S/S. |
”Orehoved”. |
Hjemsted: |
Masnedø. |
Kaldesignal: |
NTWS/OYDS. |
||||||||
Byggeår: |
|
Byggested: |
Helsingør Jernskibs & Maskinbyggeri, Danmark. |
||||||||||
Byggenr: |
150. |
Antal
passagerer: |
1000. |
||||||||||
Køl lagt: |
|
Antal køretøjer: |
45 personbiler. |
||||||||||
Søsat: |
8/2 1916. |
Antal
jernbanevogne |
5-6 godsvogne. |
||||||||||
Længde: |
68,74 m. |
Brt: |
789,33. |
Hovedmaskine: |
2 stk 3 cyl. dampmaskiner. |
||||||||
Bredde: |
13,11 m. |
Netto: |
322,40. |
HK: |
850. |
KW: |
|
||||||
Dybde: |
3,00 m. |
Tdw: |
|
Fart i knob: |
10,5. |
||||||||
Prøvetur: |
26/7-1916. |
Periode i
fart: |
1916 - 1970. |
Ex. Navne: |
|
||||||||
Leveret: |
/8-1916. |
Sidste tur: |
26/6-1970. |
|
|||||||||
Indsat: |
/8-1916. |
Salgsår: |
1970. |
|
|||||||||
Rederi:
Danske Statsbaner, København. |
|||||||||||||
Skibets videre
historie: |
|||||||||||||
1916: |
I fart Masnedø – Orehoved. |
||||||||||||
1937: |
Oplagt 26/9 efter Storstrømsbroens indvielse. |
||||||||||||
1940: |
I fart indtil 1944 som postskib på Storebælt. Fik i denne periode tilnavnet ”Natjageren”. Og skulle opfattes som en ironisk hentydning til Luftwaffes natjagere, men med sine 10,5 knobs servicefart var ”Orehoved” en overmåde langsom natjager. |
||||||||||||
1944: |
Beslaglagt /10 af den tyske besættelsesmagt. |
||||||||||||
1945: |
Tilbageleveret efter krigens afslutning. |
||||||||||||
1946: |
I fart Helsingør – Helsingborg. |
||||||||||||
1950: |
Ombygget på Helsingør Skibsværft. Overbygningen blev fornyet og salonerne under dæk blev kraftigt moderniseret. Omdøbt til ”Kärnan”. |
||||||||||||
1970: |
Omdøbt 12/3 til ”Senior”. |
||||||||||||
1970: |
Udrangeret 26/6. Solgt til ophugning. |
"Orehoved" Foto: Postkort. |
"Kärnan" Foto: Postkort. |
"Senior" Foto: Asger Bergh. Fra Mogens Nørgaard Olesen´s arkiv. |