|
Siden
1851 havde der været dampskibstrafik på Lohals. De rejsende
blev roet ud til skibet, som da stoppede op i Lohals.Først i 1862
fik Lohals rigtig havn. Den oprindelige rute var egentlig Rudkøbing-Lohals-Korsør |
1897: |
SFDS overtager ruten |
1938: |
Langelandsbanen indsætter
rutebiler mellem Rudkøbing og Lohals. Herefter opgav SFDS sejladsen
mellem de to byer. |
|
Pga. krigen
var ruten indstillet
mellem 10. april 1940 til 23. juli 1947. |
1.jan.1991: |
SFDS indstiller sejladsen pga.
rutens dårlige økonomi. |
1.maj.1991: |
Et interessentselskab, bestående
af b.la.skibsreder Høilund, Svendborg og Tranekærs borgmester
chartrer færgen "William Jørgensen", som indsættes på
ruten. |
1.okt.1991: |
Sejladsen indstilles
pga. rutens dårlige økonomi. |
4.apr.1992: |
Dannebrog rederi genåbner
ruten. |
30.sep.1994: |
Sejladsen indstilles
pga. rutens dårlige økonomi. |
2.maj.1996: |
DSB Rederi genåbner ruten. |
30.dec.1999: |
Sejladsen
indstilles. Da bilbroen
åbnede over Storebælt og jernbanestationens flytning i Korsør
afskar ruten fra de passagerer der rejste med tog, forsvandt rutens eksistens
grundlag. |
|
|
|
Tilbage til Korsør-Lohals
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|