Korsør-Lohals
(Historie)
  Siden 1851 havde der været dampskibstrafik på Lohals. De rejsende blev roet ud til skibet, som da stoppede op i Lohals.Først i 1862 fik Lohals rigtig havn. Den oprindelige rute var egentlig Rudkøbing-Lohals-Korsør
        1897: SFDS overtager ruten
        1938: Langelandsbanen indsætter rutebiler mellem Rudkøbing og Lohals. Herefter opgav SFDS sejladsen mellem de to byer.
  Pga. krigen var ruten indstillet mellem 10. april 1940 til 23. juli 1947.
  1.jan.1991: SFDS indstiller sejladsen pga. rutens dårlige økonomi.
  1.maj.1991: Et interessentselskab, bestående af b.la.skibsreder Høilund, Svendborg og Tranekærs borgmester chartrer færgen "William Jørgensen", som indsættes på ruten. 
  1.okt.1991: Sejladsen indstilles pga. rutens dårlige økonomi.
  4.apr.1992: Dannebrog rederi genåbner ruten.
   30.sep.1994: Sejladsen indstilles pga. rutens dårlige økonomi.
   2.maj.1996: DSB Rederi genåbner ruten.
 30.dec.1999: Sejladsen indstilles. Da bilbroen åbnede over Storebælt og jernbanestationens flytning i Korsør afskar ruten fra de passagerer der rejste med tog, forsvandt rutens eksistens grundlag. 
 
Tilbage til Korsør-Lohals