M/F.

”Kronborg”.

Hjemsted:

Helsingør.

Kaldesignal:

OVUX.

Byggeår:

1973.

Byggested:

Aarhus Flydedok A/S, Danmark.

Byggenr:

151.

Antal passagerer:

800.

Køl lagt:

/4-1972.

Antal køretøjer:

60 personbiler.

Søsat:

9/12-1972.

Antal jernbanevogne:

6 godsvogne.

Længde:

86,11 m.

Brt:

1.667

Hovedmaskine:

4 stk. Frichs 8185CUT.

Bredde:

13,39 m.

Netto:

522

HK:

3.200.

KW:

 

Dybde:

4,00 m.

Tdw:     690

Fart i knob:

12,5.

Prøvetur:

31/5-1973.

Periode i fart:

1973 - 1991.

Ex. Navne:

 

Leveret:

9/6-1973.

Sidste tur:

17/12-1991.

 

Indsat:

15/6-1973.

Salgsår:

1993.

 

Rederi: Danske Statsbaner, København.                                                                         IMO-nummer: 7300734.

Skibets videre historie:

1973:

I fart 15/6 Helsingør - Helsingborg.

1991:

Sejler sidste tur 17/12. Oplagt.

1992:

Lagt op 28/4 I Københavns frihavn.

1993:

Solgt 30/6 til Københavns Kulturby Fond 96, København.

1994:

Ombygget ved Karstensens Skibsværft, Skagen 217 til 8/5. Ombygget til udstillingsskib. Skulle sejle som PR. skib i København under arrangementet Europas Kulturby 1996  Ny BT./NT. 2.881 / 864.

1997:

Oplagt /1 i Nakskov.

1997:

Solgt /10 til Tris. ( Traghetti Isole Sarde S.r.l.), Italien. Navn uændret.

1997:

Afsejler 5/10 fra Nakskov til Genua.

1997:
2002:
2003:
2004:
2006:
2006:

I fart La Maddalena - Palau.
T.R.I.S. konkurs. Oplagt /10 i Genua, Italien.
Overtaget af Enermar Trasporti Isole Sarde S.r.l., Genua, Italien.
Lagt op /7 i La Maddalena.
Solgt til tyrkiske ophuggere.
Ankom /8 til Aliaga, Tyrkiet for ophugning.



"Kronborg" & "Najaden"
Foto: Jan Lindahl.

"Kronborg"
Foto: Arkivbillede.

"Kronborg"
Foto: Søren Lund Hviid.

"Kronborg" i København 1996
Foto: Jan Vinther Christensen.

"Kronborg"
Foto: Frank Lose.

"Kronborg"
Foto: Dirk Stacheli.

"Kronborg"
Foto: Dirk Stacheli.

Tilbage til Helsingør-Helsingborg