S/S. |
”Fyn”. |
Hjemsted: |
Fredericia. |
Kaldesignal: |
NBWH/OXUS. |
||||||||
Byggeår: |
1919. |
Byggested: |
Orlogsværftet, København, Danmark |
||||||||||
Byggenr: |
|
Antal
passagerer: |
870. |
||||||||||
Køl lagt: |
|
Antal køretøjer: |
40 personbiler. |
||||||||||
Søsat: |
1/7 1919. |
Antal
jernbanevogne |
4-5 godsvogne. |
||||||||||
Længde: |
68,74 m. |
Brt: |
798,67. |
Hovedmaskine: |
2 stk. tregangs dampmaskiner. |
||||||||
Bredde: |
13,38 m. |
Netto: |
308,68. |
HK: |
900. |
KW: |
|
||||||
Dybde: |
3,00 m. |
Tdw: |
210. |
Fart i knob: |
10,50 |
||||||||
Prøvetur: |
|
Periode i
fart: |
1920 - 1976. |
Ex. Navne: |
|
||||||||
Leveret: |
/1-1920. |
Sidste tur: |
|
|
|||||||||
Indsat: |
/1-1920. |
Salgsår: |
1979. |
|
|||||||||
Rederi:
Danske Statsbaner, København. |
|||||||||||||
Skibets videre
historie: |
|||||||||||||
1920: |
I fart /1 Fredericia – Strib. |
||||||||||||
1935: |
Sejler sidste tur 14/5. |
||||||||||||
1935: |
I fart Masnedø – Orehoved. |
||||||||||||
1937: |
Sejler sidste tur 26/9. |
||||||||||||
1937: |
I fart 27/9 Helsingør – Helsingborg. Omdøbt til ”Svea” af Helsingør. |
||||||||||||
1949: |
Moderniseret på B&W, København. Salonerne blev fornyede og der blev indsat en række store vinduer i vingehusene. |
||||||||||||
1958: |
Ombygget på Aalborg Værft. Hele overbygningen blev fornyet og færgen blev også ændret til diesel drift, i det der blev installeret 2 stk. 7 cyl. B&W motorer på i alt 1.860 hk. Færgen fik herefter følgende tonnage mål: 807 Brt., 276 Nrt. Servicefart 12,5 knob. |
||||||||||||
1976: |
Udrangeret /6. Oplagt i Helsingborg. |
||||||||||||
1979: |
Solgt til H. Hoffmann & Sønner, Nørresundby for ophugning. Bugseret til Nørresundby 27/4. |
"Fyn" Foto: Postkort. |
"Svea" Foto: Postkort. |
"Svea" i Helsingør 16/4-1958 Foto: Svend Raether. |
"Svea" Foto. Gunnar Olsen / Mogens Nørgaard Olesen´s arkiv. |
"Svea" Foto: Ole Ryolf. |