S/S. |
”Dan”. |
Hjemsted: |
Helsingør. |
Kaldesignal: |
NCWT/OXRS. |
||||||||
Byggeår: |
1921. |
Byggested: |
Orlogsværftet, København, Danmark. |
||||||||||
Byggenr: |
137. |
Antal
passagerer: |
1.000. |
||||||||||
Køl lagt: |
|
Antal køretøjer: |
45 personbiler. |
||||||||||
Søsat: |
25/1-1921. |
Antal jernbanevogne: |
4-5 godsvogne. |
||||||||||
Længde: |
67,94. m. |
Brt: |
798,76. |
Hovedmaskine: |
2 stk. tregangsdampmaskiner. |
||||||||
Bredde: |
13,38 m. |
Netto: |
308,68. |
HK: |
850. |
KW: |
|
||||||
Dybde: |
3,00 m. |
Tdw: |
320. |
Fart i knob: |
10,50. |
||||||||
Prøvetur: |
|
Periode i
fart: |
1921 - 1973. |
Ex. Navne: |
|
||||||||
Leveret: |
30/8-1921. |
Sidste tur: |
|
|
|||||||||
Indsat: |
|
Salgsår: |
1974. |
|
|||||||||
Rederi:
Danske Statsbaner, København. |
|||||||||||||
Skibets videre
historie: |
|||||||||||||
1921: |
I fart Fredericia – Strib. |
||||||||||||
1935: |
Overført til Helsingør – Helsingborg overfarten. |
||||||||||||
1952: |
Ombygget på Nakskov Skibsværft. Overbygningen blev fornyet, og salonerne under vogndækket blev moderniseret. Desuden fik færgen monteret 2 stk. 7 cyl. B&W diesel-hovedmotorer på i alt 1.860 hk. Nye tonnage mål: 777 Brt. 225 Nrt. Servicefart: 11,50 knob. |
||||||||||||
1973: |
Udsat for maskinhavari, herefter udrangeret. |
||||||||||||
1974: |
Solgt 19/2 til Persöner Ab, Ystad som afmonterede overbygningen. Skroget blev herefter anvendt som pram. |
||||||||||||
1974: |
Skroget solgt til Arne Avelin Bogserbåts Ab. |
||||||||||||
1978: |
Solgt til S I Kreuger, Nämdö. Omdøbt til ”Danne”. |
||||||||||||
1984: |
Ophugget i Hamina, Finland. |
"Dan" Foto: Widar Krogstad´s arkiv. |
"Dan" Foto: Postkort. |
"Carola" & "Dan" Foto: Postkort. |
"Dan" & "Kronborg" Foto: Postkort. |
"Dan" Foto: Jan Lindahl. |
"Dan" Foto: Ole Ryolf. |