættelsen havde været beslaglagt af tyskerne, måtte den i 1946 gennemgå en omfattende reparation på Svendborg Skibsværft, hvor hele overbygningen blev fornyet. |
|||||||||||
1968: |
I fart Bøjden-Fynshav. |
|||||||||||
1975: |
Udrangeret og solgt til ophugning hos H.I. Hansen, Odense. |
"Heimdal" i Nyborg Foto: Postkort. |
"Heimdal" efter ombygningen i 1946 Foto: Postkort. |
"Heimdal" Foto: J-B Jensen. |
"Heimdal" laster kartofler i Koldby Kås engang i midt 60 érne. Foto: Fra J-B Jensen´s arkiv. |
"Heimdal" afsejler fra Fynshav Foto: Postkort. |