S/S.

”Orehoved”.

Hjemsted:

Masnedø. 

Kaldesignal:

NTWS/OYDS. 

Byggeår:

1916.

Byggested:

Helsingør Jernskibs & Maskinbyggeri, Danmark.

Byggenr:

150.

Antal passagerer:

1000.

Køl lagt:

 

Antal køretøjer:

45 personbiler.

Søsat:

8/2 1916.

Antal jernbanevogne:

5-6 godsvogne.

Længde:

68,74 m.

Brt:

789,33.

Hovedmaskine:

2 stk 3 cyl. dampmaskiner.

Bredde:

13,11 m.

Netto:

322,40.

HK:

850.

KW:

 

Dybde:

3,00 m.

Tdw:

 

Fart i knob:

10,5.

Prøvetur:

26/7-1916.

Periode i fart:

1916 - 1970.

Ex. Navne:

 

Leveret:

/8-1916.

Sidste tur:

26/6-1970.

 

Indsat:

/8-1916.

Salgsår:

1970.

 

Rederi:  Danske Statsbaner, København.                                                                           IMO-numer: 5182633.

Skibets videre historie:

1916:

I fart Masnedø – Orehoved.

1937:

Oplagt 26/9 efter Storstrømsbroens indvielse.

1940:

I fart indtil 1944 som postskib på Storebælt. Fik i denne periode tilnavnet ”Natjageren”. Og skulle opfattes som en ironisk hentydning til Luftwaffes natjagere, men med sine 10,5 knobs servicefart var ”Orehoved” en overmåde langsom natjager.

1944:

Beslaglagt /10 af den tyske besættelsesmagt.

1945:

Tilbageleveret efter krigens afslutning.

1946:

I fart Helsingør – Helsingborg.

1950:

Ombygget på Helsingør Skibsværft. Overbygningen blev fornyet og salonerne under dæk blev kraftigt moderniseret. Omdøbt til ”Kärnan”.

1970:

Omdøbt 12/3 til ”Senior”.

1970:

Udrangeret 26/6. Solgt til ophugning.



"Orehoved"
Foto: Postkort.

"Kärnan"
Foto: Postkort.

"Senior"
Foto: Asger Bergh. Fra Mogens Nørgaard Olesen´s arkiv.

Tilbage til Helsingør-Helsingborg